SME
Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Niektoré aerolinky Ukrajinu radšej obchádzali už mesiace

Neexistoval zákaz letieť cez bojovú zónu, no niektoré spoločnosti boli opatrné. Tá z Malajzie sa nebála

Kus stroja v poli pri Hrabove.Kus stroja v poli pri Hrabove. (Zdroj: SITA/AP)

Aerolínie sa vyhýbajú štátom, kde sa bojuje, vtedy, ak tam na seba strieľajú aj vo vzduchu, povedal britský pilot.

BRATISLAVA. Prečo vôbec lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines letelo cez východnú Ukrajinu v čase, keď tam strieľali aj na lietadlá vo výške šesť kilometrov?

To bola hlavná otázka, ktorú si včera dávali okrem iných aj holandské médiá.

Spoločnosti z Ázie, ktorej vo štvrtok zostrelili lietadlo s 298 ľuďmi na palube, vyčítali, že nebezpečnú časť Ukrajiny neobchádzala.

Viaceré letecké spoločnosti sa pritom v posledných dňoch Ukrajine vyhýbali, ako sa len dalo.

British Airway, Air France, americká Delta či austrálska Quantas sa pre nepokojnú situáciu rozhodli oblietať ukrajinský vzdušný priestor.

Briti napríklad išli cez Ukrajinu, len keď leteli do Kyjeva. Spoločnosť Asiana zasa prestala lietať cez Ukrajinu už v marci, keď Rusi obsadili Krym.

Kliknutím zväčšíte

Nebolo to zakázané

Tieto spoločnosti, a ako povedal Ken Thomas z leteckej bezpečnostnej organizácie Eurocontrol pre Deutsche Welle ich bola štvrtina, sa však samy rozhodli byť opatrné.

Neexistovalo žiadne nariadenie, ktoré by lietadlám zakazovalo lietať nad nepokojným Donbasom. Ukrajinci uzavreli vzdušný priestor v oblasti len do 9700 metrov.

Tragický let MH-­17 letel vo štvrtok o 300 metrov vyššie.

„Pripadá mi veľmi pozoruhodné, že civilná letecká spoločnosť si naplánovala trasu cez územie, ako je toto,“ povedal podľa holandského portálu Nltimes Robert Francis, bývalý podpredseda americkej Národnej rady pre bezpečnosť v doprave.

Malajzijská spoločnosť sa však bráni, že Eurocontrol, ktorý koordinuje vzdušnú dopravu po celej Európe, im prelet cez toto územie nezakázal.

Ten sa zasa vyhovára, že uzavrieť vzdušný priestor nie je v jeho kompetencii – to môže iba daná krajina.

info_res.jpg

Kliknutím zväčšíte

Ukrajinské úrady varovali pred preletmi nad časťami ukrajinského územia, no nie nad východom krajiny, ale nad polostrovom Krym.

Ten totiž zabralo Rusko a hrozilo, že ukrajinské a ruské úrady budú dávať lietadlám navzájom si odporujúce pokyny.

Po nehode sa Ukrajine letecké spoločnosti vyhýbajú. Nebude to pre nich lacné – nad rozsiahlym štátom vedie hlavná diaľnica letov zo západoeurópskych krajín do juhovýchodnej Ázie.

Dlhšie budú trvať lety, minie sa tiež viac paliva.

„Ukrajina je obrovská. Ak sa máte vyhnúť jej vzdušnému priestoru, mnohým letom to výrazne predĺži trasu,“ hovorí pre Guardian nemenovaný pilot.

Aj cez konflikty

Je podľa neho normálne, že sa lieta aj nad krajinami, kde prebiehajú konflikty.

„Vyhýbame sa krajinám, kde prebieha konflikt dvoch vzdušných síl, ale prelietali sme napríklad cez Irak alebo cez Afganistan, keď tam bojovali západné jednotky, lebo lietadlá mala len jedna strana,“ povedal.

Tak isto sa neprestáva lietať ani do Izraela počas súčasného ostreľovania.

Kým bojovníci nemajú sofistikované zbrane, nie sú schopní zostreliť lietadlo v tejto výške, čo už na Ukrajine neplatí. Stále však môžu byť nebezpeční pre pristávajúce lietadlá.

Napríklad v kenskej Mombase v roku 2002 sa ozbrojenci snažili zostreliť mínometom izraelské lietadlo, keď vzlietalo, no netrafili ho.

Cez naše územie sa lieta viac

Viac práce mali v piatok pre obchádzanie Ukrajiny aj slovenskí riadiaci letovej prevádzky.

BRATISLAVA. „Vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky sú zvýšené požiadavky na počet preletov lietadiel,“ potvrdila Michaela Legelová z Letových prevádzkových služieb, ktoré sa starajú o navigáciu letov nad Slovenskom.

Ako stúpla vyťaženosť našich dispečerov, zatiaľ nevedno. Štatistika sa totiž vyhodnocuje s jednodňovým oneskorením. Presné čísla by tak mali byť známe najneskôr v pondelok.

Legelová povedala, že viac preletov zatiaľ zvládajú bez toho, aby museli lietadlá odkláňať alebo zavolať do roboty viac riadiacich.

„Bezpečné množstvo preletov vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenska je monitorované v spolupráci s Európskou organizáciou pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol),“ dodala.

Pokiaľ aj na niekoľko dní či týždňov stúpne počet preletov ponad východ Slovenska, pravidelné linky a lietadlá do letovísk z košického a bratislavského letiska to neovplyvní.

Prelietavajúce lety sú totiž v oveľa väčšej výške ako tie, ktoré práve štartujú z letísk.

Navyše, odlety a prílety navigujú dispečeri na letiskovej veži, až keď sa dostane lietadlo do výšky viac ako tri kilometre, preberú ho riadiaci, ktorí sa starajú aj o prelety nad Slovenskom.

Júl je už niekoľko rokov mesiacom s najväčším počtom letov nad Slovenskom. Vlani ich riadiaci vybavili vyše 47-tisíc, teda asi 1600 denne.

Na porovnanie, v marci vybavia asi 28-tisíc letov, teda menej ako tisíc denne.

Adam Valček

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 861
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 697
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 123
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 069
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 807
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 583
  7. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 508
  8. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 452
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 397
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 264
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kováčik je stále špeciálny prokurátor a má previerku

Funkcie sa vzdal listom až k 31. januáru

NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Komentár Zuzany Kepplovej

A čo ak nie sme vo vojne

Čo robíme, keď sa vyloďujeme, zhadzujeme atómky a národne povstávame proti hnusobe?

Zuzana Kepplová.
Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Litva sa zaviazala, že bude ďalej podporovať bieloruskú opozíciu

V Bielorusku od začiatku augusta prebiehajú protesty žiadajúce odstúpenie Lukašenka.

Protest v Bielorusku.

Z Notre-Dame odstránili požiarom poškodené lešenie

Robotníci sa budú môcť pustiť to ochranných a stabilizačných prác.

Katedrála Notre-Dame.

Vo Švajčiarsku vyšetrujú útok s možným teroristickým motívom

Žena zaútočila nožom na dve okoloidúce v obchodnom dome v juhošvajčiarskom Lugane.

Podozrivá skončila vo väzení.