
BUDAPEŠŤ. Pred nedeľnými voľbami zažíva Maďarsko smršť slávnostných odovzdávaní, odhaľovaní a víťazných oznámení. Na webovej stránke vlády pribudlo každý deň niekoľko podobných správ.
A ako to pred voľbami býva, v skutočnosti sa ukazuje, že nie je všetko tak, ako tvrdí predvolebná propaganda vládnej strany Fidesz. Odovzdávajú sa aj nedokončené stavby alebo si vládna strana privlastňuje zásluhy svojich predchodcov.
Štvrtá linka metra
- Fidesz chce voliť 47 percent rozhodnutých voličov.
- Spojenectvo opozičných strán, ktoré viackrát zmenilo meno a teraz sa práve nazýva Zmena vlády, by volilo 23 percent rozhodnutých.
- Extrémistický Jobbik chce voliť 21 percent voličov.
Jedným z vrcholov predvolebnej kampane bolo otvorenie 4. linky budapeštianskeho metra.
Jej príbeh je spätý s prechádzajúcim liberálnym primátorom Gáborom Demszkým, ktorý stál na čele mesta dvadsať rokov.
Stavba sa mala začať v roku 1998. Práve vtedy však nastúpila prvá vláda Viktora Orbána, ktorá mala s opozičným primátorom spory a stavbu odmietla spolufinancovať.
Stavebné práce sa začali po Orbánovom prvom páde v roku 2003. Fidesz ich podporuje od roku 2010, odkedy mesto vedie jeho primátor.
Metro stálo asi 1,5 miliardy eur, štvornásobok pôvodne odhadovanej sumy, a mnohí Budapešťania už ani nedúfali, že sa ho dočkajú.
„Pamätám si na správu, že Chuck Norris už cestoval 4. linkou,“ pripomenul na slávnostnom odovzdávaní jeden z budapeštianskych vtipov premiér Orbán, privlastňujúci si stavbu, ktorú v minulosti sabotoval.