La Coruňa 20. novembra (TASR) - Ropná škvrna o dĺžke 280 km a šírke 30 km, ktorá vznikla po potopení tankera Prestige v Atlantickom oceáne, sa na asi 130 km priblížila pobrežiu. Informovala o tom dnes španielska televízia.
Odhady hovoria, že do morských vôd vytieklo asi 10.000 ton nákladu, médiá však nevylučujú dvojnásobok tohto objemu
Na palube vraku, ktorý leží viac ako 3500 metrov pod hladinou, by tak malo byť asi 60.000 ton ropy. Experti nemajú jednoznačný názor na to, či sa môže tento nebezpečný náklad dostať z plavidla. Ekológovia varovali, že ak by sa do mora dostal celý, mohlo by to napáchať škody, ktoré by predstavovali dvojnásobok dôsledkov jednej z najhorších ekologických havárií vôbec, nehode cisternovej lode Exxon Valdez pri brehoch Aljašky v roku 1989.
Odborníci sa zhodujú v tom, že ďalšie priblíženie ropnej škvrny pobrežiu závisí od vzdušných a morských prúdov. V prípade nepriaznivého vývoja by po znečistení pobrežia španielskej Galície hrozil v priebehu niekoľkých dní podobný osud aj pobrežiu susedného Portugalska.
Severozápadné pobrežie Španielska je známe ako pobrežie smrti, pretože sa tam nachádza množstvo vrakov lodí. Najhoršou námornou haváriou v oblasti bolo v uplynulých rokoch stroskotanie tankera Aegean Sea s 80.000 tonami ropy na palube pri La Coruni v roku 1992.
V priebehu dnešného dňa sa v regióne ráta s postavením ďalších morských zábran na zachytenie jedovatého nákladu.
Tanker Prestige plaviaci sa pod vlajkou Bahám, ktorý v inkriminovanom čase smeroval s takmer 80.000 tonami ropy na palube z Lotyšska do Singapuru, sa do ťažkostí dostal pred týždňom pri španielskom pobreží Atlantického oceánu. Grécky kapitán plavidla je v Španielsku vo vyšetrovacej väzbe. Hľadanie zodpovedných za ekologickú katastrofu pokračuje.