SME

Rusko môže zostať bez nových lietadiel. Vyrábajú im ich Ukrajinci

V prípade obmedzenia obchodovania s Ukrajinou by Rusi mohli prísť o súčiastky do lietadiel.

Antonova možno Rusi nedostanú.Antonova možno Rusi nedostanú. (Zdroj: SITA/AP)

CHARKOV, BRATISLAVA. Lietadlo An–124 je jedným z najväčších na svete.

Rusi ho využívajú od osemdesiatych rokov, teda od čias Sovietskeho zväzu, v decembri 2013 uzavreli dohodu na dodanie nového.

Pre ukrajinskú krízu sa však môže stať, že nové lietadlá Rusko nedostane. Vyrábajú ich totiž Ukrajinci.

Musia hľadať alternatívu

Antonova a motory pre iné lietadlá vyrába štátna spoločnosť Antonov v Charkove v blízkosti ruských hraníc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V prípade, že by Ukrajina zastavila export týchto tovarov, Rusko by muselo hľadať alternatívu v iných krajinách.

SkryťVypnúť reklamu

Ukrajinci tradične patria medzi dôležitých dodávateľov v ruskom zbrojnom a leteckom priemysle.

Do sveta vyvážajú letecké komponenty aj celé lietadlá v hodnote 379 miliónov dolárov, čo tvorí viac ako pol percenta ich exportu.

Okrem antonova si Rusi objednali aj 39 lietadiel typu IL-476 za päť miliárd amerických dolárov, 35 dôležitých komponentov zabezpečovala doteraz ukrajinská strana.

India čaká na helikoptéry

Zložitú situáciu vyhrocuje aj fakt, že India si v ruskej štátnej zbrojnej spoločnosti Rosoboronexport v roku 2008 objednala 80 a neskôr ešte 71 helikoptér, na niektoré z nich podľa servera Aviation International News stále čaká.

Podľa šéfa ukrajinskej spoločnosti Motor Sich Viačeslava Boguslajeva dodali minulý rok Rusku tisíc motorov pre helikoptéry.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by export smerom na východ zastavili, Rusko by bolo v zložitej situácii.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 089
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 729
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 954
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 431
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 370
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 598
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 262
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu