KUALA LUMPUR, BRATISLAVA. "Ak by to bol ojedinelý incident, bral by som to tak. Ale hneď po tom sa zopakovalo niekoľko chýb, a to úplne zničilo dôveru, ktorú som voči Malaysia Airlines mal," povedal pre New York Times Ray Tan, podnikateľ zo Singapuru.
Bolo to na jar, keď vrcholila médiami sledovaná aféra strateného lietadla z letu MH 370.
O Malaysia Airlines, leteckej spoločnosti z väčšiny vlastnenej štátom, ktorá z celosvetového pohľadu nepatrí medzi najväčšie, sa vtedy hovorilo tento rok prvýkrát.
Teraz je v médiách opäť, keď sa jej Ukrajine zrútilo lietadlo s takmer 300 ľuďmi na palube.
Prepad v Číne
Incidenty sa prejavili aj na finančných výkazoch firmy. Len z Číny, odkiaľ pochádzalo 150 z 239 pasažierov zmiznutého lietadla letu MH 370, dosiahol prepad predaja 60 percent.
Lietadlo sa stratilo 8. marca a aerolinky, ktoré už aj tak boli v strate, potom hlásili najhorší štvrťrok za posledné dva roky. Niečo podobné ich čaká aj teraz.
Strach z lietania touto leteckou spoločnosťou sa už nebude týkať len Číny, ale prenesie sa aj na západný svet, hovorí Robert Kokonis z konzultačnej spoločnosti Air Trav.
"Boli to dve veľké rany a pre leteckú spoločnosť bude veľmi ťažké odolať im. Pravdepodobne to z finančného hľadiska neprežije. Pre Malaysia Airlines je kľúčový čínsky trh a teraz stratí aj na európskom," povedal pre Globe and Mail.
Boj o prežitie
Malaysia Airlines boli v posledných troch rokoch stratové, náročný mal byť aj tento.
V Ázii je veľká konkurencia miestnych nízkonákladových leteckých spoločností, strácali aj na interkontinentálnych letoch.
Aktuálne chceli zmeniť svoj obchodný plán, aby znížili náklady a postupne sa nasmerovali k zisku. Po dvoch veľkých tragédiách v priebehu štyroch mesiacov to ale nie je veľmi reálne.
Už sa to prejavilo na akciách firmy, ktoré na malajzijskej burze po štvrtkovej tragédii spadli o 2,2 percenta.