Žiadne celosvetovo preslávené múzeum, len parížsky Louvre. Ani Eiffelova veža, ani Socha slobody, ani opera v Sydney. Miesta, o ktorých by ste si možno mysleli, že patria medzi najpopulárnejšie na svete, sa nedostali medzi desiatku miest populárnych na sociálnej sieti Instagram. Úplnou jednotkou rebríčka je Disneyland v Kalifornii.
Rebríček vznikol podľa počtu geografických označení, ktoré používatelia siete k svojim záberom pridali. Oproti minulému roku je pestrejší, vtedy bolo v prvej desiatke osem miest zo Spojených štátov a dve z Thajska.
Spojené štáty dominujú aj teraz, hneď na druhom mieste je ďalšie kalifornské miesto – bejzbalový štadión Los Angeles Dodgers. Za ním je newyorské Times Square, do desiatky sa dostala aj tamojšia hala Madison Square Garden a bejzbalový štadión miestnych Yankees.
Vôbec prvýkrát sú však v desiatke ruské miesta, konkrétne Gorkého park a Červené námestie. Ukazuje to, že Instagram sa dostáva aj do miest, kde v minulosti nebol taký rozšírený. Napríklad do Ruska.
Tam ešte stále nie je Facebook najpopulárnejšou sociálnou sieťou. Instagram tam rastie aj napriek tomu, že od minulého roka patrí pod Facebook.
Už prekonal aj Twitter
Rastie aj v globálnych číslach. Kým v marci oznámil dvesto miliónov používateľov (len trinásť mesiacov po prekročení hranice sto miliónov), teraz ich má už tristo miliónov. V počte aktívnych používateľov tak prekonal aj Twitter, ktorý sa v minulosti označoval za symbol amatérskeho online informovania.
Ak by sa teraz odohrávala revolúcia v Egypte, už by zrejme väčšina fotografií od demonštrantov nemierila na Twitter ako v roku 2011, ale na Instagram.
„To, čo sa pred dvoma rokmi začalo ako sen dvoch kamarátov, teraz prerástlo do globálnej komunity, ktorá denne prepošle 70 miliónov fotografií a videí,“ povedal pre Financial Times Kevin Systrom, spoluzakladateľ siete a jej riaditeľ. „Instagram je domovom pre kreativitu v každej jej podobe, miestom, kde môžete nájsť všetko od záberov na Níl, novú kolekciu tašiek známej značky až po vniknutie do mysle Taylor Swiftovej.“
Asi sedemdesiat percent používateľov žije mimo Spojených štátov, v marci ich bolo 65 percent. Na sieti je asi 30 miliárd záberov. Väčšinu stále tvoria samozvané módne bloggerky a filtrami zdokonalené tínedžerské selfies, čoraz viac sa však objavujú spravodajské zábery.
Mladí opúšťajú Facebook
S pribúdajúcim počtom používateľov rastie aj počet falošných kont bežných ľudí, ale aj celebrít. Instagram preto podobne ako Twitter zavádza overovanie účtov známych ľudí.
Po novom sa bude zameriavať aj na pokrývanie konkrétnych udalostí.
„Ak vás napríklad zaujíma svetový šampionát, môžete sa pripojiť, sledovať, čo si prezerajú hráči a o čom rozmýšľajú predtým, ako vybehnú na štadión,“ odhalil Systrom svoje plány do budúceho roka.
A rast firmy prináša aj príchod reklamy, s ktorou doteraz Instagram len experimentoval. Systrom tvrdí, že je to nutné, aby firma mohla pokračovať v raste. „Ak spravujete sieť pre tristo miliónov používateľov, nie je to lacné a navyše musíte stále prijímať nových ľudí.“
Instagram rastie aj vďaka tomu, že mladí ľudia opúšťajú Facebook, kde sa až príliš udomácnili ich rodičia. Predsa len, komunikovať fotografiou je rýchlejšie ako písať statusy.
1.Disneyland
Asi najznámejšia kolekcia gýču je jednotkou celosvetového tagovania. Stretnúť Popolušku či Myšiaka Mickeyho je pre mnohých čistým šťastím.
2.Dodger Stadium
Kalifornské centrum bejzbalu, jednej z najpopulárnejších hier Američanov, je vždy plné. Loptu síce z tej diaľky nevidíte, ale tá atmosféra...
3.Times Square
Symbol reklamy a kapitalizmu celkovo a kultové miesto New Yorku.
4.Siam Paragon
Jedno z najväčších nákupných centier v Ázii sa nachádza v thajskom Bangkoku. Z tejto krajiny pochádza 1,5 milióna používateľov Instagramu.
5.Gorkého park
Prvý ruský zástupca prináša kúsok zelene z centra Moskvy.
6.Louvre
Umelecky najhodnotnejším miestom v rebríčku je parížsky Louvre. Možnosť odfotiť sa s Monou Lisou si napriek zákazu nechá ujsť málokto.
7.Červené námestie
Fotografia so zabalzamovaným Leninom je cenným úlovkom, aj preto je moskovské námestie také populárne.
8.Madison Square Garden
Návrat do Spojených štátov a do New Yorku. Hala, kde domáce zápasy hrávajú hokejisti Rangers a basketbalisti Knicks. Športových úspechov tu v posledných rokoch veľa nevidno, ale legendárny status sa nestráca.
9.Yankee Stadium
Na svete asi neexistuje bejzbalovejšie miesto ako štadión Yankees.
10.Dubai Mall
Najväčšie nákupné centrum podľa plochy, nachádza sa v ňom 1200 obchodov. Symbol dubajského bohatstva a míňania na všetko možné. Napríklad na ľadovú plochu s rozmermi hokejovej plochy pre NHL.
Fotografie k článku: Instagram