TOKIO. Aj 70 rokov po skončení druhej svetovej vojny sú úvahy o akejkoľvek vojenskej expanzii v Japonsku veľmi chúlostivou témou. Ukazuje to aj príklad Akifumiho Araia, prezidenta obchodnej spoločnosti Tamagawa, pomerne malej firmy z Nagana, ktorá dodáva japonskej armáde senzory a gyroskopy pre torpéda.
Desaťročia mala firma len zopár možných zákazníkov, zákon ich obmedzoval na japonský trh a jeho hlavných hráčov. Potom sa k moci dostal premiér Šinzo Abe a tieto pravidlá zmenil. Japonské spoločnosti už môžu vojenské zariadenia predávať aj v zahraničí.
Mierumilovná krajina
No to, čo by pre iných mohol byť dobrý biznis, je v krajine, ktorá si stále spomína na svoje vojnové činy, komplikované. „Zbrane nie sú na to, aby sme bojovali proti iným, ale na to, aby sme my nemuseli bojovať,“ hovorí Arai.
Tamagawa sa prvýkrát v obrannom biznise uviedla ako výrobca meračov paliva pre stíhačky, ale tento zdroj príjmov sa zastavil, keď americkí okupanti po druhej svetovej vojne zakázali Japoncom budovať svoju armádu.
O rozšírení predaja do zahraničia nechcú hovoriť ani teraz. Manažéri firiem len v súkromí priznávajú, že budú, ak ich o to vláda požiada.