AKTUALIZOVANÉ V NEDEĽU 9:50

NATO skúšalo kybervojnu, lietadlá mizli z radaru aj v Bratislave

Lietadlá z radaru nedávno mizli dispečerom v Bratislave, Prahe či Viedni. Navigáciu zrejme rušilo cvičenie NATO.

(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta)


BRATISLAVA. Vo štvrtok 5. júna popoludní zmizlo z radarov bratislavských letových dispečerov niekoľko lietadiel, ktoré v tom čase prelietavali ponad Slovensko.

Informácie o rýchlosti, výške či identite lietadla nemali riadiaci letovej prevádzky na obrazovkách najviac dvadsať minút.

Výpadok podľa slovenského riadenia letovej prevádzky spôsobilo vojenské cvičenie Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) v Maďarsku.

„S predstihom nás upozornili, že môžu rušiť rádiové frekvencie. Nakoniec boli rušené aj radarové frekvencie, s čím sa nepočítalo,“ povedal SME riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Bartoš.

V Maďarsku skúšali rušiť vysielačky

V Maďarsku malo v tom čase prebiehať cvičenie kybernetickej ochrany NATO, napísali britský The Daily Telegraph a český Technet.cz.

Maďari nás podľa Bartoša varovali, že pri cvičení budú rušiť niektoré frekvencie pre letecké hlasové vysielačky, ktoré susedia s kmitočtami pre rádionavigačné zariadenia.

„Ihneď sme ich na rušenie upozornili a vzápätí sa situácia normalizovala,“ povedal Bartoš.

Bezpečnosť letov nebola ohrozená, dispečeri si totiž nevyhnutné dáta vymieňali s pilotmi cez vysielačku.

Navyše, lietadlá dokázali stopovať aj cez takzvaný primárny radar. Ten zobrazuje všetky objekty vo vzdušnom priestore, ale chýbajú mu údaje o výške, rýchlosti či identite lietadla. Z primárneho radaru sa tak nedá rozlíšiť, či letí balón, klzák alebo lietadlo.

„Prijali sme len bezpečnostné opatrenia a začali sme ‚čistiť‘ vzdušný priestor nad Slovenskom, znížili sme kapacitu vzdušného priestoru,“ vysvetlil Bartoš.

U nás sa výpadok neopakoval, inde áno

Zahraničné médiá informovali, že v tom čase zmizli lietadlá z radarov aj v Prahe, vo Viedni a nemeckom Karlsruhe.

O päť dní sa tu výpadok opakoval, radar navyše nefungoval ani v Mníchove. V Bratislave už vtedy výpadok nebol. „My sme 10. júna nezaznamenali žiadne problémy,“ povedal Bartoš.

Centrum NATO pre letecké operácie v nemeckom Uedeme sa podľa rakúskeho denníka Kurier nazdáva, že príčinou výpadku je cvičenie kybernetickej ochrany v Maďarsku.

To potvrdili aj slovenské Letové prevádzkové služby, no organizácie riadenia letovej prevádzky v ostatných štátoch o možných príčinách nehovoria, upozornila agentúra Reuters.

Rakúski dispečeri sa už obrátili na Európsku organizáciu pre bezpečnosť letovej prevádzky (EUROCONTROL), aby incidenty z 5. a 10. júna prešetrila. Správa z vyšetrovania by mohla byť hotová za dva až tri mesiace.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Letecká križovatka nad našimi hlavami

Vlani skúšali kyberútok na ropovody

Cvičenie kybernetickej ochrany NATO v Maďarsku nemuselo byť plánované a mohlo súvisieť s udalosťami na Ukrajine.

Aj rakúsky Kurier píše, že aj samotné letecké centrum NATO v Uedeme sa o cvičení dozvedelo len krátko pred ním.

Veľké cvičenia elektronickej vojny NATO sú naopak pripravované s niekoľkomesačným predstihom.

Cvičenie NATO Locked Shields, kde proti sebe hrajú vymyslenú kybernetickú vojnu hackeri z armád NATO, prebehlo už v máji.

Cvičenie NATO CyberCoalition je zas plánované až na november. Pri CyberCoalition členské štáty NATO skúšajú svoju pripravenosť na skutočné kybernetické hrozby.

Vlani sa podľa správy Národného bezpečnostného úradu cvičila napríklad obrana proti útoku na dátovú sieť NATO. Vojaci si vyskúšali aj to, ako by reagovali, keby hackeri narušili fungovanie ropovodov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 481
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 130
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 087
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 397
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 133
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 203
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 043
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 301
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 204
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 133