Londýn 29. júna (TASR) - Scenéria londýnskych ulíc by sa podľa plánov novej londýnskej mestskej správy mala v nasledujúcich rokoch radikálne zmeniť. K tradičným dvojposchodovým autobusom by totiž mali pribudnúť aj električky, ktoré zmizli z londýnskych ulíc v roku 1952.
Londýnske metro je najstaršie na svete a najmä v posledných rokoch zápasí s nemalými problémami. Kritici mu vyčítajú, že je v porovnaní s inými metropolami ako Paríž či Berlín drahé a často nespoľahlivé.
Plány labouristickej vlády Tonyho Blaira, aby si vozne metra zobrala na starosť rozpočtová organizácia a trať plus signalizáciu, aby prevzali súkromné firmy, sa nepáčia populárnemu londýnskemu starostovi Kenovi Livingstonovi, ale ani mnohým zamestnancom staručkej podzemky.
Klasické autobusy, do ktorých sa dá naskočiť cez otvorenú plošinu, nahrádzajú postupne novšie typy. Tie sú síce dostupné aj pre vozičkárov, ale sú zase pomalšie. Chýba v nich totiž sprievodca a lístok si cestujúci musia kupovať u vodiča, čo síce šetrí peniaze dopravnému podniku, ale zdržuje na zastávkach.
Správa veľkého Londýna pod vedením starostu Kena Livingstona však prišla s ambicióznym plánom, ktorý by mal do ulíc britskej metropoly v nasledujúcich desiatich rokoch vrátiť električky. Supermoderné električky budú premávať z mestskej časti Camden na severe Londýna, cez nádražie King Cross, okolo budovy Bush House, kde sídli BBC, cez most Waterloo až k dôležitej križovatke Elephant & Castle.
Okrem toho starosta uvažuje aj so zavedením trolejbusov. Sú to veľkorysé plány. Faktom však ostáva, že električková doprava je síce ekologická, ale drahá. Takže či sa Kenovi Livingstonovi podarí svoje plány realizovať, to zatiaľ nevie s určitosťou ani on sám.