Atény 28. júna (TASR) - Na gréckom ostrove Andros na súostroví Kyklady sa pri príležitosti stého výročia smrti francúzskeho maliara Toulouse-Lautreca koná až do 23. septembra veľká súborná výstava jeho diel pod názvom Žena ako mýtus.
V androskom múzeu súčasného umenia Gulandris, ležiaceho uprostred žiarivo bielych gréckych domov, odrážajúcich sa od azúrovo modrej oblohy, môžu milovníci výtvarného umenia obdivovať 135 olejomalieb, náčrtov a litografií od Toulouse-Lautreca.
Pre múzeum Gulandris ich zapožičali renomované obrazárne ako napríklad parížske Musée d'Orsay, londýnska Tate Gallery, múzeum Toulouse-Lautreca v Albi, ženevská galéria Jana Krugiera a tiež niekoľkí súkromní zberatelia.
Tvorba tohto francúzskeho maliara sa v rámci androskej výstavy delí na päť tematických častí - svet parížskej noci, portréty v plenéri, ikonografia spánku, séria obrazov žien z verejných domov a portréty Yvette Guilbertovej, slávnej kabaretnej speváčky.
Toulouse-Lautreca, potomok francúzskej šľachty, vedome narúšal konvencie konca 19. storočia, keď maľoval svet zábavy a prchavých pôžitkov, svet kabaretov a verejných domov parížskeho Montmartru.
Najmä žena či už v podobe speváčky, tanečnice alebo prostitútky má na jeho obrazoch svoju skutočnú podobu bez akejkoľvek pozlátky. Maliar bol totiž hlboko presvedčený, že morálne názory skostnatenej spoločnosti by sa nemali vzťahovať na umenie.
Obrazy ako Žena ležiaca na chrbte, Únava, Žena v korzete a ďalšie realistické, ničím neprikrášlené scény, ktoré tvoria súčasť gréckej výstavy, by na spoločnej výstave na konci 19. storočia bezpochyby spôsobili škandál.
Jednotlivé plátna, prostredníctvom ktorých možno sledovať vývoj Toulous-Lautreca ako maliara, približuje aj katalóg k výstave s detailným komentárom ku každému dielu od umelcovho prasynovca Bertranda du Vignaud de Villefort.
Nadácia a múzeum Gulandris celé tri roky pripravovala vernisáž tejto výstavy, ktorá je len pokračovaní série veľkých súborných výstav najslávnejších maliarov 20. storočia - Picassa, Matissa, de Chirica, Balthusa či Kandinského.