SOUL. Na 56 stúpol počet potvrdených obetí nehody juhokórejského trajektu Sewol, ktorý sa v stredu potopil počas plavby z prístavu Inčchon na turistami vyhľadávaný ostrov Čedžu.
Informovala o tom v nedeľu agentúra DPA s odvolaním sa na juhokórejské médiá.
Bilancia sa zvýšila po tom, čo potápači vytiahli z vraku ďalšie telá, spresnila tlačová agentúra Jonhap i televízia KBS. Nezvestných je stále okolo 250 ľudí, zachrániť sa podarilo 174.
Potápačom sa podarilo preniknúť do vraku po troch dňoch neúspešných pokusov. Problémy im spôsobovali silné morské prúdy a slabá viditeľnosť, pripomenula agentúra AP.
Príbuzní nezvestných začali poskytovať vzorky svojich DNA, aby pomohli identifikovať mŕtvych.
Na otázku, ako dlho bude záchranná operácia pokračovať, šéf krízového centra povedal reportérom, že môže pokračovať niekoľko týždňov, ak nie mesiacov.
"Nevieme to naisto. Ale podľa expertov môže trvať jeden alebo dva mesiace," citovala ho BBC. Podľa jeho slov je veľmi nepravdepodobné, aby takto dlho prežil v potopenom trajekte niekto, kto tam uviazol živý.
Kapitán odkladal evakuáciu lode
Tretia dôstojníčka, ktorá kormidlovala trajekt v čase nehody, išla po náročnej trase vedúcej popri množstve malých ostrovov a navyše známej silnými prúdmi prvýkrát.
Informovala o tom v sobotu televízna stanica Arirang s odvolaním sa na vyšetrovateľov.
Dvadsaťšesťročnú tretiu dôstojníčku, kapitána a kormidelníka tri dni po potopení trajektu vezúceho 475 cestujúcich a členov posádky zatkli a obvinili okrem iného zo zabitia z nedbanlivosti.
Kapitána I Čun-soka a dvoch členov posádky v sobotu predviedli na súd v meste Mokpo.
Po skončení výsluchu kapitán novinárom povedal, že evakuáciu lode odkladal z bezpečnostných dôvodov, pretože prúdenie bolo v tom čase veľmi silné a voda studená.
Cestujúcich by prúdenie podľa neho mohlo strhnúť na otvorené more, kde spočiatku neboli v dohľade žiadne záchranné člny.
Kapitán trajektu je obvinený aj z toho, že loď opustil medzi prvými, čo dokazujú i fotografie zverejnené agentúrou Jonhap. Na otázku, či nariadil evakuáciu, odpovedal "áno". Preživší však tvrdia, že tak neurobil.
I Čun-sok tiež čelí trestnému stíhaniu za zanedbanie služobných povinností a porušenie námorného práva.
Podľa odborníkov sa odkladaním evakuácie stratil drahocenný čas, v ktorom mohli byť zachránené mnohé životy.
Prudký pohyb pred potopením
Vyšetrovanie sa sústredí na prudký pohyb trajektu tesne predtým, ako sa začal nakláňať a či mohol príkaz na evakuáciu zachrániť životy ľudí.
Videozáznam z lode dokazuje, že posádka povedala cestujúcim, aby zostali pokojní, aj keď sa loď výrazne naklonila na bok.
Záchranári povedali, že do lode napumpovali vzduch, ktorý by mal pomôcť ľuďom uväzneným vnútri a súčasne uľahčiť jej opätovné vyzdvihnutie na hladinu.
Zdôraznili však, že žeriavy, ktoré dorazili, na miesto havárie, nepoužijú, kým nebudú mať istotu, že vnútri nie je ešte niekto živý.
Pobrežná stráž uviedla, že okolo trajektu natiahnu siete, aby zabránili odplaveniu tiel, ktoré prúdy vynesú na hladinu, preč do mora,