SME

Dokedy budú hľadať zmiznutý Boeing? Každý deň stojí milióny

Náklady na nájdenie malajzijského lietadla už zrejme presiahli sto miliónov dolárov.

Potápač hľadá trosky zmiznutého lietadla v hlbinách Indického oceána.Potápač hľadá trosky zmiznutého lietadla v hlbinách Indického oceána. (Zdroj: TASR/AP)

NEW YORK, PERTH. Pátranie po malajzijskom lietadle letu MH370, ktoré zmizlo aj s 239 ľuďmi na palube, trvá už viac ako mesiac a naisto vieme stále len málo vecí.

Napríklad, že spadlo niekde na juhu Indického oceánu a haváriu nikto neprežil. A to, že pátranie bude najdrahšie v histórii leteckých havárií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Desiatky štátov poskytli svojich odborníkov, výbavu a lode. Prevádzka niektorých použitých lodí stojí denne státisíce dolárov, pri lietadlách môže ísť o tisíce dolárov za prelietanú hodinu.

Aj keď o nákladoch oficiálne nechcú hovoriť, podľa denníka New York Times ide o niekoľko miliónov dolárov denne.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zistení denníka náklady na zistenie osudu letu 370 už presiahli doterajší rekord - účet za hľadanie lietadla Air France pri pobreží Brazílie. Trvalo dva roky a stálo 115 miliónov eur.

Dokedy to má zmysel?

„Každá krajina sa sama seba čoskoro začne pýtať: aká je šanca na úspech a aké budú náklady. Ale je to veľmi ťažké rozhodovanie. Ako keby bol niekto odkázaný na prístroje a rozhodovalo sa, či ho odpoja, alebo nie,“ povedal pre denník New York Times Ramon Navaratnam z Ázijského inštitútu pre stratégiu a vodcovstvo v Kuala Lumpur.

Zdá sa, že pátranie by mohlo predsa len priniesť výsledok. Kým v prvých týždňoch po zmiznutí lietadla sa opakovane hovorilo o možných nálezoch trosiek, ktoré sa nikdy nepotvrdili, austrálske úrady teraz hovoria, že na niekoľko minút zaznamenali signály, ktoré pochádzajú z prístroja vyrobeného človekom.

SkryťVypnúť reklamu

Môže ísť o čiernu skrinku, no nie je isté, že patrí k letu MH370.

Čierna skrinka vydáva dva signály. Jeden vysielač je napojený pri časti s údajmi o lete a druhý pri nahrávke z kokpitu. Vysiela raz za sekundu, aby ju bolo ľahké odlíšiť od iných prirodzených podmorských zvukov.

Štandardne vysiela s frekvenciou 37,5 kHz. Ľudské ucho signály nepočuje, vyhľadávajú ich pomocou sonarov, ktoré sú pod hladinou a ťahajú ich za sebou lode. Stále sa však nepodarilo zistiť , kde presne sa čierna skrinka nachádza.

Sonar je totiž k lodi pripojený na lane dlhom niekoľko kilometrov, jeho pohyb ovplyvňujú aj morské prúdy a navyše nevie zistiť, z ktorého smeru sa k nemu signál dostal.

Je to proces náročný na čas, no oblasť pátrania sa vďaka tomuto nálezu zmenšila asi o dve tretiny. „Definitívne určenie polohy môže trvať aj niekoľko dní,“ povedal pre Bloomberg odborník na podmorské pátrania John Fish.

SkryťVypnúť reklamu

Batéria sa vybíja

Niekoľko dní môže v praxi znamenať nikdy. Výrobca čiernych skriniek totiž ručí za to, že tá bude signál vysielať mesiac od havárie. Ten v pondelok ubehol.

„Batérie sa budú vybíjať postupne, ako keď lampa svieti stále menej a menej,“ povedal pre Forbes William Marks, hovorca siedmej flotily amerického námorníctva, ktorá sa zúčastňuje na pátraní. Vysielať teda môže ešte niekoľko dní.

Vyšetrovatelia sa tentoraz neponáhľajú s unáhlenými výsledkami pátrania. V prvých týždňoch totiž každý deň dávali rozličné informácie.

„Po všetkej tej falošnej nádeji, ktorú dostávali príbuzní obetí, budú teraz možno až prehnane opatrní,“ povedal pre Bloomberg John Cox, ktorý prednáša o leteckej bezpečnosti.

Ak by aj našli zvukový záznam z kokpitu lietadla, ten by nemusel zodpovedať základnú otázku, prečo sa lietadlo na ceste do Pekingu stratilo z radaru, odchýlilo od kurzu a vydalo sa úplne opačným smerom.

SkryťVypnúť reklamu

Zariadenie totiž nahráva v dvojhodinových slučkách a samo sa premazáva. Lietadlo po odchýlení sa od kurzu letelo ešte asi sedem hodín, na nahrávke by tak boli len posledné dve hodiny.

Cennejšie preto budú údaje o lete ako výška, smer a rýchlosť, ktoré zaznamenávajú až 25 hodín letu.

Ak by však odchýlenie bolo úmyslom pilotov – vyšetrovatelia stále nevylúčili možnosť, že piloti boli napojení na niektorú teroristickú sieť, aj keď sa k nim žiadna nehlási – tí mohli nahrávače odpojiť.

To sa stalo v roku 1997 v Indonézii, keď pilot poškodil elektronické okruhy pred tým, ako úmyselne havaroval so 104 ľuďmi na palube.

Navyše, objavením čiernej skrinky sa celá operácia nekončí. Začne sa pátranie po zvyškoch lietadla, budú na ňom hľadať stopy prípadného požiaru alebo mechanickej chyby, z hĺbky takmer päť kilometrov sa budú snažiť dostať časti lietadla alebo tiel pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu

Len toto môže trvať „veľmi, veľmi dlho“, povedal pre New York Times Angus Houston, ktorý riadi vyšetrovanie. Odhaduje to na niekoľko mesiacov.

Kedy ukončiť pátranie?

Na účte za pátraciu operáciu v južnej časti Pacifiku sa najviac podieľajú Austrália, Čína (jej občania tvorili väčšinu cestujúcich), Japonsko, Malajzia, Nový Zéland, Južná Kórea a USA.

Svoje približné výdavky nateraz zverejnili Američania a Kórejčania.

Pentagon zaplatil 3,3 milióna dolárov za svoje lode a lietadlá a ďalších 3,6 milióna dolárov za podmorské zariadenia.

Soul minul viac ako pol milióna dolárov za lietadlá a nerátal do toho náklady na 39 ľudí, ktorých na pátranie vyčlenil. Ide však len o veľmi čiastkové údaje.

Malajzijský analytik Ramano Navaratnam New York Times povedal, že to všetko smeruje k otázke, kedy ukončiť pátranie.

SkryťVypnúť reklamu

"Musíme byť veľmi realistickí. Ale je to naozaj ťažké rozhodnutie. Ako keď je niekto chorý na prístrojoch a vy sa musíte rozhodnúť, či ho odpojiť alebo nie."

Kto to zaplatí? Všetci

Podobne nákladné pátrania prebehlo v roku 2009, keď v Atlantickom oceáne skončilo lietadlo Air France. Francúzskych vyšetrovateľov to vtedy vyšlo na 32 miliónov eur, polovicu z toho zaplatila letecká spoločnosť.

Náklady spojené s pátraním na povrchu a s pitvou 50 pasažierov znášali Francúzi, Brazílčania a Američania.

Odborníci neočakávajú, že by sa krajiny hádali, kto zatiahne účet za pátranie po lete MH370. Vlády si uvedomujú, že výsledok pátrania a odpoveď na otázku, ako mohlo lietadlo úplne zmiznúť, môže v budúcnosti podobným tragédiám zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

„Azda sa z tejto nesmierne smutnej skúsenosti poučíme a tí, ktorí zomreli, nezomreli zbytočne,“ dodáva Navaratman.

Zachytili ďalšie signály

Medzitým sa opäť objavili správy, že austrálska loď opäť zachytila v južnej časti Indického oceánu dva signály, ktoré by mohli pochádzať z čiernych skriniek.

Plavidlo austrálskeho námorníctva Ocean Shield zachytilo signály v utorok po tom, čo ich cez víkend stratilo.

"Dúfajme, že v priebehu niekoľkých dní budeme schopní nájsť niečo na dne, čo by mohlo potvrdiť, že to je miesto posledného odpočinku MH370," povedal šéf medzinárodného pátracieho tímu Angus Houston na tlačovej konferencii v Perthe.

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 843
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 597
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 086
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 933
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 140
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 910
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 383
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 098
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Schody Haʻikū nad Honolulu sú známe ako schody do neba. Turisti na ne neustále chodili aj napriek zákazu.

Schodisko zavreli v roku 1987.


a 1 ďalší
Iránske rakety počas vojenskej prehliadky v Teheráne.

Izrael avizoval odvetný útok na Irán aj napriek tomu, že je vyzývaný k zdržanlivosti.


TASR
Ilustračné foto

Na palube boli vysokopostavení velitelia vrátane generála Ogollu.


TASR

Labhost odcudzil viac ako milión hesiel a údajov o kreditných kartách.


TASR

Sportnet

Slovenskí hokejisti ďakujú divákom po výhre 3:0 po prípravnom zápase na májový svetový šampionát Slovensko - Švajčiarsko.

Craig Ramsay predstavil zostavu proti Nemecku.


Fiorentina - Viktoria Plzeň: ONLINE prenos zo zápasu štvrťfinále  Európskej konferenčnej ligy.

Sledujte s nami ONLINE prenos zo zápasu odvety štvrťfinále Európskej konferenčnej ligy: ACF Fiorentina - FC Viktoria Plzeň.


Slovenský hokejový reprezentant Martin Marinčin

Slovensko na MS v hokeji 2024 neposilní Martin Marinčin.


a 1 ďalší
HC Prešov - Vlci Žilina: ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL.

Sledujte ONLINE prenos z 3. zápasu finále play-off SHL: HC Prešov - Vlci Žilina.


SkryťZatvoriť reklamu