PARÍŽ. Francúzska vláda začala oficiálne preverovať tvrdenie francúzskych žien, že za rovnaké kozmetické výrobky platia viac ako muži.
Stačí, aby bol výrobok v ružovom obale.
Kampaň za zrovnoprávnenie cien spustila skupina známa ako Georgette Sandová.
Je to odkaz na slávnu francúzsku spisovateľku Amantine Dupontovú, ktorá si zvolila mužský pseudonym George Sand, aby si zabezpečila vážnosť v umeleckom svete.
Drahšie žiletky
Skupina denne publikuje na webe príklady cenovej diskriminácie voči ženám.
Mužské balenie jednorazových žiletiek stojí napríklad euro a 72 centov, kým ženské o osem centov viac, pričom muž za tú cenu dostane desať žiletiek a žena len päť. Týka sa to aj deodorantov, ale napríklad aj gumenných rukavíc. Žena tiež zaplatí podstatne viac za ostrihanie či služby v čistiarni.
Rôzne ceny nie sú problém len vo Francúzsku. Kalifornia v roku 1996 ako prvý americký štát zakázala cenotvorbu na základe pohlavia konzumenta, lebo sa ukázalo, že tamojšie ženy za takýto prístup zaplatili ročne za produkty o tisíc dolárov viac ako muži.
Firmy sa bránia
Kozmetické firmy, ale aj obchodné siete sa bránia. Kozmetické firmy oponujú, že výroba ženských produktov je drahšia, lebo ženy majú v ich prieskumoch špecifickejšie požiadavky ako muži.
To ale podľa aktivistiek za zrovnoprávnenie cien asi ťažko obstojí napríklad v prípade žiletiek, ktoré sa od seba líšia len farbou. Faktom je, že v niektorých krajinách je iná dovozná daň na pánske a dámske produkty.
Ženy vo Francúzsku hovoria, že chcú len férovosť. Upozorňujú na to, že napríklad Európska únia zakázala poisťovacím spoločnostiam ponúkať ženám výhodnejšie havarijné poistky, lebo sú štatisticky zriedkavejšie zodpovedné za nehody ako muži. EÚ takúto politiku označila za diskrimináciu voči mužom.