BUDAPEŠŤ. BRATISLAVA. Strana Fidesz premiéra Viktora Orbána je favoritom nedeľných parlamentných volieb v Maďarsku.
Podľa agentúry Medián by ju volilo 47 percent rozhodnutých voličov, opozičný blok Zmena vlády iba 23 percent, a extrémistický Jobbik 21 percent rozhodnutých. Do parlamentu by sa ešte mohla dostať strana Politika môže byť iná, ktorú by volili tri percentá.
Podľa Mediánu je otázkou len to, či Fidesz opäť získa dvojtretinovú ústavnú väčšinu v parlamente. Strana urobila naozaj všetko, aby si výsledok volieb poistila.
Volebný systém
Fidesz v novom volebnom systéme posilnil prvky maximalizujúce zisk najsilnejšej strany a prekreslil volebné obvody podľa svojich potrieb.
Demokratické opozičné strany museli ešte pred voľbami vytvoriť neprirodzený „zlepenec“, ktorý odradil časť ich potenciálnych voličov. Naopak sa uľahčila kandidatúra nezávislým a novým stranám.
Vznikol rad nastrčených kandidátov a malých strán, pravdepodobne podporovaných Fideszom, aby ubrali opozícii hlasy.
Opozičné strany majú obmedzené možnosti na predvolebnú reklamu. Reklamné plochy a inzertný trh ovládajú podnikatelia blízki Fideszu. Komerčné televízie smú politickú reklamu vysielať len bezplatne, čo, samozrejme, robiť nechcú.
Ulice, verejnoprávne i komerčné médiá sú naopak zaplavené straníckou propagandou, ktorá sa vydáva za vládnu informačnú kampaň či za inzerciu občianskych združení, financovaných v skutočnosti Fideszom. Na takúto reklamu žiadne obmedzenia neexistujú.
Maďarský politológ: Jobbik sú populisti, ale už nie sú takí nepríčetníČítajte
Médiá
Fidesz má cez blízkych podnikateľov širokú sieť vlastných televízií, rádií a novín, ktoré jednostranne a veľmi aktívne šíria vládnu propagandu.
Verejnoprávne médiá sú manuálne riadené straníckou centrálou. Komerčné médiá sa úzkostlivo vyhýbajú politickým témam zo strachu z likvidačných pokút, mimoriadnych daní, straty licencie a inzercie.
Vláda kontroluje viac ako 90 percent médií, za nezávislú možno považovať jednu televíziu, jednu rozhlasovú stanicu, dva denníky, niekoľko týždenníkov a internetových serverov.
Väčšina z nich však bojuje o prežitie, pretože sa im inzerciu boja zadávať aj súkromné firmy.
[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7160237" title="Komentár Petra Morvaya" url-type="sme-article"]Aj keby bola maďarská opozícia bez poškvrny, voľby by v podmienkach vytvorených orbánovcami ani tak nevyhrala[/content]
Permanentná kampaň
Volebná kampaň Fideszu trvá celé štyri roky. Jej súčasťou boli „vládne informačné kampane“ propagujúce zásluhy strany.
Jedna bola zameraná proti Medzinárodnému menovému fondu. Všadeprítomné bilbordy informovali, že vláda neustúpila požiadavke MMF znížiť rodinné prídavky a dôchodky. MMF si však takéto podmienky pre pôžičku, o ktorú mala vláda záujem, ani nekládla.
Za svoje najväčšie víťazstvo dnes Orbánova vláda označuje to, že nariadila energetickým firmám znížiť ceny plynu a elektriny pre domácnosti.
Firmy musia na každom šeku spotrebiteľa informovať, koľko forintov mesačne vďaka vláde ušetril. Ceny by pritom pravdepodobne klesli aj bez nariadenia vlády, lebo klesajú celosvetovo.
Zahraniční Maďari
Do volieb sa zaregistrovalo viac ako 200-tisíc nových voličov najmä zo susedných krajín, ktorí získali občianstvo podľa zákona presadeného vládou.
Asi 80-tisíc z nich si podľa opozičného denníka Népszava formálne zaistilo trvalú adresu v Maďarsku a môže hlasovať i v jednomandátových obvodoch.
Títo voliči rozhodnú maximálne o dvoch-troch mandátoch v novom 199-člennom parlamente. Práve tie však môžu určiť, či bude mať Fidesz ústavnú väčšinu.
Fidesz naopak sťažil účasť na voľbách pre niekoľko stotisíc ľudí, čo z Maďarska odišli na Západ. Predpokladá sa, že títo ľudia by na rozdiel od nových občanov svojím hlasom podporili skôr opozíciu.