BANNU. BRATISLAVA. Veľké množstvo ľudí začalo utekať do bezpečnejších oblastí po tom, čo armáda zaútočila na pakistanské oblasti, ktoré úplne ovládal Taliban.
Medzi nimi bol aj Rasheed Rehman, ktorý mal veľký obchod na hlavnom trhovisku v Míránšáhu.
Predával v ňom zmiešaný tovar – od kozmetiky, cez ponožky a pančuchy až po elektroniku.
"Prepáčte mi, moje oblečenie zapácha," povedal pre portál BBC Rasheed. "Kedysi som žil v Míránšáhu ako princ."
Míránšáh je druhé najväčšie mesto v provincii Severný Vaziristan, ležiacej v blízkosti hraníc s Afganistanom.
Domáce produkty nemusia
Čo nakupujú
- mydlo Dove
- šampón Head & Shoulders
- biela spodná bielizeň
- Parfém: Secret Love a Blue Lady by Rasasi.
Príslušníci Talibanu patrili k jeho najlepším zákazníkom.
Zvyčajne zarábal 100- až 115-tisíc pakistanských rupií denne (743 - 854 eur) a najväčšie tržby mu robili práve bojovníci.
Nakupovali mnoho a ceny nezjednávali.
"Uprednostňovali skôr zahraničné alebo značkové parfémy a dovážané telové spreje. Radi mali najmä tie s výraznou vôňou."
Rasheed cestoval predovšetkým do pakistanských miest Islamabádu a Lahore, aby zaobstaral tovar, o ktorý mal Taliban záujem.
"Nemajú radi pakistanské produkty," dodal.
Pre svoje ženy kupovali parfémy Secret Love a Blue Lady. Z kozmetiky si žiadali najmä šampóny Head & Shoulders alebo Clear a mydlo Dove.
Pri spodnej bielizni uprednostňovali predovšetkým bielu farbu.
V súčasnosti už Rasheed žiadny tovar nezháňa. Z Míránšáhu musel odísť, keď sa začalo bombardovanie.
Rovnako ako mnohých iných, aj jeho vyhnali zo Severného Vaziristanu do Bannu. Uprednostnil však život v hostiteľskej rodine pred táborom.
Dnes zarába na živobytie ako robotník na stavbe a vo svojich dvadsiatich rokoch je na seba pyšný.
Najlepší zákazníci
Ďalší obchodník z Míránšáhu, krajčír Sohail Masih, taktiež potvrdzuje, že Taliban je aj naďalej najlepším zákazníkom na trhu.
Militanti sú ochotní naraz minúť aj dve až tritisíc rupií (takmer 15 - 22 eur), čo pre mnohých predstavuje dvojtýždňový plat.
"Do môjho obchodu prídu na veľkých bielych autách s čiernymi dymovými sklami a pri rozdávaní balíkov peňazí nemajú vôbec žiadne výčitky."
"Tovary, ktoré si oni môžu dovoliť kúpiť, si ľudia ako ja nemôžu ani predstaviť," dodal krajčír.