Ako si Orbán poistil víťazstvo vo voľbách

Strana premiéra Orbána voľby v nedeľu vyhrá, rozhodne sa len to, či získa dvojtretinovú väčšinu.

Propaganda Fideszu vydávaná za vládnu informáciu: bilbordy tvrdia, že Maďarsko odmieta diktát MMF.(Zdroj: SME - Tibor Somogyi)

BUDAPEŠŤ. BRATISLAVA. Strana Fidesz premiéra Viktora Orbána je favoritom nedeľných parlamentných volieb v Maďarsku.

Podľa agentúry Medián by ju volilo 47 percent rozhodnutých voličov, opozičný blok Zmena vlády iba 23 percent, a extrémistický Jobbik 21 percent rozhodnutých. Do parlamentu by sa ešte mohla dostať strana Politika môže byť iná, ktorú by volili tri percentá.

Podľa Mediánu je otázkou len to, či Fidesz opäť získa dvojtretinovú ústavnú väčšinu v parlamente. Strana urobila naozaj všetko, aby si výsledok volieb poistila.

Volebný systém

Fidesz v novom volebnom systéme posilnil prvky maximalizujúce zisk najsilnejšej strany a prekreslil volebné obvody podľa svojich potrieb.

Demokratické opozičné strany museli ešte pred voľbami vytvoriť neprirodzený „zlepenec“, ktorý odradil časť ich potenciálnych voličov. Naopak sa uľahčila kandidatúra nezávislým a novým stranám.

Vznikol rad nastrčených kandidátov a malých strán, pravdepodobne podporovaných Fideszom, aby ubrali opozícii hlasy.

Opozičné strany majú obmedzené možnosti na predvolebnú reklamu. Reklamné plochy a inzertný trh ovládajú podnikatelia blízki Fideszu. Komerčné televízie smú politickú reklamu vysielať len bezplatne, čo, samozrejme, robiť nechcú.

Ulice, verejnoprávne i komerčné médiá sú naopak zaplavené straníckou propagandou, ktorá sa vydáva za vládnu informačnú kampaň či za inzerciu občianskych združení, financovaných v skutočnosti Fideszom. Na takúto reklamu žiadne obmedzenia neexistujú.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Maďarský politológ: Jobbik sú populisti, ale už nie sú takí nepríčetní

Médiá

Fidesz má cez blízkych podnikateľov širokú sieť vlastných televízií, rádií a novín, ktoré jednostranne a veľmi aktívne šíria vládnu propagandu.

Verejnoprávne médiá sú manuálne riadené straníckou centrálou. Komerčné médiá sa úzkostlivo vyhýbajú politickým témam zo strachu z likvidačných pokút, mimoriadnych daní, straty licencie a inzercie.

Vláda kontroluje viac ako 90 percent médií, za nezávislú možno považovať jednu televíziu, jednu rozhlasovú stanicu, dva denníky, niekoľko týždenníkov a internetových serverov.

Väčšina z nich však bojuje o prežitie, pretože sa im inzerciu boja zadávať aj súkromné firmy.

[content type="avizo-clanok" img-db="morvay" id="7160237" title="Komentár Petra Morvaya" url-type="sme-article"]Aj keby bola maďarská opozícia bez poškvrny, voľby by v podmienkach vytvorených orbánovcami ani tak nevyhrala[/content]

Permanentná kampaň

Volebná kampaň Fideszu trvá celé štyri roky. Jej súčasťou boli „vládne informačné kampane“ propagujúce zásluhy strany.

Jedna bola zameraná proti Medzinárodnému menovému fondu. Všadeprítomné bilbordy informovali, že vláda neustúpila požiadavke MMF znížiť rodinné prídavky a dôchodky. MMF si však takéto podmienky pre pôžičku, o ktorú mala vláda záujem, ani nekládla.

Za svoje najväčšie víťazstvo dnes Orbánova vláda označuje to, že nariadila energetickým firmám znížiť ceny plynu a elektriny pre domácnosti.

Firmy musia na každom šeku spotrebiteľa informovať, koľko forintov mesačne vďaka vláde ušetril. Ceny by pritom pravdepodobne klesli aj bez nariadenia vlády, lebo klesajú celosvetovo.

Zahraniční Maďari

Do volieb sa zaregistrovalo viac ako 200-tisíc nových voličov najmä zo susedných krajín, ktorí získali občianstvo podľa zákona presadeného vládou.

Asi 80-tisíc z nich si podľa opozičného denníka Népszava formálne zaistilo trvalú adresu v Maďarsku a môže hlasovať i v jednomandátových obvodoch.

Títo voliči rozhodnú maximálne o dvoch-troch mandátoch v novom 199-člennom parlamente. Práve tie však môžu určiť, či bude mať Fidesz ústavnú väčšinu.

Fidesz naopak sťažil účasť na voľbách pre niekoľko stotisíc ľudí, čo z Maďarska odišli na Západ. Predpokladá sa, že títo ľudia by na rozdiel od nových občanov svojím hlasom podporili skôr opozíciu.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  6. Cíťte sa v priestore príjemne
  7. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  10. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 227
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 590
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 530
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 156
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 767
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 498
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 934
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 915
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 976
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 772

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Slovensko ako Švajčiarsko, hotová diaľnica. Politici sľubujú, voliči im veria čoraz menej

Denník SME pred troma mesiacmi spustil projekt Sluby.sme.sk, kde odhaľuje nesplnené sľuby politikov.

KOMENTÁRE

Politici sú tiež len zamestnanci

Sľuby politikov nemôžu mať hodnotu nevkusných predvolebných nálepiek

KOMENTÁRE

Diabol, z ktorého sa zrodil boršč

Nebezpečná invázna rastlina zaplavila Rusko. Skúsenosti s ňou má aj Slovensko.

DOMOV

Plavčan na tlačovej konferencii nehovoril pravdu

Minister povedal, že kritériá boli známe v 2015. Schválené boli o rok neskôr.