BRATISLAVA. Vo štvrtok 5. júna popoludní zmizlo z radarov bratislavských letových dispečerov niekoľko lietadiel, ktoré v tom čase prelietavali ponad Slovensko.
Informácie o rýchlosti, výške či identite lietadla nemali riadiaci letovej prevádzky na obrazovkách najviac dvadsať minút.
Výpadok podľa slovenského riadenia letovej prevádzky spôsobilo vojenské cvičenie Organizácie Severoatlantickej zmluvy (NATO) v Maďarsku.
„S predstihom nás upozornili, že môžu rušiť rádiové frekvencie. Nakoniec boli rušené aj radarové frekvencie, s čím sa nepočítalo,“ povedal SME riaditeľ Letových prevádzkových služieb Miroslav Bartoš.
V Maďarsku skúšali rušiť vysielačky
V Maďarsku malo v tom čase prebiehať cvičenie kybernetickej ochrany NATO, napísali britský The Daily Telegraph a český Technet.cz.
Maďari nás podľa Bartoša varovali, že pri cvičení budú rušiť niektoré frekvencie pre letecké hlasové vysielačky, ktoré susedia s kmitočtami pre rádionavigačné zariadenia.
„Ihneď sme ich na rušenie upozornili a vzápätí sa situácia normalizovala,“ povedal Bartoš.
Bezpečnosť letov nebola ohrozená, dispečeri si totiž nevyhnutné dáta vymieňali s pilotmi cez vysielačku.
Navyše, lietadlá dokázali stopovať aj cez takzvaný primárny radar. Ten zobrazuje všetky objekty vo vzdušnom priestore, ale chýbajú mu údaje o výške, rýchlosti či identite lietadla. Z primárneho radaru sa tak nedá rozlíšiť, či letí balón, klzák alebo lietadlo.
„Prijali sme len bezpečnostné opatrenia a začali sme ‚čistiť‘ vzdušný priestor nad Slovenskom, znížili sme kapacitu vzdušného priestoru,“ vysvetlil Bartoš.
U nás sa výpadok neopakoval, inde áno
Zahraničné médiá informovali, že v tom čase zmizli lietadlá z radarov aj v Prahe, vo Viedni a nemeckom Karlsruhe.
O päť dní sa tu výpadok opakoval, radar navyše nefungoval ani v Mníchove. V Bratislave už vtedy výpadok nebol. „My sme 10. júna nezaznamenali žiadne problémy,“ povedal Bartoš.
Centrum NATO pre letecké operácie v nemeckom Uedeme sa podľa rakúskeho denníka Kurier nazdáva, že príčinou výpadku je cvičenie kybernetickej ochrany v Maďarsku.
To potvrdili aj slovenské Letové prevádzkové služby, no organizácie riadenia letovej prevádzky v ostatných štátoch o možných príčinách nehovoria, upozornila agentúra Reuters.
Rakúski dispečeri sa už obrátili na Európsku organizáciu pre bezpečnosť letovej prevádzky (EUROCONTROL), aby incidenty z 5. a 10. júna prešetrila. Správa z vyšetrovania by mohla byť hotová za dva až tri mesiace.
Letecká križovatka nad našimi hlavamiČítajte
Vlani skúšali kyberútok na ropovody
Cvičenie kybernetickej ochrany NATO v Maďarsku nemuselo byť plánované a mohlo súvisieť s udalosťami na Ukrajine.
Aj rakúsky Kurier píše, že aj samotné letecké centrum NATO v Uedeme sa o cvičení dozvedelo len krátko pred ním.
Veľké cvičenia elektronickej vojny NATO sú naopak pripravované s niekoľkomesačným predstihom.
Cvičenie NATO Locked Shields, kde proti sebe hrajú vymyslenú kybernetickú vojnu hackeri z armád NATO, prebehlo už v máji.
Cvičenie NATO CyberCoalition je zas plánované až na november. Pri CyberCoalition členské štáty NATO skúšajú svoju pripravenosť na skutočné kybernetické hrozby.
Vlani sa podľa správy Národného bezpečnostného úradu cvičila napríklad obrana proti útoku na dátovú sieť NATO. Vojaci si vyskúšali aj to, ako by reagovali, keby hackeri narušili fungovanie ropovodov.