Irkutsk/Moskva 6. júla (TASR) - Všetky technické zariadenia ruského civilného lietadla TU-154 M, ktoré havarovalo v utorok neďaleko sibírskeho mesta Irkutsk, fungovali do momentu havárie normálne. Vyšetrovatelia sa preto stále viac prikláňajú k možnosti, že nehodu, ktorá si vyžiadala životy 145 ľudí, spôsobila posádka lietadla.
S odvolaním sa na expertov analyzujúcich v Irkutsku a v Moskve čierne skrinky lietadla s letovými údajmi a záznamom konverzácie pilotov to dnes vyhlásil predseda vyšetrovacej komisie Iľja Klebanov.
Verzie o požiari či výbuchu na palube lietadla, ktoré sa pripravovalo na pristávací manéver, boli vylúčené. Vyšetrovacia komisia tvrdí, že príčinou nehody nemohol byť ani nedostatok paliva. Experti doteraz uspokojivo nevysvetlili, čo mohlo spôsobiť náhle zastavenie všetkých troch motorov, ani to, prečo sa lietadlo pred pádom z výšky 850 metrov vo vzduchu otočilo o 180 stupňov. Konečné závery analýzy letových údajov budú známe pravdepodobne až v pondelok 9. júla.
Za účelom identifikácie pozostalých do sibírskeho mesta Irkutsk pricestovalo už 280 príbuzných obetí. Doteraz sa v mestskej márnici podarilo stanoviť totožnosť 70 obetí, vrátane šiestich občanov Číny.
Na palube ruského lietadla TU-154 M, ktoré v utorok havarovalo na pravidelnej linke z uralského mesta Jekaterinburg do Vladivostoku na ruskom Ďalekom východe, bolo okrem občanov Ruska aj 12 občanov Číny.
Od roku 1971 do roku 1996 bolo v Sovietskom zväze a Rusku vyrobených 950 lietadiel typu TU-154 v základnej modifikácii a inovovaných verziách B a M. Doteraz v Rusku a vo svete havarovalo asi 50 strojov tohto typu. V Rusku je tento stroj označovaný za jeden z najbezpečnejších a patrí k najvyužívanejším civilným dopravným lietadlám na dlhých tratiach.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) žab