Štokholm 1. júla (TASR) - Most a tunel s názvom Öresund spájajúci Dánsko a Švédsko, ktorý s veľkou slávou otvorili pred rokom, sa stal populárny rovnako pre pašerákov drog ako aj turistov.
"Nie je o tom pochýb. Pre pašerákov sa otvorila nová cesta," tvrdí Lars Kristoffersson, šéf oddelenia colnej správy. Približne 15 kilometrov dlhé prepojenie cez öresundskú úžinu zahrňuje dvojúrovňový most, ktorý vychádza zo švédskeho Malmö, tretieho najväčšieho švédskeho mesta. Súčasťou konštrukcie je umelý ostrov a podmorský tunel, ktorý ústi na pevninu južne od dánskej Kodane. Stavba železničnej a cestnej spojnice sa začala v roku 1995 a otvorili ju práve pred rokom - 1. júla 2000. Motoristi môžu prejsť po moste cez úžinu za 20 minút, zatiaľ čo plavba trajektom môže trvať až hodinu, plus nakladanie a vykladanie tovaru a vozidiel.
Ľudia z oficiálnych miest vychvaľovali projekt v hodnote 3,7 miliardy amerických dolárov ako dôležitú spojnicu medzi Švédskom a kontinentálnou Európou, ktorá by mala zintenzívniť obchod, výskum a kultúru spojením 3,2 milióna obyvateľov oboch regiónov a prilákať do oblasti viac regionálnych sídel svetových spoločností.
Rok po tom, čo švédsky kráľ Karol XVI. Gustáv a dánska kráľovná Margaréta II. prestrihli pásku, stavajú sa hotely a návštevnosť je na oboch stranách vysoká - zábavné parky vykazujú zvýšený počet návštevníkov a obchody vítajú viac nakupujúcich.
Americká farmaceutická spoločnosť Biogen Inc. v máji oznámila, že investuje tri miliardy švédskych korún (357 miliónov amerických dolárov) na vybudovanie továrne v Hilleröde, 40 kilometrov severne od Kodane - oblasti, ktorá je domovom mnohých výskumných lekárskych inštitútov a farmaceutických koncernov. Na druhej strane mosta vo švédskom Malmö dánska realitná spoločnosť TK Development stavia nové obchodné centrum a 16-poschodový hotel. Napriek tomu zostávajú aj prekážky, vrátane potreby prispôsobenia legislatívy oboch krajín, aby bolo oveľa jednoduchšie pre ľudí žijúcich v jednej krajine pracovať v tej druhej.
Niektoré dánske médiá most prezývajú ako "most duchov" kvôli nízkemu počtu vozidiel, ktoré po ňom prechádzajú, hoci sa železničná premávka ukázala ako populárna.
Od otvorenia mosta ním podľa odhadov prešlo 2,9 milióna vozidiel, čo je o 20 percent menej, ako sa očakávalo. Príčinou sú vysoké poplatky. Jedna cesta cez most stojí v prepočte 26 dolárov - čo je dvojnásobok ceny trajektu.
Mostné prepojenie zaneprázdňuje colné orgány a políciu. Dôvodom je zvýšenie pašovania ilegálnych drog. Kristoffersson dodáva, že 679 prípadov - percentuálne ide o 61 percent - konfiškácie drog vo Švédku za prvé štyri mesiace tohto roku pripadlo na najjužnejšiu švédsku oblasť Skaane, kde sa nachádza Malmö. Je to nárast zo 456 prípadov, ktoré zaznamenali v tom istom období minulého roku. Drogy sa pašujú v autách a vlakoch. "Ľahšie bolo kontrolovať pasažierov na lodiach. Na moste ide všetko oveľa rýchlejšie," dodáva. Na moste sa dokonca nachádza špeciálny pruh, v ktorom nemusia vodiči zastavovať a autá sú registrované elektronickými kartami.