Poľsko chce vybudovať kanál, aby sa lode vyhli Rusku

Aj pre geopolitické dôvody poľská vláda oprášila starý projekt.

Premiér Tusk sa vytvoreniu kanála, ktorý by pomohol najmä prístavu v Elblagu, dlho bránil.(Zdroj: PORT. ELBLAG.PL)

Poľské lode z mesta Elblag musia k moru cez Kaliningrad, teraz chcú vlastnú cestu.

ELBLAG, BRATISLAVA. Mesto Elblag nepatrí medzi najväčšie poľské prístavy, jeho význam je skôr regionálny. Ak sa však chcú lode z tohto severovýchodného poľského mesta dostať na šíre more, musia prejsť cez ruské vody.

Stodvadsaťtisícový Elblag sa totiž nachádza vo Vislianskom zálive, ktorý od Baltského mora oddeľuje asi kilometer široká kosa (dlhý výbežok pevniny). A jediný prechod je cez prieplav, ktorý patrí ruskému Kaliningradu.

Aj preto už v roku 2006 premiér Jaroslaw Kaczyński, toho času šéf najsilnejšej opozičnej strany Právo a spravodlivosť (PiS), navrhoval vybudovať vlastný poľský kanál, ktorým by tento región získal prístup k moru bez závislosti od Ruska.

Doteraz sa tak nestalo. Ešte vlani sa súčasná vláda Donalda Tuska odmietala vrátiť k nákladnej výstavbe, ktorá podľa kritikov nemusí byť návratná a ohrozuje aj ekológiu.

Znížiť závislosť

Poľský kanál
  • Spojil by Visliansky záliv s Baltickým morom. Teraz sa musia poľské lode plaviť cez prieplav v ruských vodách.
  • S nápadom prišiel už v roku 2006 Jaroslaw Kaczyński. Ten kanál podporuje aj teraz. Mal by znížiť závislosť od Ruska.
  • Mnohí hovoria, že sa kanál neoplatí ekonomicky a uškodí miestnej ekológii.
  • Premiér Donald Tusk bol k nemu doteraz skeptický. Po kríze na Ukrajine na ňom začalo pracovať ministerstvo infraštruktúry a rozvoja.

Ruská invázia na Kryme a vojna na východe Ukrajiny to môžu zmeniť. Poľské ministerstvo infraštruktúry a rozvoja teraz hovorí, že projekt je na zozname legislatívnych prác vlády.

A poľskí politici otvorene hovoria aj o geopolitických dôvodoch zmeny názoru.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3G8S na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C3G8S na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 5 960
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 651
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 5 117
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 558
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 492
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 360
  7. Kam do tepla v januári? 2 390
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 162
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 032
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 205

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Rybáriková: Keby mi to niekto povedal, pošlem ho na liečenie

Slovenská tenistka postúpila už do osemfinále Australian Open. Tak ďaleko nikdy nebola.

SVET

Ďalšia šanca na referendum o brexite? Podporil ho Blair aj Farage

Aj Briti si myslia, že by rozhodli inak.

SVET

Babiša a Faltýnka vydajú na trestné stíhanie

Babiš v prejave zopakoval, že kauza je podľa neho zmanipulovaná.

PLUS

Psích dobyvateľov kozmu obetovali v mene komunizmu

Prvý psí kozmonaut mal byť pekný.

Neprehliadnite tiež

Čínske páry môžu mať dve deti, pôrodnosť aj tak stále klesá

Čína sa v roku 2015 vzdala tzv. politiky jedného dieťaťa v nádeji, že tým zvráti vývoj smerujúci k prestarnutiu spoločnosti.

Muž, ktorý predal zbraň útočníkovi z Mníchova, dostal sedem rokov

Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že David S. bol iránsko-nemecký extrémista, ktorý nenávidel Turkov a Arabov.

Rakúski nacionalisti ostanú súčasťou euroskeptickej frakcie

Kancelár Sebastian Kurz však zdôrazňuje proeurópske smerovanie svojej vlády, ktorej súčasťou je FPÖ.

Most cez Lamanšský prieliv? Briti ho plánujú napriek brexitu

Most by musel mať najmenej desiatky kilometrov a bol by jedným z najdlhších svojho druhu na svete.

Macron sľúbil, že výrazne zvýši rozpočet na armádu

Macron takisto vyzval na posilnenie európskej spolupráce medzi členskými a nečlenskými krajinami Európskej únie.