SME
Utorok, 18. máj, 2021 | Meniny má ViolaKrížovkyKrížovky

Niektoré aerolinky Ukrajinu radšej obchádzali už mesiace

Neexistoval zákaz letieť cez bojovú zónu, no niektoré spoločnosti boli opatrné. Tá z Malajzie sa nebála

Kus stroja v poli pri Hrabove.Kus stroja v poli pri Hrabove. (Zdroj: SITA/AP)

Aerolínie sa vyhýbajú štátom, kde sa bojuje, vtedy, ak tam na seba strieľajú aj vo vzduchu, povedal britský pilot.

BRATISLAVA. Prečo vôbec lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines letelo cez východnú Ukrajinu v čase, keď tam strieľali aj na lietadlá vo výške šesť kilometrov?

To bola hlavná otázka, ktorú si včera dávali okrem iných aj holandské médiá.

Spoločnosti z Ázie, ktorej vo štvrtok zostrelili lietadlo s 298 ľuďmi na palube, vyčítali, že nebezpečnú časť Ukrajiny neobchádzala.

Viaceré letecké spoločnosti sa pritom v posledných dňoch Ukrajine vyhýbali, ako sa len dalo.

British Airway, Air France, americká Delta či austrálska Quantas sa pre nepokojnú situáciu rozhodli oblietať ukrajinský vzdušný priestor.

Briti napríklad išli cez Ukrajinu, len keď leteli do Kyjeva. Spoločnosť Asiana zasa prestala lietať cez Ukrajinu už v marci, keď Rusi obsadili Krym.

Kliknutím zväčšíte

Nebolo to zakázané

Tieto spoločnosti, a ako povedal Ken Thomas z leteckej bezpečnostnej organizácie Eurocontrol pre Deutsche Welle ich bola štvrtina, sa však samy rozhodli byť opatrné.

Neexistovalo žiadne nariadenie, ktoré by lietadlám zakazovalo lietať nad nepokojným Donbasom. Ukrajinci uzavreli vzdušný priestor v oblasti len do 9700 metrov.

Tragický let MH-­17 letel vo štvrtok o 300 metrov vyššie.

„Pripadá mi veľmi pozoruhodné, že civilná letecká spoločnosť si naplánovala trasu cez územie, ako je toto,“ povedal podľa holandského portálu Nltimes Robert Francis, bývalý podpredseda americkej Národnej rady pre bezpečnosť v doprave.

Malajzijská spoločnosť sa však bráni, že Eurocontrol, ktorý koordinuje vzdušnú dopravu po celej Európe, im prelet cez toto územie nezakázal.

Ten sa zasa vyhovára, že uzavrieť vzdušný priestor nie je v jeho kompetencii – to môže iba daná krajina.

info_res.jpg

Kliknutím zväčšíte

Ukrajinské úrady varovali pred preletmi nad časťami ukrajinského územia, no nie nad východom krajiny, ale nad polostrovom Krym.

Ten totiž zabralo Rusko a hrozilo, že ukrajinské a ruské úrady budú dávať lietadlám navzájom si odporujúce pokyny.

Po nehode sa Ukrajine letecké spoločnosti vyhýbajú. Nebude to pre nich lacné – nad rozsiahlym štátom vedie hlavná diaľnica letov zo západoeurópskych krajín do juhovýchodnej Ázie.

Dlhšie budú trvať lety, minie sa tiež viac paliva.

„Ukrajina je obrovská. Ak sa máte vyhnúť jej vzdušnému priestoru, mnohým letom to výrazne predĺži trasu,“ hovorí pre Guardian nemenovaný pilot.

Aj cez konflikty

Je podľa neho normálne, že sa lieta aj nad krajinami, kde prebiehajú konflikty.

„Vyhýbame sa krajinám, kde prebieha konflikt dvoch vzdušných síl, ale prelietali sme napríklad cez Irak alebo cez Afganistan, keď tam bojovali západné jednotky, lebo lietadlá mala len jedna strana,“ povedal.

Tak isto sa neprestáva lietať ani do Izraela počas súčasného ostreľovania.

Kým bojovníci nemajú sofistikované zbrane, nie sú schopní zostreliť lietadlo v tejto výške, čo už na Ukrajine neplatí. Stále však môžu byť nebezpeční pre pristávajúce lietadlá.

Napríklad v kenskej Mombase v roku 2002 sa ozbrojenci snažili zostreliť mínometom izraelské lietadlo, keď vzlietalo, no netrafili ho.

Cez naše územie sa lieta viac

Viac práce mali v piatok pre obchádzanie Ukrajiny aj slovenskí riadiaci letovej prevádzky.

BRATISLAVA. „Vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky sú zvýšené požiadavky na počet preletov lietadiel,“ potvrdila Michaela Legelová z Letových prevádzkových služieb, ktoré sa starajú o navigáciu letov nad Slovenskom.

Ako stúpla vyťaženosť našich dispečerov, zatiaľ nevedno. Štatistika sa totiž vyhodnocuje s jednodňovým oneskorením. Presné čísla by tak mali byť známe najneskôr v pondelok.

Legelová povedala, že viac preletov zatiaľ zvládajú bez toho, aby museli lietadlá odkláňať alebo zavolať do roboty viac riadiacich.

„Bezpečné množstvo preletov vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenska je monitorované v spolupráci s Európskou organizáciou pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol),“ dodala.

Pokiaľ aj na niekoľko dní či týždňov stúpne počet preletov ponad východ Slovenska, pravidelné linky a lietadlá do letovísk z košického a bratislavského letiska to neovplyvní.

Prelietavajúce lety sú totiž v oveľa väčšej výške ako tie, ktoré práve štartujú z letísk.

Navyše, odlety a prílety navigujú dispečeri na letiskovej veži, až keď sa dostane lietadlo do výšky viac ako tri kilometre, preberú ho riadiaci, ktorí sa starajú aj o prelety nad Slovenskom.

Júl je už niekoľko rokov mesiacom s najväčším počtom letov nad Slovenskom. Vlani ich riadiaci vybavili vyše 47-tisíc, teda asi 1600 denne.

Na porovnanie, v marci vybavia asi 28-tisíc letov, teda menej ako tisíc denne.

Adam Valček

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať pasívny príjem vďaka investovaniu? Ako začať?
  2. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  3. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  4. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  5. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  8. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  9. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  10. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  1. SYNLAB je v Európe jednotkou v laboratórnej diagnostike
  2. Mooncity: prvá expozícia elektromobility na Slovensku
  3. Čo som sa naučila o mužskom holení a o mužoch
  4. Na elektromobile môžete prerobiť, ale aj ušetriť
  5. Prekvapia hokejový svet? Slovensko ide na šampionát s mladíkmi
  6. Začala sezóna bicyklov aj ich zlodejov: Dajte si na svoj pozor!
  7. Ceny nehnuteľností stále rastú. Je čas investovať
  8. 5 spôsobov, ako Wi-Fi 6 pomáha biznisu
  9. Bakalárske študijné programy na FVT
  10. Ako správne nalepiť obklady v kúpeľni?
  1. Tajná komunita, v ktorej nakupujete so zľavami až do 80% 14 166
  2. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 11 735
  3. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 9 179
  4. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 8 591
  5. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel 8 499
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 7 775
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 7 459
  8. Nákupy, ktoré rozbúchajú srdce v nákupnom centre Novum Prešov 6 869
  9. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite 5 628
  10. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur 4 854
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ústavný súd sídli v Košiciach.

Ústavný súd nariadil prepustneie z väzby po štrnástich rokoch.

11 h

Parlament čaká hlasovanie o skrátení kolúznej väzby.

6 h

Neprehliadnite tiež

Opozícia kancelára Kurza ostro skritizovala.

6 h
Slovensko-rakúska hranica.

Nové pravidlá platia od stredy.

7 h
Gergely Karácsony.

Univerzita má byť prvou čínskou vysokou školou v Európe.

8 h

Strana Zelených chce ako alternatívu ku krátkym letom ponúknuť posilnenú premávku vlakov.

8 h