Príčinou pádu lietadla TU-154 pri Irkutsku bola pravdepodobne chyba pilotov

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom ...

Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom v utorok 3. júla neďaleko sibírskeho mesta Irkutsk zahynulo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Po návrate do Moskvy to dnes potvrdil predseda komisie s tým, že v pondelok bude osobne informovať najprv prezidenta Vladimira Putina a neskôr prostredníctvom médií aj verejnosť.

Klebanov príčinu tragickej leteckej nehody nešpecifikoval, ale z priebehu doterajšieho vyšetrovania a postupného vylučovania rôznych verzií vyplýva, že haváriu zavinila posádka lietadla, ktorá sa pripravovala na pristávací manéver na irkutskom letisku. Analýza letových záznamov z tzv. čiernych skriniek už na začiatku vyšetrovania vylúčila verzie o výbuchu na palube či poruche všetkých troch motorov. Nepotvrdili sa ani špekulácie o nekvalitnom palive a prázdnych nádržiach.

V prípade, ak vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom ruskej vlády I. Klebanovom v pondelok označí za vinníka tragédie pilotov stroja, potvrdia sa výroky viacerých ruských konštruktérov a expertov, že lietadlá TU-154 sú bezpečné a že k haváriám vedie buď nesprávna údržba alebo chyby pilotov.

V Irkutsku sa doteraz podarilo identifikovať 142 cestujúcich. Všetky trovy spojené s pohrebom vezme na seba ruský štát. Rodinní príslušníci pasažierov dostanú od poisťovne odškodnenie iba 400 dolárov, z toho si však niektorí budú musieť zaplatiť letenky. Pozostalí z Vladivostoku a Jekaterinburgu dostali bezplatne letenky do mesta Irkutsk, po niekoľkých dňoch pobytu a identifikácii svojich príbuzných im ale úrady oznámili, že bezplatnú letenku späť dostane len jeden rodinný príslušník.

Trojmotorové lietadlo TU-154 M, na palube ktorého bolo medzi 145 cestujúcimi a členmi posádky aj 12 občanov Číny, sa zrútilo počas klesania na plánované pristátie 20 kilometrov severne od mesta Irkutsk, kde mala časť cestujúcich vystúpiť a posádka doplniť palivo na ďalší let. Lietadlo padalo k zemi z výšky 800 metrov a po náraze do zeme explodovalo a rozpadlo sa na malé kúsky. Experti si sprvu lámali hlavu aj nad tým, čo spôsobilo z hľadiska aerodynamiky ťažko vysvetliteľné otočenie lietadla počas pádu o 180 stupňov.

Lietadlá TU-154 sa v Sovietskom zväze vyrábali od roku 1971 a výroba tohto typu, vrátane modernizovanej verzie "M", bola ukončená v roku 1996. Za 25 rokov sa ich vyrobilo asi 900, z toho doteraz havarovalo 50, podľa iných údajov menej než 30 lietadiel tohto typu.

Stroj, ktorý havaroval pri Irkutsku, vyrobili v roku 1986 a dlhé roky lietal v Číne. Spoločnosť VladivostokAvia ho kúpila vlani a nechala v leteckých opravárenských závodoch Vnukovo pri Moskve kompletne zrenovovať. Do letovej prevádzky sa stroj dostal až po opätovnom testovacom zalietaní 26. apríla a do osudnej nehody nalietal 390 letových hodín. Celkove mal stroj TU-154 M za sebou 21.000 letových hodín, čo predstavuje asi dve tretiny životnosti tohto typu stroja.

Nehoda pri Irkutsku vyvolala v Rusku verejnú diskusiu o technickom stave ruských lietadiel a vhodnosti dovozu starších lietadiel sovietskej výroby späť do Ruska, potrebe radikálnej modernizácie leteckého parku novými ruskými lietadlami a strojmi z USA a Francúzka. Podľa ruských expertov lietadlá typu 154-M budú v krajinách SNŠ lietať najmenej do roku 2015, kedy budú musieť byť vyradené.

(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 988
  2. Od septembra opäť po starom 5 946
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 157
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 739
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 197
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 130
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Svet

Rusko vyhlásilo sporné ostrovy za svoju ekonomickú zónu

Dokument podpísal premiér Medvedev.

Svet

Vodič z Marseille je podozrivý z vraždy i pokusu o vraždu

Muž bol už v minulosti trestaný za krádež.

Svet

V Rotterdame našli dodávku s plynovými fľašami, zrušili preto koncert

Polícia zrušila koncert americkej skupiny Allah-Las.

Svet

Začali hluchnúť, zranenia amerických diplomatov sú vážnejšie

Časť diplomatov má mierne alebo vážne poškodený mozog i centrálnu nervovú sústavu.