Londýn 21. novembra (TASR) - Najlepšia vec, ktorá sa mohla lodi Prestige stať, je presne to, že sa potopila, cituje britský denník Daily Telegraph člena španielskeho vedeckého tímu. Podľa neho je totiž nádej, že ropa z havarovaného tankera zostane na dne v neporušených nádržiach.
Jeho kolegovia ale na stránkach novín varujú, že to nemusí byť také jednoduché. Tlak vody vo veľkej hĺbke by mohol nádrže porušiť.
Guardian sa v súvislosti s haváriou lode zamýšľa nad európskym systémom kontroly lodí: "Európe sa nepodarilo dosiahnuť reguláciu svetovej námornej plavby - tanker Prestige je v gréckych rukách, registrovaný na Bahamách, ale plavil sa do Singapuru z Lotyšska. A príslušným európskym úradom uniklo, že nie je pripravený na plavbu po mori."
"Tankery sa ešte stále môžu ľahko vyhnúť tvrdému režimu kontrol, ak nezakotvia v jednom z európskych prístavov, ale len niekde na krátko zastavia na doplnenie paliva. Presne to urobila loď Prestige v júni v Gibraltárskom prístave," vysvetľuje Guardian.
Denník Times si všíma, že španielska vláda obvinila Gibraltár - a teda aj Britániu - z toho, že zlyhali pri kontrole lodi. Francúzsky prezident Jacques Chirac ostro napadol celý európsky systém lodných kontrol. Noviny si preto posvietili na to, kto a ako dodržuje záväzky vyplývajúce z európskych dohôd o kontrole lodí a konštatujú:
"Zatiaľ čo Británia v roku 2001 vykonala inšpekcie viac než 25 percent lodí, Francúzsko podľa štatistických údajov vlastných úradov skontrolovalo len desať percent lodí, ktoré vplávali do jeho teritoriálnych vôd. Preto nie sú potrebné ani tak drastické zmeny, ale ochota dodržiavať aspoň to, na čom sa európske štáty už raz dohodli," uzatvárajú Times.