Platí to v Taliansku, Južnej Kórei a hovorí to aj slovenský zákon o námornej plavbe: kapitán potápajúcej sa lode ju musí opustiť ako posledný.
BRATISLAVA. Je to tradícia, ktorá vznikla vo viktoriánskej ére džentlmenov v 19. storočí. Jeden z prvých známych príkladov, že kapitán zostáva na lodi do konca, sa stal v roku 1852.
Fregata britského námorníctva HMS Birkenhead sa potopila pri pobreží Južnej Afriky. Velitelia lode najskôr pokojne a disciplinovane zaistili, aby sa zachránili ženy a deti na palube, potom sa väčšina z nich utopila v mori.
„Kapitáni boli vtedy úzko spätí s loďou. Plne sa od nich očakávalo, že zostanú poslední na palube, ak teda nepôjdu rovno ku dnu s plavidlom. Boli známi aj ako otcovia lodí,“ povedala pre NPR v roku 2012 americká historička Laura Rowová.