SME

Príčinou pádu lietadla TU-154 pri Irkutsku bola pravdepodobne chyba pilotov

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom ...

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom v utorok 3. júla neďaleko sibírskeho mesta Irkutsk zahynulo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Po návrate do Moskvy to dnes potvrdil predseda komisie s tým, že v pondelok bude osobne informovať najprv prezidenta Vladimira Putina a neskôr prostredníctvom médií aj verejnosť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Klebanov príčinu tragickej leteckej nehody nešpecifikoval, ale z priebehu doterajšieho vyšetrovania a postupného vylučovania rôznych verzií vyplýva, že haváriu zavinila posádka lietadla, ktorá sa pripravovala na pristávací manéver na irkutskom letisku. Analýza letových záznamov z tzv. čiernych skriniek už na začiatku vyšetrovania vylúčila verzie o výbuchu na palube či poruche všetkých troch motorov. Nepotvrdili sa ani špekulácie o nekvalitnom palive a prázdnych nádržiach.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, ak vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom ruskej vlády I. Klebanovom v pondelok označí za vinníka tragédie pilotov stroja, potvrdia sa výroky viacerých ruských konštruktérov a expertov, že lietadlá TU-154 sú bezpečné a že k haváriám vedie buď nesprávna údržba alebo chyby pilotov.

V Irkutsku sa doteraz podarilo identifikovať 142 cestujúcich. Všetky trovy spojené s pohrebom vezme na seba ruský štát. Rodinní príslušníci pasažierov dostanú od poisťovne odškodnenie iba 400 dolárov, z toho si však niektorí budú musieť zaplatiť letenky. Pozostalí z Vladivostoku a Jekaterinburgu dostali bezplatne letenky do mesta Irkutsk, po niekoľkých dňoch pobytu a identifikácii svojich príbuzných im ale úrady oznámili, že bezplatnú letenku späť dostane len jeden rodinný príslušník.

SkryťVypnúť reklamu

Trojmotorové lietadlo TU-154 M, na palube ktorého bolo medzi 145 cestujúcimi a členmi posádky aj 12 občanov Číny, sa zrútilo počas klesania na plánované pristátie 20 kilometrov severne od mesta Irkutsk, kde mala časť cestujúcich vystúpiť a posádka doplniť palivo na ďalší let. Lietadlo padalo k zemi z výšky 800 metrov a po náraze do zeme explodovalo a rozpadlo sa na malé kúsky. Experti si sprvu lámali hlavu aj nad tým, čo spôsobilo z hľadiska aerodynamiky ťažko vysvetliteľné otočenie lietadla počas pádu o 180 stupňov.

Lietadlá TU-154 sa v Sovietskom zväze vyrábali od roku 1971 a výroba tohto typu, vrátane modernizovanej verzie "M", bola ukončená v roku 1996. Za 25 rokov sa ich vyrobilo asi 900, z toho doteraz havarovalo 50, podľa iných údajov menej než 30 lietadiel tohto typu.

SkryťVypnúť reklamu

Stroj, ktorý havaroval pri Irkutsku, vyrobili v roku 1986 a dlhé roky lietal v Číne. Spoločnosť VladivostokAvia ho kúpila vlani a nechala v leteckých opravárenských závodoch Vnukovo pri Moskve kompletne zrenovovať. Do letovej prevádzky sa stroj dostal až po opätovnom testovacom zalietaní 26. apríla a do osudnej nehody nalietal 390 letových hodín. Celkove mal stroj TU-154 M za sebou 21.000 letových hodín, čo predstavuje asi dve tretiny životnosti tohto typu stroja.

Nehoda pri Irkutsku vyvolala v Rusku verejnú diskusiu o technickom stave ruských lietadiel a vhodnosti dovozu starších lietadiel sovietskej výroby späť do Ruska, potrebe radikálnej modernizácie leteckého parku novými ruskými lietadlami a strojmi z USA a Francúzka. Podľa ruských expertov lietadlá typu 154-M budú v krajinách SNŠ lietať najmenej do roku 2015, kedy budú musieť byť vyradené.

SkryťVypnúť reklamu

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 142
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 163
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 543
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 041
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 3 894
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 503
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 137
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 924
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Washington Capitals - Montreal Canadiens: ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL.

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. zápasu 1. kola play-off NHL: Washington Capitals - Montreal Canadiens. Hrá aj Juraj Slafkovský.


Na snímke uprostred tréner FC Košice Roman Skuhravý.

Mali sme prehrať 0:5. Neviem, ako sme to prežili.


Róbert Boženík.

Slovák sa už mal nachádzať v USA, prestup nakoniec nevyšiel.


Víťazná fotka hráčov ŠKF Sereď po zápase s Interom.

Súťaž je brutálne vyrovnaná, vraví tréner lídra.


SkryťZatvoriť reklamu