La Coruňa 16. novembra - Ropná škvrna, ktorá sa vytvorila po stredajšej havárii tankera Prestige, dorazila dnes k španielskemu pobrežiu a zasiahla predovšetkým rybárske osady Camarinas a Muxía v Galícii.
Efektívnosť plávajúcich bariér a špeciálnych čerpadiel v regióne znížili nárazový vietor s rýchlosťou 80 km/h a šesť metrov vysoké morské vlny. Havarovanému tankeru, ktorý sa ďalej priblížil pobrežiu, naďalej hrozí rozlomenie.
Kým rybárski experti vylučujú vzhľadom na vzdialenosť plavidla ekologickú katastrofu, ochranári sú opačného názoru. Najmenej 3000 ton nákladu, ktoré unikli z havarovanej lode, môžu podľa ich názoru značne poškodiť nenahraditeľný ekosystém regiónu. "Ide o plávajúcu časovanú bombu," vyhlásil odborník Svetového fondu pre ochranu prírody (WWF) Raúl García.
Z postihnutého španielskeho pobrežia prichádzajú medzičasom prvé informácie o znečistených morských vtákoch, vrátane kormoránov. Morská pena už nie je biela, ale čierna, uviedol pre španielsky rozhlas jeden z miestnych občanov, ktorý sa živí hlavne rybolovom.
Ostávajúcich 77.000 ton nákladu by mali odčerpať holandskí a francúzski špecialisti, ktorí sú na mieste nehody.
Gréckeho kapitána 26-ročného tankera, plaviaceho sa v čase havárie pod vlajkou Bahám z Lotyšska do Singapuru, medzičasom zadržali a predviedli dnes pred vyšetrujúceho sudcu. Španielska justícia ho podozrieva zo spáchania ekologického zločinu a obmedzovania činnosti záchranárov, keďže po havárii odmietal zapnúť motory plavidla a zinscenoval požiar v strojovni.
Kým španielska strana trvá na tom, že plavidlo pri opakovaných návštevách v gibraltárskom prístave v rozpore s európskou praxou neprekontrolovali, Veľká Británia kategoricky odmietla tvrdenie, že plavidlo smerovalo aj teraz do tejto britskej kolónie a podčiarkla, že zastávka v Gibraltáre nebola na ceste tankera do Singapuru naplánovaná. V dôsledku tejto kauzy tak hrozí aj napätie v diplomatických vzťahoch oboch členských krajín Európskej únie.