AKTUALIZOVANÉ V NEDEĽU 10:21

Počet obetí z juhokórejského trajektu stúpol na 56

Kapitán trajektu na súde tvrdil, že nariadil evakuáciu. Podľa preživších tak neurobil.

(Zdroj: TASR/AP)

SOUL. Na 56 stúpol počet potvrdených obetí nehody juhokórejského trajektu Sewol, ktorý sa v stredu potopil počas plavby z prístavu Inčchon na turistami vyhľadávaný ostrov Čedžu.

Informovala o tom v nedeľu agentúra DPA s odvolaním sa na juhokórejské médiá.

Bilancia sa zvýšila po tom, čo potápači vytiahli z vraku ďalšie telá, spresnila tlačová agentúra Jonhap i televízia KBS. Nezvestných je stále okolo 250 ľudí, zachrániť sa podarilo 174.

Potápačom sa podarilo preniknúť do vraku po troch dňoch neúspešných pokusov. Problémy im spôsobovali silné morské prúdy a slabá viditeľnosť, pripomenula agentúra AP.

Príbuzní nezvestných začali poskytovať vzorky svojich DNA, aby pomohli identifikovať mŕtvych.

Na otázku, ako dlho bude záchranná operácia pokračovať, šéf krízového centra povedal reportérom, že môže pokračovať niekoľko týždňov, ak nie mesiacov.

"Nevieme to naisto. Ale podľa expertov môže trvať jeden alebo dva mesiace," citovala ho BBC. Podľa jeho slov je veľmi nepravdepodobné, aby takto dlho prežil v potopenom trajekte niekto, kto tam uviazol živý.

Kapitán odkladal evakuáciu lode

Tretia dôstojníčka, ktorá kormidlovala trajekt v čase nehody, išla po náročnej trase vedúcej popri množstve malých ostrovov a navyše známej silnými prúdmi prvýkrát.

Informovala o tom v sobotu televízna stanica Arirang s odvolaním sa na vyšetrovateľov.

Dvadsaťšesťročnú tretiu dôstojníčku, kapitána a kormidelníka tri dni po potopení trajektu vezúceho 475 cestujúcich a členov posádky zatkli a obvinili okrem iného zo zabitia z nedbanlivosti.

Kapitána I Čun-soka a dvoch členov posádky v sobotu predviedli na súd v meste Mokpo.

Po skončení výsluchu kapitán novinárom povedal, že evakuáciu lode odkladal z bezpečnostných dôvodov, pretože prúdenie bolo v tom čase veľmi silné a voda studená.

Cestujúcich by prúdenie podľa neho mohlo strhnúť na otvorené more, kde spočiatku neboli v dohľade žiadne záchranné člny.

Kapitán trajektu je obvinený aj z toho, že loď opustil medzi prvými, čo dokazujú i fotografie zverejnené agentúrou Jonhap. Na otázku, či nariadil evakuáciu, odpovedal "áno". Preživší však tvrdia, že tak neurobil.

I Čun-sok tiež čelí trestnému stíhaniu za zanedbanie služobných povinností a porušenie námorného práva.

Podľa odborníkov sa odkladaním evakuácie stratil drahocenný čas, v ktorom mohli byť zachránené mnohé životy.

Prudký pohyb pred potopením

Vyšetrovanie sa sústredí na prudký pohyb trajektu tesne predtým, ako sa začal nakláňať a či mohol príkaz na evakuáciu zachrániť životy ľudí.

Videozáznam z lode dokazuje, že posádka povedala cestujúcim, aby zostali pokojní, aj keď sa loď výrazne naklonila na bok.

Záchranári povedali, že do lode napumpovali vzduch, ktorý by mal pomôcť ľuďom uväzneným vnútri a súčasne uľahčiť jej opätovné vyzdvihnutie na hladinu.

Zdôraznili však, že žeriavy, ktoré dorazili, na miesto havárie, nepoužijú, kým nebudú mať istotu, že vnútri nie je ešte niekto živý.

Pobrežná stráž uviedla, že okolo trajektu natiahnu siete, aby zabránili odplaveniu tiel, ktoré prúdy vynesú na hladinu, preč do mora,

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 188
  2. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 8 061
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 960
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 690
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 205
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 112
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 752
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 462
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 791

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Lajčák hovorí k Evke niečo iné, ako tvrdil pred mesiacmi

Minister sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Turecko si predvolalo amerického veľvyslanca v Ankare

Turecko tvrdí, že postup USA bol v rozpore s diplomatickými zásadami a praxou.

Big 6+1: Ako bude vyzerať americké armáda 21. storočia

Američania chcú získať možnosť rušiť elektromagnetické prostredie a napádať počítačové systémy nepriateľa.

Čečenské úrady spanikárili, policajný veliteľ podporil gay pride

Previerky porušovania ľudských práv vyvolali chaos, Čečenci sa snažia mariť vyšetrovanie.

Po takmer 150 rokoch končí známy americký cirkus. Ochranári zvierat oslavujú vyhraný boj

Ringling Bros. videlo za posledné polstoročie viac ako 250 miliónov divákov.