Kapitán lode by ju nemal opúšťať, ani keď sa potápa. Má pomôcť zachrániť toľko pasažierov, koľko sa dá, aj za cenu vlastného života.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským textom.
Li Čun-sok zlyhal. Keď sa v apríli potápala jeho loď so 476 pasažiermi, väčšinu z nich tvorili študenti na ceste na školský výlet, opustil ju. Utopilo sa 304 ľudí.
Vtedy sa pre 69-ročného kapitána začalo peklo. Objavili sa zábery, ako sa kapitán tlačí na záchranný čln, kým mladí pasažieri ostali v kajutách potápajúcej sa lode. Prikázal im to samotný Li, chcel vraj zabrániť panike.
Kapitán spanikáril
Kapitán sa na súde obhajoval, že spanikáril a spravil nesprávne rozhodnutia, ale nešlo o úmysel. „Za svoje rozhodnutia si zaslúžim zomrieť, ale z hĺbky svojho srdca prisahám, že som nikdy nechcel nikoho zavraždiť,“ povedal na súde.
O vražde pritom hovorila obžaloba, aj prezidentka Pchark Gunhje. Prokuratúra a médiá spolu s pozostalými obetí žiadali pre kapitána trest smrti. Ten sa síce v Južnej Kórei neuplatňuje od roku 1997, no toto je vraj výnimočný prípad.
Diskutovalo sa o tom, či v tejto atmosfére je vôbec možné viesť spravodlivý súdny proces.
Ten sa nakoniec odohral, Li doživotie nedostal. Nebola to vražda, „len" zanedbanie povinností, za ktoré si má odsedieť 36 rokov. Pri jeho veku je to prakticky doživotie, no v prepočte je to iba 43 dní za každú obeť. Podľa mnohých škandalózne málo.
Bezpečné väzenie
Paradoxne, niektorí rodičia si želajú, aby kapitána prepustili na slobodu. S mužom, ktorého loď pri rutinnom zatáčaní narazila do skaly a potom sériou chybných krokov prispel k smrti ich detí, si to chcú vybaviť sami.
Do Južnej Kórey by sa tak vrátil trest smrti, aj keď v podobe lynčovania. Teraz už bývalý kapitán môže byť nakoniec rád, že dožije v relatívnom bezpečí väzenských múrov.