AKTUALIZOVANÉ VO ŠTVRTOK 9:01

Výber z najväčších nezmyslov o dianí na Ukrajine

650 zneškodnených vojakov, fiktívni svedkovia a staré videá. Vymyslené správy neraz preberú aj seriózne médiá.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: TASR/AP)

650 zneškodnených vojakov, fiktívni svedkovia a staré videá. Vymyslené správy o Ukrajine neraz preberú aj seriózne médiá.

Eliot Higgins denne sleduje na hodiny videí z vojny v Sýrii. Všíma si zbrane v rukách povstalcov, útoky vlády, propagandu aj zranených ľudí v nemocniciach. Rešeršuje, overuje, analyzuje.

Začínal ako úplný laik bez znalosti arabčiny na gauči v britskom Leicesteri, dnes prednáša a jeho blog čítajú novinári, Amnesty International, Human Rights Watch, politici a údajne aj pracovníci tajných služieb.

Po mesiacoch pátrania pomohol odhaliť saudský nákup chorvátskych zbraní pre sýrskych povstalcov, použitie chemických zbraní, kazetových bômb alebo barelových bômb.

Najprv zo záľuby a závislosti, teraz aj vďaka peniazom zo zbierky Indiegogo robí prácu, ktorú bežné médiá nezvládajú pokrývať.

A bol by užitočný aj na východe Európy, keby už teraz nebol úplne vyťažený. V čase napätia s Ruskom sa šíria rôzne falošné správy médií a blogerov, ktoré preberú aj západné denníky alebo slovenské médiá. Niekedy pod časovým tlakom, inokedy pre nejasnosť situácie, neochotu alebo neschopnosť pátrať viac.

Zostavili sme prehľad zaujímavých omylov, neprávd alebo klamstiev z posledných týždňov.

1.Symbolika OSN a iné staré videá

Ruský portál Lifenews.ru a televízia RT zverejnili minulú stredu video, ktoré malo usvedčiť ukrajinskú armádu z nasadenia bojovej techniky so symbolikou OSN. Išlo by o porušenie medzinárodných zmlúv.

Video ešte v ten deň prevzala napríklad americká televízia NBC, ale aj slovenská TA3.

OSN vyjadrila znepokojenie a odkázala, že informáciu o použití svojich symbolov na Ukrajine preveruje. Agentúra TASR o tom informovala s odvolaním sa na ruskú agentúru ITAR-TASS, od nej potom prebrali správu rôzne slovenské portály.

Prinajmenšom samotné video nemusí byť autentické. Podľa ukrajinských médií pochádza spred dvoch rokov z afrického Konga.

NBC vo svojej správe uviedla, že portál Lifenews.ru podozrievajú z napojenia na ruské tajné služby a RT je financovaná Kremľom.

TA3 v príspevku pôvod správy neriešila. Spomenula nemenovaných komentátorov, podľa ktorých vrtuľníky pravdepodobne len „zabudli premaľovať“ po misiách OSN.

Podozrenie na falošné video by nebolo nové. Najznámejší bol pokus ruského Prvého kanálu informovať o tisícoch ukrajinských utečencov na hraniciach s Ruskom. Pomohol si zábermi na priechod medzi Ukrajinou a Poľskom. (Utečencov priniesli Rusi aj na Slovensko, a to cez upravený výrok Roberta Fica.)

Televízia Rossija 1 pri bojoch v Sloviansku odvysielala aj dva roky starú akciu na Kaukaze.

Ruská Pravda zase zverejnila začiatkom mája zábery útoku „banderovcov na vojnových veteránov v Ľvove“. Tiež pochádza spred dvoch rokov.

Príspevok TA3 o vrtuľníkoch so značkou OSN

2.Kyjev a fašizmus

Správy o vládnucich fašistoch na Ukrajine sú v Rusku časté. Pomerne rozšírené sú aj medzi obyvateľmi, z ktorých väčšina sa podľa prieskumov spolieha na televízie blízke Kremľu.

O „banderovcoch“, ktorí po majdane mieria na Rusko, sa písalo na titulnej strane novín už v čase zvrhnutia ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyča.

O tom, že fašisti alebo neonacisti nie sú v poriadku, ale boli len malou súčasťou protestov v Kyjeve, opakovane písal napríklad Timothy Snyder, popredný americký historik a odborník na východnú Európu.

Členovia radikálneho hnutia Pravý sektor páchali násilnosti, no ich vplyv je obmedzený. Jedna z troch vládnych strán je zase skôr nacionalistická, podobná slovenskej SNS, a rasizmus neprejavuje viac než Janukovyčova Strana regiónov alebo napríklad ruská politická garnitúra.

Opakujú to aj ukrajinskí židia. S tým, že to práve Janukovyčova vláda vinila majdan zo židovského komplotu.

Stepan Bandera je pre niektorých Ukrajincov len abstraktným symbolom a na tribúne na majdane zaznelo pri tisícoch vystúpení len jediné antisemitské vyhlásenie, všimol si Josef Zissels, bývalý disident a viceprezident Svetového židovského kongresu.

Autority však nepresvedčili ani všetkých na Západe.

Napríklad britský denník The Guardian zverejnil v utorok komentár vojnového reportéra Johna Pilgera. Spojeným štátom a Európskej únii v ňom vyčíta odporu „neonacistov a fašistov“ v „ruskom nárazníkovom štáte“, ktorí sa usilujú „rozbiť krajinu“. Cituje pritom aj varovný status vymysleného židovského lekára z Odesy.

Niektoré portály prebrali aj očividne falošné fašistické fotografie. Napríklad ukrajinského premiéra Arsenija Jaceňuka chceli usvedčiť z hajlovania, keď kýval ľuďom počas jedného z prejavov. Snímka dodnes koluje po sociálnych sieťach.

Ukrajinským vojakom zase dokreslili svastiku na obrnené vozidlo, upravenú snímku agentúry Reuters prebral napríklad portál Novorus.info.

Popredná ruská agentúra ITAR-TASS napísala o aprílových potýčkach v Donecku, že „proukrajinskí ultranacionalisti zaútočili na pochod antifašistov“. Zábery z miesta pritom naznačovali opačný scenár.

Značnú publicistu získala informácia o letáku, ktorým maskovaní muži s ruskou vlajkou vyzývali židov v Donecku, aby sa zaregistrovali a odovzdali súpis svojho majetku, inak ich vyhostia.

Je pritom možné, že išlo o podvrh. Na letáku bol podpis miestneho vodcu proruských separatistov Denisa Pušilina, ten odmietol zodpovednosť. Správu prebralo množstvo médií, medzi nimi aj portál SME, reagovali na ňu západní lídri a o pár dní takmer zanikla.

Pozdrav premiéra vytrhnutý z kontextu

3.Streľba a počet obetí

Novinári boli od nárastu napätia na Ukrajine častým terčom útokov, niekoľkí prišli o život v období protestov v Kyjeve, ďalších uniesli a mučili aj pred anexiou Krymu.

S tvrdením, že naňho strieľali vojaci, prišiel aj britský reportér ruskej televízie RT Graham Phillips. Podľa videa, ktoré zverejnil, však len zakopol a spustil výstražnú svetlicu.

Samotná televízia jeho príspevok najprv zobrala vážne, neskôr ho zmenila.

Phillips je pre svoju prácu terčom kritiky ukrajinských aktivistov, podľa ruských médií naňho Pravý sektor vypísal odmenu. V stredu ho zadržali ukrajinskí vojaci, pár dní pred ním zatkli aj dvoch ruských reportérov Lifenews.ru v skupine separatistov.

Správy o streľbe, zranených a počte obetí sa vo všeobecnosti overujú len ťažko. Médiá pokrývajú situáciu na východe menej než v centre Kyjeva, niekoľkí provládni reportéri oblasť radšej opustili. Opisy útokov sú neraz protichodné a často závisia od zdroja.

Slovenská agentúra SITA napríklad v sobotu zverejnila tvrdenie separatistov, že za desať dní „zabili, zajali alebo zranili 650 ľudí bojujúcich na strane vlády v Kyjeve“.

Ukrajinský portál v angličtine Kyiv Post pritom od začiatku operácie proti separatistom do nedele narátal 24 obetí na strane vlády. Oficiálna štatistika je nižšia.

SITA citovala Hlas Ruska, správu od nej prebrali napríklad Aktuality.sk alebo Topky.sk. Objavila sa aj na množstve zahraničných portálov.

V čase, keď sa akékoľvek čísla overujú ťažko si konkurenčná agentúra TASR pomohla takto: „Aj v noci na nedeľu pokračovali na východe Ukrajiny sporadické boje medzi ukrajinskými silami a proruskými separatistami. Každá strana však o ich priebehu informovala inak.“

Reportér RT sa zľakol svetlice miesto vojakov

4.Trojitá osobnosť Andreja Petkova

S Andrejom Petkovom robili v nemocnici rozhovor najmenej tri ruské televízie.

V prvej tvrdil, že je radovým občanom ukrajinského Mykolajiva, protestoval proti vláde a zranili ho ukrajinskí neonacisti za podpory polície a so zbraňami Západu.

V druhej tvrdil, že je nemeckým špiónom nemenovanej tajnej európskej organizácie.

V tretej tvrdil, že je detským chirurgom, pomáhal organizovať protesty proti vláde a napadli ho, keď pomáhal zraneným.

5.Fiktívny lekár a mŕtva žena

Tisíce ľudí si na sociálnych sieťach prečítali status lekára židovského pôvodu z Odesy, ktorý dramaticky opisoval, ako sa pokúšal zachraňovať obete vyčíňania nacionalistov, keď mu jeden z nich povedal, že to, čo sa stalo zraneným, postihne odeských židov.

Portál Rádia Slobodná Európa však publikoval zistenia, že lekár s menom Igor Rosovskij v Odese neexistuje a že jeho profilová fotografia patrí inému doktorovi, zubárovi Ruslanovi Semenovovi zo Severného Kaukazu.

Po odhaleniach fiktívny profil zneprístupnili. Podľa ruskej televízie bolo všetko „dielom“ duševne chorého muža. Status sa dovtedy stihol rozšíriť aj v angličtine a nemčine.

Podobne kolovala aj fotka tehotnej ženy zaškrtenej v budove odborov v Odese, takisto zrejme nie je autentická.

Podľa vyjadrenia ruskej mediálnej analytičky Eleny Rybkovcevovej pre ukrajinský portál Doba sa nikde neobjavila smútiaca rodina tejto ženy, nikto v nemocnici si nespomínal na zavraždenú tehotnú ženu, ktorá by určite vzbudila pozornosť, a neexistoval ani záznam o jej úmrtí.

a0_res.jpg

zena.jpg

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Investment Advisory Guide for Slovakia
  5. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  8. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  3. FORUM PREŠOV má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  4. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  7. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  8. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  9. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  10. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 700
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 571
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 960
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 15 606
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 247
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 335
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 524
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 578
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 3 715
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 391

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Trump útočí na McCaina aj po smrti

McCain bol Trumpovým najväčším republikánskym kritikom.

Na Trumpove neustále výpady na svojho otca reagovala v utorok aj McCainova dcéra Meghan (na snímke vľavo).

Trump nominoval na post veľvyslankyne na Slovensku Bridget Brinkovú

Brinková v prípade schválenia vystrieda veľvyslanca Adama Sterlinga.

Donald Trump.

Ruský minister obrany odovzdal Asadovi posolstvo od Putina

Asad a Šojgu sa zhodli, že je nutné obnoviť stabilitu a obmedziť vplyv cudzích štátov.

Ruský minister obrany Sergej Šojgu.

Iránske lietadlo so sto cestujúcimi zachvátili pri pristávaní plamene

Pri pristávaní sa zrejme nesprávne vysunul podvozok.

Ilustračné foto.

Hamas brutálne zasiahol proti demonštrantom v pásme Gazy

Hamas z organizácie protestu obvinil Izrael a Fatah.

Ilustračné foto.