Niektoré aerolinky Ukrajinu radšej obchádzali už mesiace

Neexistoval zákaz letieť cez bojovú zónu, no niektoré spoločnosti boli opatrné. Tá z Malajzie sa nebála

Kus stroja v poli pri Hrabove.(Zdroj: SITA/AP)

Aerolínie sa vyhýbajú štátom, kde sa bojuje, vtedy, ak tam na seba strieľajú aj vo vzduchu, povedal britský pilot.

BRATISLAVA. Prečo vôbec lietadlo spoločnosti Malaysia Airlines letelo cez východnú Ukrajinu v čase, keď tam strieľali aj na lietadlá vo výške šesť kilometrov?

To bola hlavná otázka, ktorú si včera dávali okrem iných aj holandské médiá.

Spoločnosti z Ázie, ktorej vo štvrtok zostrelili lietadlo s 298 ľuďmi na palube, vyčítali, že nebezpečnú časť Ukrajiny neobchádzala.

Viaceré letecké spoločnosti sa pritom v posledných dňoch Ukrajine vyhýbali, ako sa len dalo.

British Airway, Air France, americká Delta či austrálska Quantas sa pre nepokojnú situáciu rozhodli oblietať ukrajinský vzdušný priestor.

Briti napríklad išli cez Ukrajinu, len keď leteli do Kyjeva. Spoločnosť Asiana zasa prestala lietať cez Ukrajinu už v marci, keď Rusi obsadili Krym.

Kliknutím zväčšíte

Nebolo to zakázané

Tieto spoločnosti, a ako povedal Ken Thomas z leteckej bezpečnostnej organizácie Eurocontrol pre Deutsche Welle ich bola štvrtina, sa však samy rozhodli byť opatrné.

Neexistovalo žiadne nariadenie, ktoré by lietadlám zakazovalo lietať nad nepokojným Donbasom. Ukrajinci uzavreli vzdušný priestor v oblasti len do 9700 metrov.

Tragický let MH-­17 letel vo štvrtok o 300 metrov vyššie.

„Pripadá mi veľmi pozoruhodné, že civilná letecká spoločnosť si naplánovala trasu cez územie, ako je toto,“ povedal podľa holandského portálu Nltimes Robert Francis, bývalý podpredseda americkej Národnej rady pre bezpečnosť v doprave.

Malajzijská spoločnosť sa však bráni, že Eurocontrol, ktorý koordinuje vzdušnú dopravu po celej Európe, im prelet cez toto územie nezakázal.

Ten sa zasa vyhovára, že uzavrieť vzdušný priestor nie je v jeho kompetencii – to môže iba daná krajina.

info_res.jpg

Kliknutím zväčšíte

Ukrajinské úrady varovali pred preletmi nad časťami ukrajinského územia, no nie nad východom krajiny, ale nad polostrovom Krym.

Ten totiž zabralo Rusko a hrozilo, že ukrajinské a ruské úrady budú dávať lietadlám navzájom si odporujúce pokyny.

Po nehode sa Ukrajine letecké spoločnosti vyhýbajú. Nebude to pre nich lacné – nad rozsiahlym štátom vedie hlavná diaľnica letov zo západoeurópskych krajín do juhovýchodnej Ázie.

Dlhšie budú trvať lety, minie sa tiež viac paliva.

„Ukrajina je obrovská. Ak sa máte vyhnúť jej vzdušnému priestoru, mnohým letom to výrazne predĺži trasu,“ hovorí pre Guardian nemenovaný pilot.

Aj cez konflikty

Je podľa neho normálne, že sa lieta aj nad krajinami, kde prebiehajú konflikty.

„Vyhýbame sa krajinám, kde prebieha konflikt dvoch vzdušných síl, ale prelietali sme napríklad cez Irak alebo cez Afganistan, keď tam bojovali západné jednotky, lebo lietadlá mala len jedna strana,“ povedal.

Tak isto sa neprestáva lietať ani do Izraela počas súčasného ostreľovania.

Kým bojovníci nemajú sofistikované zbrane, nie sú schopní zostreliť lietadlo v tejto výške, čo už na Ukrajine neplatí. Stále však môžu byť nebezpeční pre pristávajúce lietadlá.

Napríklad v kenskej Mombase v roku 2002 sa ozbrojenci snažili zostreliť mínometom izraelské lietadlo, keď vzlietalo, no netrafili ho.

Cez naše územie sa lieta viac

Viac práce mali v piatok pre obchádzanie Ukrajiny aj slovenskí riadiaci letovej prevádzky.

BRATISLAVA. „Vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenskej republiky sú zvýšené požiadavky na počet preletov lietadiel,“ potvrdila Michaela Legelová z Letových prevádzkových služieb, ktoré sa starajú o navigáciu letov nad Slovenskom.

Ako stúpla vyťaženosť našich dispečerov, zatiaľ nevedno. Štatistika sa totiž vyhodnocuje s jednodňovým oneskorením. Presné čísla by tak mali byť známe najneskôr v pondelok.

Legelová povedala, že viac preletov zatiaľ zvládajú bez toho, aby museli lietadlá odkláňať alebo zavolať do roboty viac riadiacich.

„Bezpečné množstvo preletov vo východnej časti vzdušného priestoru Slovenska je monitorované v spolupráci s Európskou organizáciou pre bezpečnosť letovej prevádzky (Eurocontrol),“ dodala.

Pokiaľ aj na niekoľko dní či týždňov stúpne počet preletov ponad východ Slovenska, pravidelné linky a lietadlá do letovísk z košického a bratislavského letiska to neovplyvní.

Prelietavajúce lety sú totiž v oveľa väčšej výške ako tie, ktoré práve štartujú z letísk.

Navyše, odlety a prílety navigujú dispečeri na letiskovej veži, až keď sa dostane lietadlo do výšky viac ako tri kilometre, preberú ho riadiaci, ktorí sa starajú aj o prelety nad Slovenskom.

Júl je už niekoľko rokov mesiacom s najväčším počtom letov nad Slovenskom. Vlani ich riadiaci vybavili vyše 47-tisíc, teda asi 1600 denne.

Na porovnanie, v marci vybavia asi 28-tisíc letov, teda menej ako tisíc denne.

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 209
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 269
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 985
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 197
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 841
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 374
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 565
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 236
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 989
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 764

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Američania odsúdili turecké nálety na Kurdov v Sýrii a Iraku

Turci považujú kurdské milície za teroristickú skupinu.

Americký sudca zablokoval ďalšie Trumpovo nariadenie

Trump chcel stopnúť dotácie mestám, ktoré poskytujú útočisko ilegálnym prisťahovalcom.

Macron sa usiluje o zblíženie s Nemeckom, tvrdí analytik

Vzťahy s Nemeckom zostávajú veľmicitlivou témou, Macron ako prvý navrhuje kompromis.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop