Aj reklamy prežili svoj coming out

Pohľad na tradičnú rodinu sa mení aj v reklamnej brandži. Už viac ako dvadsať rokov.

Jedna z fotografií januárovej kampane klenotníckej značky Tiffany.(Zdroj: Tiffany & Co)

Bola to vlastne nudná reklama. Sediaca dvojica opisuje svoje predstavy o ideálnom jedálenskom stole, potom sa postaví a prechádza medzi vystaveným nábytkom v obchodnom dome Ikea. Vzájomne si robia žarty z vkusu toho druhého, zaspomínajú si, ako sa zoznámili.

V roku 1994 spôsobil obchodný reťazec Ikea týmto tridsaťsekundovým spotom priam celosvetový škandál. Dvojicou bol totiž mužský homosexuálny pár, jeden z hercov bol dokonca gejom aj v reálnom živote.

V americkej televízii reklamu stiahli po prvom odvysielaní. Konzervatívci sa vyhrážali bojkotom, telefónne linky boli preťažené nenávistnými telefonátmi a obchodný dom Ikea v Hicksville v štáte New York museli evakuovať pre nahlásenú bombu.

„Je to malý krok pre Madison Avenue, ale veľký skok pre komunitu gejov. Nič také tu nikdy predtým nebolo,“ napísal denník L.A. Times, parafrázujúc výrok Neila Armstronga z Mesiaca.

Ikea zareagovala so stoickým pokojom, nesnaží sa vraj propagovať určitý spôsob života ani robiť vyhlásenia. „Je to len časť našej celkovej reklamnej stratégie, v ktorej sa snažíme priamo prihovárať rôznym skupinám našich zákazníkov,“ povedal pre médiá vtedajší hovorca Peter Connolly.

Rok 1994. V reklame sa prvýkrát objavil homosexuálny pár:

2014: Niečo zo súčasnosti. Reklama na Amazon Kindle:

Ikea prelomila tabu

Reklamná agentúra Deutsch v skutočnosti vytvorila pre švédsky reťazec sériu spotov zameraných na netradičné rodiny, vykreslila v nich napríklad rasovo zmiešaný mužsko-ženský pár, slobodnú matku či spomínaný mužský homosexuálny pár.

Ten zaujal najviac, hoci ho odvysielali po desiatej hodine večer, aby neohrozil detských divákov. Bolo to totiž prvýkrát, čo sa v televíznej reklame objavil homosexuálny pár, ak neberieme do úvahy negatívne alebo zosmiešňujúce momenty, ako napríklad osvetové video z 50. rokov, v ktorom televízny hlas napomína mládež, aby nestopovala autá a dávala si na ulici pozor. Nikdy totiž neviete, kde akého homosexuála stretnete.

A bolo to tiež prvýkrát, čo ich ľudia mali možnosť vnímať cez ich každodenný život a nie cez dúhové pochody, demonštrácie či utrpenie AIDS. LGBT komunita bola nadšená.

Keď o dvanásť rokov neskôr zobrazila Ikea vo svojej reklame dvoch otcov (černocha a aziata) s dcérou, ako kupujú sedačku, podľa reklamnej agentúry Deutsch, ktorá bola opäť tvorcom spotu, to nevyvolalo v spoločnosti ‚ani len debatu‘.

Samozrejme, podľa toho v akej. V rôznych krajinách sa Ikea stretáva s rôznymi reakciami.

V novembri minulého roka pobúrilo slovenskú verejnosť, keď v katalógu pre zákazníkov opísala príbeh dvoch Britiek vychovávajúcich spolu ročného syna. Do ich podkrovného bytu poslala dizajnérku, aby im pomohla naplno využiť malý priestor.

Aliancia za rodinu žiadala stiahnutie katalógu a verejné ospravedlnenie za zavádzanie, inak „bude informovať svoje rodiny, aby našli vhodné formy protestu, ako je vrátenie klubových kariet a zváženie nákupov v tejto spoločnosti. Alianciu podporila i Konferencia biskupov Slovenska.

50. roky minulého storočia. Osvetové video varuje pred homosexuálmi:

Rok 2008: Značka Heinz stiahla vtipnú reklamu na majonézu. Diváci ju považovali za odpudivú a nevhodnú:

Vo Francúzsku áno, v USA nie

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 693
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 484
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 008
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 510
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 581
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 336
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 315
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 086
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 999
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 886

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Svet

Írsko chce usporiadať referendum o zrušení zákazu interrupcií

Kontroverzne vnímaný ôsmy dodatok ústavy stavia na rovnakú úroveň práva nenarodených detí s právami matiek.

Svet

Nový šéf kosovskej diplomacie rokoval v Podgorici

Ratifikácia dohody o hraniciach podľa Pacolliho v súčasnosti nie je možná.

Svet

Ruská armáda odštartovala cvičenie na Sibíri

Na akcii sa zúčastní štyritisíc vojakov.

Svet

Úspech Singapuru je povzbudením pre Maďarsko, vyhlásil Orbán

Obe krajiny sú zástancami uzatvorenia dohody o voľnom obchode medzi Úniou a Singapurom.