MOSKVA, TEL AVIV. Televízia CNN v pondelok oznámila, že od začiatku nového roka prestane vysielať v Rusku. Spravodajcov a pobočku v Moskve si ponechá.
Je to reakcia na nový ruský mediálny zákon, ktorý povoľuje, aby médiá pôsobiace v Rusku mali maximálne dvadsaťpercentný podiel akcionárov zo zahraničia.
CNN vlastní americká spoločnosť Time Warner.
Problém majú aj Vedomosti či Forbes
CNN bola jednou z prvých amerických značiek, čo sa objavili v bývalom Sovietskom zväze po páde komunizmu.
Ruský mediálny dozorný orgán Roskomnadzor tvrdí, že rozhodnutie CNN nechápe.
Moskva bola s pôsobením väčšiny zahraničných médií nespokojná už roky, ale všetko vyvrcholilo počas krízy na Kryme a v súčasnom konflikte s Ukrajinou.
Rusi označujú západné médiá na zaujaté, tie sa zase sťažujú na pokusy zasahovať do ich práce.
Nový mediálny zákon, ktorý je sprísnením predchádzajúceho, ohrozuje aj ruské médiá vlastnené zahraničnými investormi.
Časopis The Economist spomína príklad denníka Vedomosti s americkým, britským a fínskym vlastníkom či ruskej verzie magazínu Forbes vlastnenej nemeckým vydavateľstvom Axel Springer.
The Economist tvrdí, že zahraniční investori ponúkajú svoje podiely na predaj, a to aj pod cenu.
Tak sa môže stať, že Vedomosti skončia vo firme blízkej ruskej energetickej spoločnosti Gazprom. Firma ma blízko ku Kremľu a už teraz má vplyv na liberálnu rozhlasovú stanicu Echo Moskvy.
Putin zasiahol kritické médiá, vyháňa z nich zahraničných investorovČítajte
Protiváha Američanom?
Rusko ide pri pretváraní mediálneho trhu ešte ďalej. Popredný ruský propagandista Dmitrij Kiselev oznámil, že štát spúšťa novú mediálnu značku Sputnik.
Bude produkovať rozhlasové programy a pripravovať webové spravodajstvo v tridsiatich jazykoch a bude mať spravodajcov v hlavných západných mestách, ale aj v Istanbule a Pekingu.
Podľa Kiseleva má byť protiváhou americkej dominancie na svetovom mediálnom trhu.