Niektoré aerolinky Ukrajinu radšej obchádzali už mesiace

Neexistoval zákaz letieť cez bojovú zónu, no niektoré spoločnosti boli opatrné. Tá z Malajzie sa nebála

Kus stroja v poli pri Hrabove.(Zdroj: SITA/AP)

Aerolínie sa vyhýbajú štátom, kde sa bojuje, vtedy, ak tam na seba strieľajú aj vo vzduchu, povedal britský pilot.

BRATISLAVA. Prečo vôbec lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines letelo cez východnú Ukrajinu v čase, keď tam strieľali aj na lietadlá vo výške šesť kilometrov?

To bola hlavná otázka, ktorú si včera dávali okrem iných aj holandské médiá.

Spoločnosti z Ázie, ktorej vo štvrtok zostrelili lietadlo s 298 ľuďmi na palube, vyčítali, že nebezpečnú časť Ukrajiny neobchádzala.

Viaceré letecké spoločnosti sa pritom v posledných dňoch Ukrajine vyhýbali, ako sa len dalo.

British Airway, Air France, americká Delta či austrálska Quantas sa pre nepokojnú situáciu rozhodli oblietať ukrajinský vzdušný priestor.

Briti napríklad išli cez Ukrajinu, len keď leteli do Kyjeva. Spoločnosť Asiana zasa prestala lietať cez Ukrajinu už v marci, keď Rusi obsadili Krym.

Kliknutím zväčšíte

Nebolo to zakázané

Tieto spoločnosti, a ako povedal Ken Thomas z leteckej bezpečnostnej organizácie Eurocontrol pre Deutsche Welle ich bola štvrtina, sa však samy rozhodli byť opatrné.

Neexistovalo žiadne nariadenie, ktoré by lietadlám zakazovalo lietať nad nepokojným Donbasom. Ukrajinci uzavreli vzdušný priestor v oblasti len do 9700 metrov.

Tragický let MH-­17 letel vo štvrtok o 300 metrov vyššie.

„Pripadá mi veľmi pozoruhodné, že civilná letecká spoločnosť si naplánovala trasu cez územie, ako je toto,“ povedal podľa holandského portálu Nltimes Robert Francis, bývalý podpredseda americkej Národnej rady pre bezpečnosť v doprave.

Malajzijská spoločnosť sa však bráni, že Eurocontrol, ktorý koordinuje vzdušnú dopravu po celej Európe, im prelet cez toto územie nezakázal.

Ten sa zasa vyhovára, že uzavrieť vzdušný priestor nie je v jeho kompetencii – to môže iba daná krajina.

info_res.jpg

Kliknutím zväčšíte

Ukrajinské úrady varovali pred preletmi nad časťami ukrajinského územia, no nie nad východom krajiny, ale nad polostrovom Krym.

Ten totiž zabralo Rusko a hrozilo, že ukrajinské a ruské úrady budú dávať lietadlám navzájom si odporujúce pokyny.

Po nehode sa Ukrajine letecké spoločnosti vyhýbajú. Nebude to pre nich lacné – nad rozsiahlym štátom vedie hlavná diaľnica letov zo západoeurópskych krajín do juhovýchodnej Ázie.

Dlhšie budú trvať lety, minie sa tiež viac paliva.

„Ukrajina je obrovská. Ak sa máte vyhnúť jej vzdušnému priestoru, mnohým letom to výrazne predĺži trasu,“ hovorí pre Guardian nemenovaný pilot.

Aj cez konflikty

Je podľa neho normálne, že sa lieta aj nad krajinami, kde prebiehajú konflikty.

„Vyhýbame sa krajinám, kde prebieha konflikt dvoch vzdušných síl, ale prelietali sme napríklad cez Irak alebo cez Afganistan, keď tam bojovali západné jednotky, lebo lietadlá mala len jedna strana,“ povedal.

Tak isto sa neprestáva lietať ani do Izraela počas súčasného ostreľovania.

Kým bojovníci nemajú sofistikované zbrane, nie sú schopní zostreliť lietadlo v tejto výške, čo už na Ukrajine neplatí. Stále však môžu byť nebezpeční pre pristávajúce lietadlá.

Napríklad v kenskej Mombase v roku 2002 sa ozbrojenci snažili zostreliť mínometom izraelské lietadlo, keď vzlietalo, no netrafili ho.

Cez naše územie sa lieta viac

Viac práce mali v piatok pre obchádzanie Ukrajiny aj slovenskí riadiaci letovej prevádzky.

BRATISLAVA. „Vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky sú zvýšené požiadavky na počet preletov lietadiel,“ potvrdila Michaela Legelová z Letových prevádzkových služieb, ktoré sa starajú o navigáciu letov nad Slovenskom.

Ako stúpla vyťaženosť našich dispečerov, zatiaľ nevedno. Štatistika sa totiž vyhodnocuje s jednodňovým oneskorením. Presné čísla by tak mali byť známe najneskôr v pondelok.

Legelová povedala, že viac preletov zatiaľ zvládajú bez toho, aby museli lietadlá odkláňať alebo zavolať do roboty viac riadiacich.

„Bezpečné množstvo preletov vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenska je monitorované v spolupráci s Európskou organizáciou pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol),“ dodala.

Pokiaľ aj na niekoľko dní či týždňov stúpne počet preletov ponad východ Slovenska, pravidelné linky a lietadlá do letovísk z košického a bratislavského letiska to neovplyvní.

Prelietavajúce lety sú totiž v oveľa väčšej výške ako tie, ktoré práve štartujú z letísk.

Navyše, odlety a prílety navigujú dispečeri na letiskovej veži, až keď sa dostane lietadlo do výšky viac ako tri kilometre, preberú ho riadiaci, ktorí sa starajú aj o prelety nad Slovenskom.

Júl je už niekoľko rokov mesiacom s najväčším počtom letov nad Slovenskom. Vlani ich riadiaci vybavili vyše 47-tisíc, teda asi 1600 denne.

Na porovnanie, v marci vybavia asi 28-tisíc letov, teda menej ako tisíc denne.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 241
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 542
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 226
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 979
  5. Kam do tepla v januári? 1 735
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 498
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 380
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 255
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 840

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

TECH

Historici sa mýlia, čiernu smrť roznieslo čosi iné

Nový výskum naznačuje, ako sa problém šíril.

Neprehliadnite tiež

Nemeckého ošetrovateľa obvinili z ďalších 97 vrážd

Nielsa Högela odsúdili v roku 2015 za dve vraždy a dva pokusy o vraždu.

Turci vyháňajú Kurdov zo Sýrie, tí sa zatiaľ bránia

Turecká ofenzíva zvýšila napätie v už aj tak komplikovanom sýrskom konflikte.

Puigdemont je jediným kandidátom na katalánskeho lídra

Katalánski separatisti majú v parlamente väčšinu, ale len teoreticky. Viacerí z nich sú totiž buď na úteku alebo vo väzbe.

Protesty francúzskych dozorcov zachvátili už väčšinu väzníc v krajine

Súčasťou protestov je úplná alebo čiastočná blokáda vstupov vo väzenských zariadení

Katalánsky expremiér odišiel do Dánska, hrozí mu tam zadržanie

Riziko zatknutia Carlesa Puigdemonta je aj podľa jeho právneho zástupcu vysoké.