SME

Aj reklamy prežili svoj coming out

Pohľad na tradičnú rodinu sa mení aj v reklamnej brandži. Už viac ako dvadsať rokov.

Jedna z fotografií januárovej kampane klenotníckej značky Tiffany.Jedna z fotografií januárovej kampane klenotníckej značky Tiffany. (Zdroj: Tiffany & Co)

Bola to vlastne nudná reklama. Sediaca dvojica opisuje svoje predstavy o ideálnom jedálenskom stole, potom sa postaví a prechádza medzi vystaveným nábytkom v obchodnom dome Ikea. Vzájomne si robia žarty z vkusu toho druhého, zaspomínajú si, ako sa zoznámili.

V roku 1994 spôsobil obchodný reťazec Ikea týmto tridsaťsekundovým spotom priam celosvetový škandál. Dvojicou bol totiž mužský homosexuálny pár, jeden z hercov bol dokonca gejom aj v reálnom živote.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V americkej televízii reklamu stiahli po prvom odvysielaní. Konzervatívci sa vyhrážali bojkotom, telefónne linky boli preťažené nenávistnými telefonátmi a obchodný dom Ikea v Hicksville v štáte New York museli evakuovať pre nahlásenú bombu.

SkryťVypnúť reklamu

„Je to malý krok pre Madison Avenue, ale veľký skok pre komunitu gejov. Nič také tu nikdy predtým nebolo,“ napísal denník L.A. Times, parafrázujúc výrok Neila Armstronga z Mesiaca.

Ikea zareagovala so stoickým pokojom, nesnaží sa vraj propagovať určitý spôsob života ani robiť vyhlásenia. „Je to len časť našej celkovej reklamnej stratégie, v ktorej sa snažíme priamo prihovárať rôznym skupinám našich zákazníkov,“ povedal pre médiá vtedajší hovorca Peter Connolly.

Rok 1994. V reklame sa prvýkrát objavil homosexuálny pár:

Načítavam video...

2014: Niečo zo súčasnosti. Reklama na Amazon Kindle:

Načítavam video...

Ikea prelomila tabu

Reklamná agentúra Deutsch v skutočnosti vytvorila pre švédsky reťazec sériu spotov zameraných na netradičné rodiny, vykreslila v nich napríklad rasovo zmiešaný mužsko-ženský pár, slobodnú matku či spomínaný mužský homosexuálny pár.

SkryťVypnúť reklamu

Ten zaujal najviac, hoci ho odvysielali po desiatej hodine večer, aby neohrozil detských divákov. Bolo to totiž prvýkrát, čo sa v televíznej reklame objavil homosexuálny pár, ak neberieme do úvahy negatívne alebo zosmiešňujúce momenty, ako napríklad osvetové video z 50. rokov, v ktorom televízny hlas napomína mládež, aby nestopovala autá a dávala si na ulici pozor. Nikdy totiž neviete, kde akého homosexuála stretnete.

A bolo to tiež prvýkrát, čo ich ľudia mali možnosť vnímať cez ich každodenný život a nie cez dúhové pochody, demonštrácie či utrpenie AIDS. LGBT komunita bola nadšená.

Keď o dvanásť rokov neskôr zobrazila Ikea vo svojej reklame dvoch otcov (černocha a aziata) s dcérou, ako kupujú sedačku, podľa reklamnej agentúry Deutsch, ktorá bola opäť tvorcom spotu, to nevyvolalo v spoločnosti ‚ani len debatu‘.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, podľa toho v akej. V rôznych krajinách sa Ikea stretáva s rôznymi reakciami.

V novembri minulého roka pobúrilo slovenskú verejnosť, keď v katalógu pre zákazníkov opísala príbeh dvoch Britiek vychovávajúcich spolu ročného syna. Do ich podkrovného bytu poslala dizajnérku, aby im pomohla naplno využiť malý priestor.

Aliancia za rodinu žiadala stiahnutie katalógu a verejné ospravedlnenie za zavádzanie, inak „bude informovať svoje rodiny, aby našli vhodné formy protestu, ako je vrátenie klubových kariet a zváženie nákupov v tejto spoločnosti. Alianciu podporila i Konferencia biskupov Slovenska.

50. roky minulého storočia. Osvetové video varuje pred homosexuálmi:

Načítavam video...

Rok 2008: Značka Heinz stiahla vtipnú reklamu na majonézu. Diváci ju považovali za odpudivú a nevhodnú:

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Vo Francúzsku áno, v USA nie

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3MM3 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  6. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  7. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  8. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  3. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TIPOS spustil novú kampaň
  7. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  8. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 200
  2. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 8 200
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 079
  4. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 037
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 971
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 539
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 241
  8. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 3 850
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Pochod Budapest Pride sa uskutoční 28. júna.


TASR
Vyšetrovatelia získali v jeho aute a bydlisku záznamy s jeho zápisníkmi.

Boelter si útoky dôkladne naplánoval.


TASR
Ilustračné foto.

Návštevníci zničili umelecké dielo, známe ako kreslo Van Gogha.


TASR 1
Ilustračné foto.

Hlavným prvkom cvičenia je maďarsko-americká vojenská spolupráca.


TASR 5
SkryťZatvoriť reklamu