Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo zakazuje prelet len nad Severnou Kóreou a východnou Ukrajinou.
BRATISLAVA. Už nielen cena či spoľahlivosť prepravcu. Pri kúpe letenky si treba najnovšie pozrieť aj to, kadiaľ lietadlo poletí.
V leteckej doprave totiž neexistujú presné pravidlá v otázke, či lietať na miestami, kde prebieha vojna.
Oblasťou, ktorú jedny aerolínie radšej obídu, druhé pokojne preletia. Dobrý príklad toho sa dal vidieť aj v nedeľu a zasa v tom boli Malaysian Airlines.
Lietadlo spoločnosti, ktorej let MH-17 vo štvrtok zostrelili nad východnou Ukrajinou, prelietavalo nad inou vojnovou zónou - nad Sýriou.
Let Kuala Lumpur - Londýn mal trasu ponad krajinu aj preto, lebo cez Ukrajinu sa už nedá.
Len dva štáty
Mnohé iné spoločnosti sa pritom Sýrii vyhýbajú.
„Ako sme doteraz videli, let MH4 bol jediný medzikontinentálny let letiaci cez Sýriu,“ napísala v nedeľu na Twitteri stránka Flightradar24, ktorá mapuje lety.
Malajzia sa však bránila, že letieť nad Sýriou nie je zakázané. A mala pravdu.
Podľa agentúry Bloomberg existujú iba dva štáty na planéte, okrem Ukrajiny aj Severná Kórea, ponad ktoré Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo zakázala lietať civilným aerolinkám. Od štvrtka sú zakázané prelety nad východnou Ukrajinou.
Kyjev tu zatvoril svoj vzdušný priestor krátko po tragédii.
Zákaz platí aj nad Severnou Kóreou. „Nikto nechce byť zasiahnutý cvičnou strelou,“ vysvetlil pre Bloomberg Philip Plantholt z Flightradar24.
Všetky ostatné štáty aj konfliktné oblasti sú medzinárodnou organizáciou otvorené. A záleží len na štátnych a regionálnych regulátoroch, prípadne aerolíniách, či ponad ne poletia.
„British Airways, United Airlines aj Emirates sa Sýrii vyhýbajú už viac ako rok,“ píše Bloomberg.
Cez Sýriu momentálne prelietavajú najmä regionálni prepravcovia ako libanonská Middle East Airlines.
Pre Wall Street Journal jeho zástupcovia povedali, že riziko zostrelenia považujú za nízke, pretože len vláda Bašara Asada má ohrozujúce zbrane.
Volajú po konferencii
Práve oblasť Blízkeho východu je momentálne najviac zasiahnutá konfliktmi. Islamisti obsadili veľkú časť Iraku, rakety na seba strieľajú Izrael aj Hamas z Gazy.
„Je veľa konfliktov. Ak úrady zatvoria vzdušný priestor nad konfliktnými regiónmi, nebudeme mať kadiaľ lietať,“ povedal pre Wall Street Journal zástupca jednej spoločnosti.
Americké aerolínie sa musia podriadiť prísnym pravidlám.
Ich Federálny úrad pre letectvo im zakazuje prelety aj nad Irakom, severnou Etiópiou, Líbyou či Somálskom, obmedzuje ich aj nad Mali, Afganistanom či Iránom.
Aerolínie aj nezávislé organizácie ako Nadácia pre bezpečnosť letov vyzývajú Medzinárodnú organizáciu pre civilné letectvo, aby zorganizovala konferenciu, kde by sa riešil systém pravidiel preletov nad konfliktnými územiami. Aby si to nemuseli zisťovať pri každom lete cestujúci.