CHARKOV, BRATISLAVA. Lietadlo An–124 je jedným z najväčších na svete.
Rusi ho využívajú od osemdesiatych rokov, teda od čias Sovietskeho zväzu, v decembri 2013 uzavreli dohodu na dodanie nového.
Pre ukrajinskú krízu sa však môže stať, že nové lietadlá Rusko nedostane. Vyrábajú ich totiž Ukrajinci.
Musia hľadať alternatívu
Antonova a motory pre iné lietadlá vyrába štátna spoločnosť Antonov v Charkove v blízkosti ruských hraníc.
V prípade, že by Ukrajina zastavila export týchto tovarov, Rusko by muselo hľadať alternatívu v iných krajinách.
Ukrajinci tradične patria medzi dôležitých dodávateľov v ruskom zbrojnom a leteckom priemysle.
Do sveta vyvážajú letecké komponenty aj celé lietadlá v hodnote 379 miliónov dolárov, čo tvorí viac ako pol percenta ich exportu.
Okrem antonova si Rusi objednali aj 39 lietadiel typu IL-476 za päť miliárd amerických dolárov, 35 dôležitých komponentov zabezpečovala doteraz ukrajinská strana.
India čaká na helikoptéry
Zložitú situáciu vyhrocuje aj fakt, že India si v ruskej štátnej zbrojnej spoločnosti Rosoboronexport v roku 2008 objednala 80 a neskôr ešte 71 helikoptér, na niektoré z nich podľa servera Aviation International News stále čaká.
Podľa šéfa ukrajinskej spoločnosti Motor Sich Viačeslava Boguslajeva dodali minulý rok Rusku tisíc motorov pre helikoptéry.
Ak by export smerom na východ zastavili, Rusko by bolo v zložitej situácii.