Príčinou pádu lietadla TU-154 pri Irkutsku bola pravdepodobne chyba pilotov

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom ...

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom v utorok 3. júla neďaleko sibírskeho mesta Irkutsk zahynulo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Po návrate do Moskvy to dnes potvrdil predseda komisie s tým, že v pondelok bude osobne informovať najprv prezidenta Vladimira Putina a neskôr prostredníctvom médií aj verejnosť.

Klebanov príčinu tragickej leteckej nehody nešpecifikoval, ale z priebehu doterajšieho vyšetrovania a postupného vylučovania rôznych verzií vyplýva, že haváriu zavinila posádka lietadla, ktorá sa pripravovala na pristávací manéver na irkutskom letisku. Analýza letových záznamov z tzv. čiernych skriniek už na začiatku vyšetrovania vylúčila verzie o výbuchu na palube či poruche všetkých troch motorov. Nepotvrdili sa ani špekulácie o nekvalitnom palive a prázdnych nádržiach.

V prípade, ak vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom ruskej vlády I. Klebanovom v pondelok označí za vinníka tragédie pilotov stroja, potvrdia sa výroky viacerých ruských konštruktérov a expertov, že lietadlá TU-154 sú bezpečné a že k haváriám vedie buď nesprávna údržba alebo chyby pilotov.

V Irkutsku sa doteraz podarilo identifikovať 142 cestujúcich. Všetky trovy spojené s pohrebom vezme na seba ruský štát. Rodinní príslušníci pasažierov dostanú od poisťovne odškodnenie iba 400 dolárov, z toho si však niektorí budú musieť zaplatiť letenky. Pozostalí z Vladivostoku a Jekaterinburgu dostali bezplatne letenky do mesta Irkutsk, po niekoľkých dňoch pobytu a identifikácii svojich príbuzných im ale úrady oznámili, že bezplatnú letenku späť dostane len jeden rodinný príslušník.

Trojmotorové lietadlo TU-154 M, na palube ktorého bolo medzi 145 cestujúcimi a členmi posádky aj 12 občanov Číny, sa zrútilo počas klesania na plánované pristátie 20 kilometrov severne od mesta Irkutsk, kde mala časť cestujúcich vystúpiť a posádka doplniť palivo na ďalší let. Lietadlo padalo k zemi z výšky 800 metrov a po náraze do zeme explodovalo a rozpadlo sa na malé kúsky. Experti si sprvu lámali hlavu aj nad tým, čo spôsobilo z hľadiska aerodynamiky ťažko vysvetliteľné otočenie lietadla počas pádu o 180 stupňov.

Lietadlá TU-154 sa v Sovietskom zväze vyrábali od roku 1971 a výroba tohto typu, vrátane modernizovanej verzie "M", bola ukončená v roku 1996. Za 25 rokov sa ich vyrobilo asi 900, z toho doteraz havarovalo 50, podľa iných údajov menej než 30 lietadiel tohto typu.

Stroj, ktorý havaroval pri Irkutsku, vyrobili v roku 1986 a dlhé roky lietal v Číne. Spoločnosť VladivostokAvia ho kúpila vlani a nechala v leteckých opravárenských závodoch Vnukovo pri Moskve kompletne zrenovovať. Do letovej prevádzky sa stroj dostal až po opätovnom testovacom zalietaní 26. apríla a do osudnej nehody nalietal 390 letových hodín. Celkove mal stroj TU-154 M za sebou 21.000 letových hodín, čo predstavuje asi dve tretiny životnosti tohto typu stroja.

Nehoda pri Irkutsku vyvolala v Rusku verejnú diskusiu o technickom stave ruských lietadiel a vhodnosti dovozu starších lietadiel sovietskej výroby späť do Ruska, potrebe radikálnej modernizácie leteckého parku novými ruskými lietadlami a strojmi z USA a Francúzka. Podľa ruských expertov lietadlá typu 154-M budú v krajinách SNŠ lietať najmenej do roku 2015, kedy budú musieť byť vyradené.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 760
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 988
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 224
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 359
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 334
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 914
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 626
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 561
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 460
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 864

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

Neprehliadnite tiež

Dvaja podnapití Chorváti rasisticky urážali herca Jamieho Foxxa

Podnapitých mužov vyviedli čašníci z podniku, pričom neodkladne informovali o incidente mužov zákona.

Vo Viedni sa začal proces s násilníkmi z Iraku, ktorí zneužili Nemku

Obžalovaní sa pokúšajú preniesť vinu na niektorého z krajanov.

Do Kolína prišlo vlani menej turistov, dôvodom sú bezpečnostné obavy

Mnoho turistov z Číny už neprilieta do Paríža či Düsseldorfu, namiesto toho pricestujú do Prahy a Viedne.

Lavína zasiahla obytnú oblasť na súostroví Špicbergy, zranených nehlásia

Nórske centrum pre lavíny nedávno varovalo, že na Svalbarde je zvýšené riziko lavín.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop