Moskva 8. júla (TASR) - Ruská vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom Iľjom Klebanovom už pozná príčiny pádu ruského lietadla TU-154 M, pri ktorom v utorok 3. júla neďaleko sibírskeho mesta Irkutsk zahynulo všetkých 145 cestujúcich a členov posádky. Po návrate do Moskvy to dnes potvrdil predseda komisie s tým, že v pondelok bude osobne informovať najprv prezidenta Vladimira Putina a neskôr prostredníctvom médií aj verejnosť.
Klebanov príčinu tragickej leteckej nehody nešpecifikoval, ale z priebehu doterajšieho vyšetrovania a postupného vylučovania rôznych verzií vyplýva, že haváriu zavinila posádka lietadla, ktorá sa pripravovala na pristávací manéver na irkutskom letisku. Analýza letových záznamov z tzv. čiernych skriniek už na začiatku vyšetrovania vylúčila verzie o výbuchu na palube či poruche všetkých troch motorov. Nepotvrdili sa ani špekulácie o nekvalitnom palive a prázdnych nádržiach.
V prípade, ak vyšetrovacia komisia vedená vicepremiérom ruskej vlády I. Klebanovom v pondelok označí za vinníka tragédie pilotov stroja, potvrdia sa výroky viacerých ruských konštruktérov a expertov, že lietadlá TU-154 sú bezpečné a že k haváriám vedie buď nesprávna údržba alebo chyby pilotov.
V Irkutsku sa doteraz podarilo identifikovať 142 cestujúcich. Všetky trovy spojené s pohrebom vezme na seba ruský štát. Rodinní príslušníci pasažierov dostanú od poisťovne odškodnenie iba 400 dolárov, z toho si však niektorí budú musieť zaplatiť letenky. Pozostalí z Vladivostoku a Jekaterinburgu dostali bezplatne letenky do mesta Irkutsk, po niekoľkých dňoch pobytu a identifikácii svojich príbuzných im ale úrady oznámili, že bezplatnú letenku späť dostane len jeden rodinný príslušník.
Trojmotorové lietadlo TU-154 M, na palube ktorého bolo medzi 145 cestujúcimi a členmi posádky aj 12 občanov Číny, sa zrútilo počas klesania na plánované pristátie 20 kilometrov severne od mesta Irkutsk, kde mala časť cestujúcich vystúpiť a posádka doplniť palivo na ďalší let. Lietadlo padalo k zemi z výšky 800 metrov a po náraze do zeme explodovalo a rozpadlo sa na malé kúsky. Experti si sprvu lámali hlavu aj nad tým, čo spôsobilo z hľadiska aerodynamiky ťažko vysvetliteľné otočenie lietadla počas pádu o 180 stupňov.
Lietadlá TU-154 sa v Sovietskom zväze vyrábali od roku 1971 a výroba tohto typu, vrátane modernizovanej verzie "M", bola ukončená v roku 1996. Za 25 rokov sa ich vyrobilo asi 900, z toho doteraz havarovalo 50, podľa iných údajov menej než 30 lietadiel tohto typu.
Stroj, ktorý havaroval pri Irkutsku, vyrobili v roku 1986 a dlhé roky lietal v Číne. Spoločnosť VladivostokAvia ho kúpila vlani a nechala v leteckých opravárenských závodoch Vnukovo pri Moskve kompletne zrenovovať. Do letovej prevádzky sa stroj dostal až po opätovnom testovacom zalietaní 26. apríla a do osudnej nehody nalietal 390 letových hodín. Celkove mal stroj TU-154 M za sebou 21.000 letových hodín, čo predstavuje asi dve tretiny životnosti tohto typu stroja.
Nehoda pri Irkutsku vyvolala v Rusku verejnú diskusiu o technickom stave ruských lietadiel a vhodnosti dovozu starších lietadiel sovietskej výroby späť do Ruska, potrebe radikálnej modernizácie leteckého parku novými ruskými lietadlami a strojmi z USA a Francúzka. Podľa ruských expertov lietadlá typu 154-M budú v krajinách SNŠ lietať najmenej do roku 2015, kedy budú musieť byť vyradené.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh