Pád lietadla v Alpách neprežilo 150 ľudí

Na juhu francúzskych Álp sa zrútil Airbus A320. Patril nemeckej spoločnosti Germanwings a letel do Düsseldorfu. Úrady potvrdili, že nehodu neprežil nik zo 150 ľudí na palube.

Trosky havarovaného lietadla sú roztrúsené v blízkosti alpských dediniek Barcelonnette a Digne.(Zdroj: TASR/AP)
  • Na juhu francúzskych Álp sa zrútil Airbus A320 s číslom 4U 9525.
  • Lietadlo nemeckej nízkonákladovej spoločnosti Germanwings letelo z Barcelony do Düsseldorfu.
  • Záchranári už našli jednu čiernu skrinku lietadla.
  • Na palube bolo 150 ľudí, z toho dve malé deti a šesť členov posádky.
  • Nehodu s najväčšou pravdepodobnosťou nikto neprežil.
  • Ministerstvo zahraničia zisťuje, či na palube boli občania Slovenska. Podľa prvých správ boli na palube Nemci, Španieli a občania Turecka.

BRATISLAVA, PARÍŽ. Čo všetko sa odohralo na palube lietadla, ktoré v utorok krátko pred 11. hodinou doobeda zmizlo z radarov nad francúzskymi Alpami, zatiaľ nie je jasné. Isté je len to, že nehodu nik neprežil. Na palube bolo 144 pasažierov a šesť členov posádky.

Stroj typu Airbus A320 vyštartoval z letiska v španielskej Barcelone minútu po desiatej hodine ráno. Meškal vyše pol hodiny. Je možné, že odloženie štartu mohlo byť spôsobené technickou poruchou.

Túto verziu nehody však oficiálne úrady odmietli komentovať. Potvrdili len, že stroj pred letom podstúpil rutinnú technickú prehliadku, ktorá nenašla žiadne problémy.

Zomreli najmä Nemci

Lietadlo malo priletieť do nemeckého Düsseldorfu, nikdy sa tam ale nedostalo. Na jeho palube väčšinou Nemci. Medzi nimi údajne aj 14 tínedžerov vracajúcich sa zo školského výletu. Napísali o tom najväčšie nemecké noviny Bild, ktoré sa odvolávajú na starostu mestečka Haltern, odkiaľ školáci pochádzali.

Okrem mladých Nemcov sedeli v lietadle aj Španieli a Turci, štátnu príslušnosť ostatných zatiaľ oficiálne nezverejnili. Slovenské ministerstvo zahraničných vecí nevedelo na sto percent určiť, či sa v lietadle nachádzali aj Slováci.

V súvislosti s nehodou sa okamžite vynorilo množstvo teórií, aké v podobných prípadoch zaplavujú internet – od zaručených príčin nešťastia (zlé počasie, zastarané lietadlo, neskúsený pilot), až po konšpiračné teórie.

webhavaria.jpg

Vyslali núdzový signál?

Odborníci sa zhodujú, že pri podobných nešťastiach spravidla nehrá rolu len jeden faktor a musí sa ich stretnúť viac. Najviac sa ale zatiaľ sporia o to, či lietadlo vyslalo, alebo nevyslalo núdzový signál.

Francúzsky úrad regulujúci leteckú dopravu DGAC tvrdí, že nie. Šéf Germanwings Thomas Winkelmann na mimoriadnej tlačovej konferencii povedal, že nevie. „Lietadlo samo nevyslalo núdzový signál,“ vysvetlil hovorca DGAC. „Núdzový poplach nastal v dôsledku kombinácie straty rádiového kontaktu a prudkým klesaním lietadla.“

Lietadlo sa začalo rútiť k zemi asi trištvrte hodinu po štarte. Za osem minút sa prepadlo z výšky 38-tisíc až na päťtisíc stôp. Čo sa v tej chvíli dialo v jeho vnútri, si je ťažké predstaviť. Pasažieri aj piloti mohli pri takom prudkom poklesu tlaku upadnúť do bezvedomia. A ak sa lietadlo rozlomilo ešte vo vzduchu, boli mŕtvi takmer okamžite.

Odborníci na letectvo predbežne vylúčili, že lietadlo explodovalo. Naznačujú to údaje hovoriace o tom, akým spôsobom klesalo – na takzvanú výbušnú dekompresiu príliš pomaly. A na kontrolované klesanie v prípade zlyhania motorov zase trochu prirýchlo.

„Skôr to vyzerá na kontrolované klesanie,“ povedal pre Guardian profesor na Univerzite v anglickom Loughborough David Gleave.

Našli trosky, telá zatiaľ nie

Francúzi našli prvé trosky stroja niekoľko hodín po nehode. Sú roztrúsené v blízkosti alpských dediniek Barcelonnette a Digne. Telá zatiaľ neobjavili. Pátranie nie je jednoduché – airbus sa zrútil v ťažko prístupnom horskom teréne, kde je v tomto ročnom období nehostinné mrazivé počasie. To sa s príchodom večera ešte zhoršilo.

Po nehode zvolali mimoriadne tlačové konferencie najvyšší predstavitelia Španielska, Francúzska aj Nemecka.

Kancelárka Merkelová prerušila oficiálny program a španielsky kráľ sa zase vrátil z návštevy Francúzska.

Všetci vyjadrili pozostalým po obetiach svoju hlbokú sústrasť. Príbuzní nezvestných sa zhromaždili na düsseldorfskom aj barcelonskom letisku v nádeji, že sa dočkajú informácií z oficiálnych miest. Niektorí z nich sa psychicky zrútili a pomáhajú im odborníci.

Na nešťastie okamžite zareagovali aj trhy. Klesli akcie spoločnosti Lufthansa, ktorá lietadlo vlastnila, aj firmy Airbus, ktorá ho vyrobila. Po podobných nehodách v minulosti aspoň krátkodobo klesol dopyt po leteckej doprave.

Desaťročia bez nehody

Vo Francúzsku prišlo k podobne tragickej leteckej nehode naposledy pred viac ako troma desaťročiami. Pád lietadla štartujúceho na Korzike, ktoré havarovalo takisto v horách, vtedy neprežilo 180 ľudí.

V krajine pravdepodobne v najbližších dňoch vyhlásia štátny smútok – na podobný krok sa chystá aj Nemecko.

German Wings založili v roku 2002 a firmu o sedem rokov pod svoje krídla prevzal gigant Lufthansa. Odvtedy sa z nich stali nemecké vlajkové aerolinky. Lietajú najmä na kratších medzinárodných a vnútroštátnych trasách.

Kľúčové k pochopeniu toho, čo predchádzalo nehode, bude nájdenie takzvaných čiernych skriniek. Ich hľadanie síce prebieha v ťažkom teréne, vždy je to však lepšie, ako keby po nich pátrali v mori. Odborníci preto dávajú vysoké šance tomu, že vyšetrovatelia zistia, čo presne sa včera s airbusom stalo.


Spravodajstvo minútu po minúte sme o 18:15 uzavreli

17:52 Francúzsky minister vnútra Bernard Cazeneuve podľa BBC potvrdil, že záchranári našli jednu z čiernych skriniek lietadla.

17:22 Predseda vlády SR Robert Fico poslal nemeckej kancelárke Angele Merkelovej a španielskemu predsedovi vlády Marianovi Rajoyovi sústrastné telegramy.

"S veľkým zármutkom som sa dozvedel informáciu o dnešnom nešťastí lietadla nemeckých aerolínií Germanwings, následkom ktorého tragicky zahynulo mnoho pasažierov, vrátane občanov Spolkovej republiky Nemecko a Španielskeho kráľovstva," uviedol v telegrame Fico. "Dovoľte mi vyjadriť vám a všetkým pozostalým obetí tejto tragédie úprimnú sústrasť," napísal slovenský premiér.

17:03 Nemenovaný predstaviteľ pre AP potvrdil, že na palube lietadla bolo 16 nemeckých stredoškolských študentov z mesta Haltern, ktorí sa vracali z výmenného pobytu.

16:35 Lokálny spravodajský web La Dauphine priniesol zábery z miesta nešťastia. Stránka pod náporom vypadáva, fotografie prebral web Airlife. Trosky sú roztrúsené na veľkej ploche. Lietadlo sa podľa záchranárov takmer úplne rozpadlo.

16:28 "Neostala nám veľká nádej, že nájdeme ľudí, ktorí mohli prudký náraz prežiť," povedal francúzsky minister vnútra na tlačovej Pierre-Henry Brandet. Na mieste už sú záchranári. Dodal, že záchranári budú predpokladať, že niekto mohol prežiť do poslednej minúty pátrania. Na mieste sú stovky hasičov a policajtov.

15:58 Francúzske médiá informovali, že nad oblasťou predpokladaného pádu prelietavajú vojenské vrtuľníky, ako aj lietadlo typu Boeing, ktoré patrí francúzskej armáde. Trosky lietadlá sú roztrúsené na ploche približne 20-tisíc štvorcových metrov.

15:45 Francúzsky premiér Minister Manuel podľa AP potvrdil, že na mieste nehody pristala helikoptéra. Záchranári nenašli ani jedného živého pasažiera.

15:24 Podľa katalánskych médií lietadlom cestovala aj približne 20-členná skupina nemeckých školákov, ktorí boli v Barcelone na výmennom pobyte a vracali sa domov.

15:21 Na palube bolo 67 Nemcov. Národnosť obetí aerolinky zverejnia až keď bude zoznam pasažierov úplne potvrdený a keď oboznámia rodiny.

15:17 Lietadlá Germanwings budú pokračovať v letoch podľa plánu.

15:05 Hlavné body z tlačovej konferencie Germanwings:

  • Na palube bolo 150 ľudí, vrátane dvoch malých detí.
  • Lietadlo prerušilo kontakt s vežou o 10:53 vo výške 6000 stôp (1830 metrov).
  • Pred stratou kontaktu lietadlo osem minút rýchlo strácalo výšku z doteraz neznámych dôvodov.
  • Stroj naposledy kontrolovali v pondelok večer v Düsseldorfe. Veľkú kontrolu malo v lete 2013.
  • Pilot mal so strojom nalietaných približne 6-tisíc hodín a desať rokov praxe.
  • Technici Lufthansy smerujú na miesto nešťastia.
  • Šéf firmy Thomas Winkelmann vyjadril sústrasť rodinám a priateľom obetí.

15:02 Podľa AFP lietadlo nevyslalo núdzový signál. Pôvodné správy hovorili o tom, že lietadlo žiadalo o pomoc 10:47.

14:45 Zatiaľ nie je známe, či na palube lietadla boli aj nejakí Slováci. "Verifikuje sa zoznam pasažierov, hneď ako budeme vedieť podrobnosti, budeme verejnosť informovať," uviedol riaditeľ tlačového odboru ministerstva zahraničia.

14:40 "Je to hodina veľkého smútku. Mali by sme myslieť na ľudí, ktorí stratili príbuzných a priateľov," povedala Angela Merkelová. Oznámila tiež, že zajtra navštívi miesto nešťastia.

merkel

14:10 Nemecká kancelárka Angela Merkelová podľa novín Bild zrušila svoj dnešný program a chystá sa na verejný príhovor. Už hovorila s francúzskym prezidentom a španielskym premiérom.

14:05 Hovorca francúzskeho ministerstva vnútra Pierre-Henry Brandet pre televíznu stanicu BFM-TV potvrdil, že záchranári našli trosky lietadla. Podľa prvých informácií z miesta sa zdá, že počet obetí bude veľmi vysoký. Záchranárov na miesto prevážajú helikoptéry.

14:02 Šéf Germanwings Oliver Wagner vyhlásil, že aerolinky zatiaľ nevedia povedať presnú príčinu nešťastia a vyjadril sústrasť rodinám a blízkym obetí.

13:47 Na miesto nešťastia dorazilo podľa BBC niekoľko helikoptér.

13:44 Podľa vyjadrenia Germanwings bolo na palube 150 ľudí, z toho šesť členov posádky. Francúzske úrady potvrdili, že nehodu pravdepodobne nikto neprežil.

13:40 Podľa francúzskeho prezidenta boli na palube Španieli, Nemci a pravdepodobne aj občania Turecka. Na tlačovej besede vyjadril sústrasť rodinám obetí.

13:34 Airbus 320 je jedno z najbezpečnejších lietadiel vo flotilách aeroliniek. Prvé modely vyrobili v roku 1988. V súčasnosti je na celom svete prevádzke 3660 lietadiel tohto typu.

13:33 François Hollande prijal španielsky kráľovský pár. Kráľ Felipe VI s manželkou bol v čase nehody na návšteve Francúzska. Kráľovský pár zrušil zbytok návštevy a vracia do vlasti.

aptopix_france_spain_plane_crash-991cecf_r4997_res.jpeg

13:32 Germanwings zmenila svoju profilovú fotku na sociálnych sieťach do smútočných odtieňov šedej a čiernej.

13:26 Podľa BBC bolo na palube 45 pasažierov zo Španielska. Letisko v Barcelone pripavilo pre rodiny pasažierov špeciálnu miestnosť.

13:22 Zármutok vyjadril španielsky premiér Mario Rajoy aj nemecký minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier.

13:19 Lietadlo vzlietlo zo španielskej Barcelony o 09.55 h SEČ a podľa nemeckej vzdušnej kontroly sa zrútilo o 10:37 SEČ, uviedla rakúska stanica ORF. Zrútenie lietadla v Európe počas letu je veľmi zriedkavé. Väčšina nehôd sa stane pri vzlietaní alebo pristávaní.

13:12 Germanwings ohlásila na 15:00 tlačovú konferenciu.

13:10 O dôvodoch pádu môžeme len špekulovať. Hlavným podozrivým je počasie alebo technická chyba, píše Adam Valček.

13:06 Záchranári by mali na miesto havárie doraziť v priebehu niekoľkých minút BFM TV. Oblasť je však veľmi ťažko prístupná.

13:03 Airbus A320 sa zrútil pri obci Barcelonnette, vzdialenej približne 100 kilometrov severne od Nice.

12:58 Trosky lietadla našli podľa agentúry AP vo výške približne 2000 metrov. V oblasti bola nízka oblačnosť a nič nenasvedčovalo, že by lietadlo zasiahli silné turbulencie.

12:55 Pod náporom skolabovala internetová stránka Germanwings. Letecká spoločnosť bola považovaná za mimoriadne bezpečnú. Doteraz nemala ani jednu nehodu.

Ako funguje Germanwings

Nemecká letecká spoločnosť Germanwings je dcérska spoločnosť Lufthansy, založená na nízkonákladové lety v Európe. Dlhé roky stratová firma prechádza reštrukturalizáciou a zlúčením s ďalšou dcérou Eurowings. Sídlo firmy by malo byť v Kolíne nad Rýnom.

Mnohí piloti Lufthansy v posledných mesiacoch štrajkujú práve preto, že majú prejsť na nízkonákladové linky Germanwings a Eurowings, kde majú zarábať menej. Lufthansa sa plánuje sústrediť najmä na ziskovejšie zámorské linky.

Nedávno sa hovorilo o možnosti, že Germanwings alebo Eurowings otvoria leteckú linku z Bratislavy do Kolína, nakoniec z toho však zatiaľ pravdepodobne zišlo.

12:53 Havarované lietadlo Germanwings A320 D-AIPX je jedno z najstarších lietadiel typu A320 s označením 0147 a lietalo od novembra 1990. Na svojom twittri to uvádza Flightradar24.

12:50 Francúzsky prezident François Hollande na brífingu povedal, že oblasť, v ktorej lietadlo havarovalo, nebola obývaná. Väčšina obetí boli Nemci. "Je to tragédia na našom území," povedal Hollande.

12:48 Investori sa začali zbavovať akcií spoločnosti Airbus, ich hodnota strmhlav padá. Oproti včerajšiemu dňu klesla o vyše 1,50 eura na 58,50 eura za akciu. Investori sa obávajú, že príčinou nehody je technická chyba lietadla A320, ktoré letecké spoločnosti obľubujú.

bloomberg_r7009_res.jpg

12:42 "Nevieme čo sa prihodilo letu 4U 9525. Vyslovujem hlbokú sústrasť rodinám a priateľov našich pasažierov a posádke 4U 9525. Ak sa naše obavy potvrdia, bude to temný deň pre Lufthansu. Dúfame, že nájdeme ľudí, ktorí nehodu prežili," povedal šéf Lufthansy Carsten Spohr.

12:36 Ministerstvo zahraničných vecí SR momentálne zisťuje, či na palube letu neboli Slováci.

12:30 Na miesto havárie smerujú desiatky hasičov a stovky policajtov. Trosky lietadla podľa ministra vnútra Bernarda Cazeneuvea už našli. Celú operáciu koordinuje jednotka ministerstva vnútra. Na miesto smeruje aj premiér Manuel Valls.

12:28 Podľa mapy webu Flightradar24 lietadlo z radarov zmizlo približne 50 kilometrov severozápadne od mesta Nice.

12:25 Germanwings oficiálne nehodu nepotvrdil. Čaká na ďalšie informácie.

12:22 Počet pasažierov lietadla nie je upresnený. BBC hovorí o 142 pasažieroch. Iné zdroje uvádzajú, že na palube mohlo byť až 150 ľudí.

12:18 Podľa informácii Guardianu vyslalo lietadlo žiadosť o pomoc o 10:47. Z radarov sa podľa denníka Le Figaro stratilo o 11:20.

12:16 Havária letu Germanwings je prvou haváriou nízkonákladovej leteckej spoločnosti v Európe.

12:13 Pád lietadla potvrdil francúzsky premiér Manuel Valls aj prezident Francois Hollande. Podľa prezidenta haváriu pravdepodobne nik neprežil.

Informuje o tom denník Le Parisien na svojom webe.

Správu aktualizujeme.

((lokacia))

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  3. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  6. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  7. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 306
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 288
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 574
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 323
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 190
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 899
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 297
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 240
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 063

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová používa jednostranné stanoviská, súdy ju rešpektujú

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

KOMENTÁRE

Veď sú to iba deti

Zdá sa, akoby Tomanová nastúpila v čase, keď sa nepredpokladalo, že bude musieť niečo významné urobiť.

SVET

OSN zverejnila plán na zníženie počtu ľudí, je to hoax

Sedemnásť rokov stará správa a množstvo nepodložených komentárov zaujali aj stranu Borisa Kollára.

KOMENTÁRE

Dúfajme, že Duda to pochopil. Nie sú dve Poľská, iba jedno

Predkladané zákony berú Poľsko všetkým Poliakom.