KUALA LUMPUR. Do hľadania strateného lietadla aerolínií Malaysia Airlines sa v utorok zapojila aj Čína. Tá bude pomocou 20 družíc pátrať po lietadle nad svojím územím, kadiaľ vedie jedna z dvoch predpokladaných trás letu.
Konkrétne ide o trasu, ktorá je spojnicou severného Thajska s oblasťou na hranici medzi Kazachstanom a Turkménskom.
Austrálsky úrad pre námornú bezpečnosť v utorok navyše informoval o výraznom zúžení prehľadávaného územia.
Nový koridor v južnej časti Indického oceánu má rozlohu 600-tisíc štvorcových kilometrov, čo je približne rozloha Španielska a Portugalska dohromady, napísala agentúra Reuters. Pátranie však komplikujú aj silné prúdy.
Stroj štartoval v malajzijskej metropole Kuala Lumpur s 239 ľuďmi na palube a počas letu do Pekingu 8. marca záhadne zmizol.
Pracujú s viacerými verziami
Vyšetrovatelia pracujú s viacerými verziami jeho zmiznutia. Jednou z posledných je možná samovražda kopilota alebo kapitána Zaharího Ahmada Šacha (53).
Posledné slová z nezvestného malajzijského dopravného lietadla totiž povedal riadiacemu stredisku letovej prevádzky v Malajzii druhý pilot Farík Abdul Hamíd (27): "V poriadku, dobrú noc."
Vyšetrovatelia sú čoraz viac presvedčení, že lietadlo odklonil tisícky míľ od pôvodného kurzu niekto, kto mal výborné znalosti o Boeingu 777-200ER a o komerčnej navigácii.
Riaditeľ aerolínií Ahmad Džauharí Jahjá uviedol, že automatický systém sledovania lietadla (ACARS) bol vypnutý, ale nie je jasné, kedy presne.
Údaje z družíc ukazujú, že boeing skončil niekde v obrovskom oblúku siahajúcom od strednej Ázie až po južnú oblasť Indického oceánu.
Radar malajzijskej armády zaznamenal lietadlo v severných častiach Melackého prielivu 8. marca o 02.14 h, po vyše jeden a pol hodine od štartu v malajzijskej metropole Kuala Lumpur. To je posledná známa potvrdená poloha stroja.
Polícia tvrdí, že nech ktokoľvek vypol rádiový odpovedač, urobil tak vo veľmi citlivom bode medzi dvoma vzdušnými priestormi, keď sa malajzijskí a vietnamskí letoví dispečeri môžu domnievať, že lietadlo majú pod kontrolou tí druhí, opisuje agentúra Reuters.
Američania hovoria o požiari na palube
Podľa amerických odborníkov, ktorých cituje New York Times, sa lietadlo zo svojho kurzu odklonilo s pomocou palubného počítača, a nie manuálne.
Podľa nich stačí dať niekoľko príkazov počítaču na preprogramovanie s cieľom zmeniť kurz, čo sa mohlo stať ešte pred odletom. Podľa Američanov to však musel byť niekto so skúsenosťami s lietadlami typu Boeing.
Bývalý šéf amerického úradu pre letectvo Billie Vincent tvrdí, že na palube Boeingu 777 vypukol požiar a piloti sa snažili stroj zachrániť.
Podľa Vincenta, ktorý vystupoval ako súdny znalec v procese teroristického útoku v škótskom Lockerbie, plamene boli aj príčinou postupného zlyhania komunikačných zariadení.
Podľa jeho odhadov sa jednému z pilotov podarilo nasadiť kyslíkovú masku a pokúsil sa obrátiť lietadlo späť do Kuala Lumpur.
Zmeny letovej výšky zase vysvetľuje zníženou viditeľnosťou pre dym v kokpite. Stroj podľa neho po následnej stabilizácii letel až do minutia paliva a pádu do Indického oceánu.
Terorizmus vylúčili
Pátranie má bezprecedentné rozmery: zúčastňuje sa na ňom 26 krajín.
Čína preverila životopisné údaje všetkých svojich občanov na palube nezvestného malajzijského lietadla, ale spojenie s terorizmom nenašla. Informoval o tom čínsky veľvyslanec Chuang Chuej-kchang.
Toto vyhlásenie oslabilo špekulácie, že do zmiznutia Boeingu 777 sú zapletení ujgurskí separatisti zo západočínskej provincie Sin-ťiang, píše agentúra AP.
Veľvyslanec Chuang uviedol, že pri preverovaní čínskych občanov sa nenašli dôkazy, ktoré by naznačovali ich účasť na únose lietadla alebo na teroristickom čine proti lietadlu.