Madrid 19. novembra (TASR) - Havária ropného tankeru Prestige prepravujúceho 77.000 ton ropy, ktorý sa dnes ráno rozlomil vo vzdialenosti asi 170 kilometrov od portugalského pobrežia, vyvolala napätie medzi Španielskom a Veľkou Britániou.
Príčinou roztržky je súvislosť havárie s Gibraltárom, ktorý mal byť podľa španielskej strany bezpochyby cieľom tankera. Pri rozlomení plavidla vytieklo do mora od 5000 do 6000 ton ropy, predtým už 5000 ton vytvorilo 17-kilometrovú ropnú škvrnu.
Španielsky premiér José María Aznar podľa španielskych médií varoval, že Madrid vyvodí z havárie všetky dôsledky, "tak z hľadiska právneho, ako aj politického". Pripustil však, že toto môže počkať, pretože najvyššou prioritou je zmierniť dopad havárie a eliminovať ekologickú katastrofu.
Gibraltársky premiér Peter Caruna však tieto vyhlásenie označil za nesprávne a demagogické, pričom obvinil španielsky kabinet, že robí propagandu namierenú voči gibraltárskej vláde. Ak by aj bol Gibraltár cieľom tankera, nerobí ho táto skutočnosť zodpovednou za incident, ktorý sa stal počas plavby.
Spor o trase tankera sa dostal až do Singapuru, o ktorom sa tiež hovorilo ako o jeho cieli. Podľa zdrojov z ropného rezortu nebol trajekt Prestige obľúbený u nákupcov ropy, pretože nemá povolenie na vplávanie do väčšiny prístavov. Okrem toho je známe, že tanker dostal v roku 1999 dva razy pokutu - v New Yorku a Rotterdame - za porušenie bezpečnostných pravidiel. Španielske úrady od roku 1999 dvakrát upozorňovali na zlý stav lode patriacej gréckej spoločnosti Mare Shipping. Posledná inšpekcia sa uskutočnila pred tromi rokmi.
Singapurské zdroje pripustili možnosť, že trajekt mal pokračovať do Ázie. Keďže však zatiaľ nebolo známe, kto mal byť kupcom takého množstva nákladu, nie je vylúčené, že majitelia mali v úmysle zakotviť tanker v gibraltárskom prístave, dokiaľ by sa nerozhodlo o ďalších krokoch.
Túto možnosť pripúšťajú aj španielski ekológovia. Predstaviteľ ekologickej spoločnosti Verdemar Antonio Muňoz je presvedčený, že označenie Gibraltáru ako "novej pevnosti pirátov" má svoje opodstatnenie. Podľa neho prechádza týmto miestom každý deň 20 až 25 lodí prepravujúcich ropu, pričom mnohé z nich sú staré a nebezpečné.