JAKARTA. Indonézski vyšetrovatelia dnes oznámili, že zatiaľ nenašli dôkazy o tom, že haváriu dopravného lietadla spoločnosti AirAsia minulý mesiac spôsobil teroristický čin. Tragédia si vyžiadala životy všetkých 162 ľudí na palube stroja.
Andreas Hananto pre agentúru Reuters povedal, že jeho tím desiatich vyšetrovateľov zo Štátnej komisie pre bezpečnosť dopravy nenašiel v záznamníku hlasov z kokpitu "nijaké hrozby", ktoré by naznačovali spáchanie násilného zločinu počas letu QZ8501 spoločnosti AirAsia.
Airbus A320-200 zmizol z obrazoviek radarov 28. decembra, ani nie v polovici dvojhodinového letu z druhého najväčšieho indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru. Haváriu nikto neprežil.
Na otázku, či sú na hlasovom záznamníku nejaké dôkazy o teroristickom čine, Hananto odpovedal: "Nie. Lebo keby sa stal teroristický čin, nachádzal by sa tam nejaký náznak hrozby."
Hananto pokračoval: "V takej kritickej situácii záznamník naznačí, že pilot sa horúčkovito venuje riadeniu lietadla."
Vyšetrovatelia oznámili, že si vypočuli celý záznam, ale iba polovica z neho je zatiaľ prepísaná. "Nepočuli sme hlas žiadnej inej osoby, len hlasy pilotov," povedal ďalší vyšetrovateľ Nurcahyo Utomo.
"Nepočuli sme nijaké zvuky streľby či výbuchov. Na základe toho môžeme zatiaľ terorizmus vylúčiť," dodal.
Počuli takmer všetko
Utomo spresnil, že vyšetrovatelia počuli na jednej z dvoch čiernych skriniek "takmer všetko". Druhá čierna skrinka je záznamník letových údajov. Oba záznamníky vylovili z vraku lietadla, ktorý ležal na dne Jávskeho mora.
Utomo však odmietol uviesť podrobnosti o tom, čo piloti povedali v posledných chvíľach osudného letu, a odvolal sa pritom na indonézske zákony.
Indonézske úrady oznámili, že svoju úlohu na katastrofe zohralo pravdepodobne zlé počasie.
Podľa Hananta dôkazy tiež ukazujú, že pred zrútením lietadla zrejme nedošlo k explózii, čo spochybňuje minulotýždňovú teóriu predstaviteľa zo Štátnej pátracej a záchrannej služby.
"Na základe záznamov letových údajov je zatiaľ nepravdepodobné, že došlo k explózii," povedal Hananto. "Keby došlo, rozhodne by sme to vedeli, lebo by to ukázali určité parametre. Existuje približne 1200 parametrov," vysvetlil Hananto, ktorý je vyšetrovateľom bezpečnosti leteckej dopravy od roku 2009.
Posledné minúty letu spoločnosti AirAsia boli plné "zvukov strojov a zvukov varovaní", ktoré bolo treba odfiltrovať, aby sa dosiahol úplný, celistvý zápis toho, čo bolo v kokpite povedané.
Hananto dodal, že jeho tím spolupracuje s francúzskymi, singapurskými a čínskymi odborníkmi, a vyjadril nádej, že prepis záznamu dokončia tento týždeň.
Skúmajú všetky lety lietadla
Rozbor oboch čiernych skriniek sa vykonáva s malom laboratóriu s dvoma miestnosťami, vyhradenými iba skúmaniu osudnému letu AirAsia. Jedna je určená pre hlasový záznamník z kokpitu a druhá záznamníku letových údajov.
Analýza záznamníka letových údajov bude trvať dlhšie, pretože vyšetrovatelia skúmajú všetkých 72 predchádzajúcich letov tohto lietadla.
Vyšetrovatelia dúfajú, že predbežnú správu o havárii dokončia začiatkom budúceho týždňa. Úplná správa môže trvať až rok, ale nebude obsahovať celý prepis hlasov z kokpitu.
"V Indonézii zostane (úplná správa) utajená. Zaradia sa do nej iba niektoré najdôležitejšie informácie," uviedol šéf NTSV Tatang Kurniadi.