Moskva/Irkutsk 4. júla (TASR) - Haváriu ruského civilného lietadla TU-154 spoločnosti VladivostokAvia 20 kilometrov severne od sibírskeho mesta Irkutsk nikto zo 145 osôb na palube neprežil. Lietadlu pri treťom pokuse o pristávací manéver údajne zlyhali motory a zrútilo sa na zem z výšky 800 metrov.
Podľa spresnených správ ruských záchranárov a predstaviteľov leteckej spoločnosti, na palube nebolo 143, ale až 145 osôb, vrátane piatich detí. Medzi obeťami sú aj cudzinci. Ruské ministerstvo pre mimoriadne situácie informovalo, že ide o 12 občanov Číny.
Záchranári doteraz na mieste nešťastia objavili torzá 42 tiel. Z lietadla zostalo len niekoľko väčších kusov: chvostová časť a zvyšky motorov. Úlomky kovových častí lietadla sú rozptýlené na ploche niekoľkých kilometrov štvorcových.
Lietadlo zabezpečovalo pravidelné spojenie medzi uralským mestom Jekaterinburg a Vladivostokom na Ďalekom východe. V Irkutsku mala posádka doplniť palivo. Lietadlo z roku 1986 malo nalietaných 21.000 letových hodín. Stroj zmizol z obrazoviek radarov v Irkutsku v utorok o 21.10 h moskovského času (2.10 h miestneho času) a krátko nato sa zrútil do neobývanej oblasti.
Podľa ministra pre mimoriadne situácie Sergeja Šojgu, ktorý priletel na miesto nešťastia, príčiny leteckej nehody nie sú zatiaľ pre expertov jasné a svetlo do udalosti vnesie až rozlúštenie údajov dvoch tzv. čiernych skriniek, ktoré už záchranári na mieste havárie objavili.
Posádka TU-154 problémy nehlásila a vypovedanie všetkých troch motorov súčasne je veľmi nepravdepodobné. Podľa niektorých správ, na palube došlo k výbuchu. Túto hypotézu podporil aj zástupca generálneho riaditeľa spoločnosti VladivostokAvia Vladimir Razbežin. Pre expertov je zatiaľ záhadou aj to, prečo sa stroj vo vzduchu pri páde na zem otočil o 180 stupňov.
Pozostalí obetí nehody sa zhromažďujú vo Vladivostoku a v Irkutsku. Rodiny obetí katastrofy z radov cestujúcich budú na základe poistenia prepravcu odškodnení sumou 12.000 rubľov (400 dolárov), rodiny posádky dostanú od poisťovne 27.000 rubľov a ďalších 100.000 rubľov od zamestnávateľa.
Zlatou érou lietadiel TU-154 vybavených tromi prúdovými motormi boli 70. a 80. roky. Tupolevy TU-154 sa začali v bývalom Sovietskom zväze vyrábať v roku 1972 a ich výroba bola ukončená v roku 1996. V Rusku a ďalších postsovietskych krajinách sú v prevádzke stovky lietadiel tohto typu.
V 90. rokoch došlo v Rusku a vo svete k celej sérii vážnych leteckých nehôd lietadiel typu TU-154, ktoré boli zapríčinené nielen zlým technickým stavom, ale hlavne chybami posádky. Stroj typu TU-154 už v Irkutskej oblasti pred šiestimi rokmi havaroval. V januári 1994 na jeho palube zahynulo 124 osôb. Rovnaký typ stroja sa stratil z obrazoviek radarov 6. decembra 1995 na ostrove Sachalin. Trosky lietadla a telá 95 obetí nešťastia našli záchranári až po 12 dňoch.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) žab