La Coruna 23. novembra (TASR) - Španielski predstavitelia vyslovili predpoklad, že tony ropy, ktoré zostali v útrobách potopeného tankera Prestige, pravdepodobne stuhli a predstavujú obmedzenú ekologickú hrozbu.
Experti predpokladajú, že ropa vo veľkej hĺbke vzhľadom na vysoký tlak a nízku teplotu stuhla a neohrozuje pobrežie a rybárske loviská.
Úrady však chcú túto skutočnosť potvrdiť a preto rozhodli, že k tankeru vyšlú ponorku, ktorá situáciu preskúma. Vicepremiér Mariano Rajoy oznámil, že Francúzsko súhlasilo s vyslaním malej ponorky, ktorá uskutoční inšpekciu vraku a okolitých vôd.
Francúzsko potvrdilo vyslanie špeciálneho plavidla Nautile - jasnožltej ponorky, ktorá sa môže s trojčlennou posádkou potopiť do hĺbky 6000 metrov. Nautile má zistiť, či z dvoch kusov tankera, ktorý sa v utorok rozlomil a potopil, ropa stále uniká, alebo nie.
Nautile vlastní francúzska štátna vedecká organizácia IFREMER. Osem metrov dlhá ponorka je momentálne na misii v Stredozemnom mori a na mieste nehody Prestige môže začať pracovať o niekoľko dní.
Zastaraný tanker leží na dne Atlantického oceánu v hĺbke asi 3600 metrov, 250 kilometrov od pobrežia. Ponorka je vybavená sonarom, kamerami a zariadením na skúmanie vzoriek vody.
Ekologická dráma, ktorá pripravila o prácu tisícky rybárov, pracovníkov konzervární a iných obyvateľov postihnutých oblastí, na galícijskom pobreží Španielska pokračuje.
Silný vietor tlačí nové ropné škvrny smerom na mestá ferrol a La Coruna. Podľa Rajoya ropa už znečistila 400 kilometrov pobrežia. Denník El País uviedol, že z Prestige mohlo uniknúť viac ako 20.000 ton ropy, čo je dvojnásobok pôvodne oznámeného množstva.
Portugalské námorníctvo oznámilo, že pri mieste potopenia objavilo štyri nové ropné škvrny. Predstavitelia mesta La Coruna oznámili, že iná škvrna je menej ako 100 kilometrov od brehu.
Havária Prestige za zaradí medzi najväčšie ekologické katastrofy v histórii. Jej rozsah je dvojnásobne väčší ako v prípade nehody tankera Exxon Valdez pri brehoch Aljašky v roku 1989.
Nemecký kancelár Gerhard Schröder a francúzsky prezident Jacques Chirac počas pražského summitu NATO prisľúbili, že v rámci EÚ budú tlačiť na zákaz tankerov s jednoduchým trupom pred plánovaným termínom stanoveným na rok 2015. Po tomto roku majú mať všetky tankery plášť z dvoch vrstiev, čo má znížiť riziko, resp. rozsah úniku toxických materiálov v prípade havárie.