SME

Z potopeného bahamského tankera Prestige unikli tisíce ton ropy

Madrid 19. novembra (TASR) - Tisíce ton ropy unikli z potopeného bahamského tankera Prestige, ktorý sa takmer pred týždňom dostal v zlom počasí do problémov ...

Madrid 19. novembra (TASR) - Tisíce ton ropy unikli z potopeného bahamského tankera Prestige, ktorý sa takmer pred týždňom dostal v zlom počasí do problémov pri severozápadnom pobreží Španielska.

Záchranári sa usilovali šesť dní zachrániť poškodené plavidlo so 77.000 tonami ropy, ktoré remorkérmi odvliekli 250 kilometrov od pobrežia. Loď vyštartovala na more z Lotyšska.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prinajmenšom niekoľko sekcií s ropou zostalo nepoškodených. Hoci je len ťažké povedať koľko, rozsah znečistenia tým bude menší. Chladnejšie more pravdepodobne spomalí unikanie ropných látok z tých nádrží, ktoré praskli.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak sa potopí, pôjde o časovanú bombu na dne mora," vyhlásil dnes ešte pred potopením tankera hovorca ekologickej organizácie Greenpeace v Španielsku María José Caballero. V mieste stroskotania lode je hĺbka mora 3500 metrov. Zostáva otázkou času, dokedy budú v takom tlaku nádrže nepriepustné.

Niekoľko tisíc ton ropy uniklo z lode Prestige po tom, ako sa pri búrke uplynulú stredu nalomil jej trup. Väčšinu ropy vyplavuje more na pobrežie španielskeho regiónu Galícia.

Ekológovia varujú, že ak sa do mora dostane celý náklad tankera, môže to napáchať dvakrát takú škodu, aká vznikla pri havárii cisternovej lode Exxon Valdez pri brehoch Aljašky v roku 1989 - jednej z najhorších vôbec.

Španielske úrady pozastavili rybolov v úseku pobrežia s dĺžkou 100 kilometrov od Roncudu po Mys Tourinan. Vláda prisľúbila miestnym rybárom finančné kompenzácie. V oblasti sú celé komunity závislé od rybolovu. Región je známy svojimi mušľami, chobotnicami a krabmi.

SkryťVypnúť reklamu

Španielsko má v oblasti nehody niekoľko vlečných ľudí, helikoptér a pozorovacích lietadiel. V meste La Coruňa sa zišla vláda, aby rozhodla, ako najlepšie zvládnuť situáciu. Zatiaľ čo sa miestni obyvatelia pustili do čistenia pobrežia, ostatné európske krajiny ponúkli pomoc v odpovedi na výzvu Španielska.

Španielsky premiér José María Aznar sa nechal počuť, že prinúti toho, kto je zodpovedný, a nech je to ktokoľvek, za najhoršiu španielsku lodnú katastrofu za uplynulých desať rokov, aby jeho krajine nahradil škody.

Španielsky ministerský predseda sa ocitol pod tlakom environomentalistov za to, čo považujú za bojazlivú odpoveď na pohromu.

Južnejšie ležiace Portugalsko sa tiež pripravuje na možnosť, že ropa znečistí jeho atlantické pláže a bohaté loviská rýb. Práve táto krajina odmietla, aby poškodený tanker vtiahli do jedného z jej prístavov. Námorné tímy vyštartovali na more, aby rozložili plávajúce bariéry. Predstavitelia vlády v Lisabone sa zmienili, že nehoda môže viesť k právnemu sporu so Španielskom.

SkryťVypnúť reklamu

Stroskotanie lode vyvolalo aj diplomatickú roztržku medzi Španielskom a Britániou ohľadom zodpovednosti za prímorskú bezpečnosť tankera.

Európska komisia medzičasom vyhlásila, že katastrofu bolo možné odvrátiť, ak by vlády presadili nové pravidlá zaväzujúce úrady vykonávať inšpekciu aspoň štvrtiny všetkých plavidiel vchádzajúcich do ich prístavov.

Väčšinu z posádky tankera evakuovali vzdušnou cestou ešte uplynulý týždeň. Gréckeho kapitána Apostolosa Mangourasa držia vo väzbe na základe obvinenia z odmietnutia spolupráce so záchranným tímom a poškodenia prírodného prostredia.

Severozápadné pobrežie Španielska je známe ako pobrežie smrti, pretože sa tam nachádza množstvo vrakov lodí. Najhoršou námornou haváriou v uplynulých rokov v oblasti bolo stroskotanie tankera Aegean Sea pri La Coruni v roku 1992 s 80.000 tonami ropy na palube.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 086
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 712
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 085
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 434
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 286
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 240
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu