SME

Malajzijský Boeing mohol letieť nízko, aby sa vyhol civilným radarom

Stroj z jeho trasy odklonil niekto s veľmi dobrou znalosťou lietadla a komerčnej navigácie, veria vyšetrovatelia.

Muž píše odkaz pre pasažierov nezvestného letu Malajzijských aerolínií v obchodnom centre pri Kuala Lumpur.Muž píše odkaz pre pasažierov nezvestného letu Malajzijských aerolínií v obchodnom centre pri Kuala Lumpur. (Zdroj: TASR/AP)

KUALA LUMPUR. Nezvestný Boeing 777 malajzijských aerolínií po zmene kurzu klesol do letovej hladiny 1525 metrov alebo ešte nižšie, aby sa vyhol civilným radarom.

V pondelok to napísali malajzijské noviny The New Strait Times, ktoré majú blízko k vláde.

Tento spôsob letu je známy ako "terénne maskovanie".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvyšuje sa podozrenie z únosu

Malajzijskí vyšetrovatelia medzitým skúmajú minulosť celej posádky lietadla i pozemného personálu, ktorý prišiel do kontaktu s Boeingom v nádeji, že objavia stopy, prečo s ním niekto z lietadla odletel tisíce kilometrov mimo stanoveného kurzu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšetrovatelia sú presvedčení, že lietadlo z jeho trasy z Kuala Lumpur do Pekingu odklonila osoba s veľmi dobrou znalosťou lietadla a komerčnej navigácie.

Lietadlo po vzlietnutí z letiska v Kuala Lumpure dňa 8. marca vyslalo o 01:07 h miestneho času pozemnej kontrole posledné údaje o motoroch stroja.

Niekoľko minút nato niekto v kokpite povedal malajzijskému riadiacemu stredisku letovej prevádzky "V poriadku, dobrú noc." Posledné slová z nezvestného letu s najväčšou pravdepodobnosťou vyslovil druhý pilot.

Vyšetrovatelia predtým povedali, že tieto slová zazneli v čase, kedy už boli komunikačné systémy lietadla vypnuté.

Riaditeľ malajzijských aerolínií zdôraznil, že počítačový systém ACARS mohol byť vypnutý pred alebo po poslednom slovnom kontakte s lietadlom. "Nevieme, kedy bol systém ACARS vypnutý. Vieme, kedy poslednýkrát komunikoval," vysvetlil.

SkryťVypnúť reklamu

Fakt, že posledné slová z kokpitu zazneli v čase, keď niekto začal odpájať systém ACARS, jeden z automatických systémov sledovania lietadla, posilnil podľa agentúry Reuters podozrenie z jeho únosu alebo sabotáže. Naznačil tiež, že sa jeden alebo obaja piloti museli na zmiznutí lietadla podieľať, napísala agentúra Associated Press.

Vypli systémy a otočili na západ

O 01:21 h lietadlo zmizlo z obrazoviek leteckej kontroly, pretože niekto vypol jeho rádiový odpovedač, ktorý reaguje na civilné radary.

Správa civilnej leteckej dopravy Vietnamu povedala, že sa lietadlo o 01:21 h, kedy sa malo hlásiť, neohlásilo riadiacemu stredisku letovej prevádzky v Hočiminovom Meste.

Vyšetrovatelia sú presvedčení, že niekto na palube vypol komunikačné systémy lietadla a otočil ho smerom na západ.

SkryťVypnúť reklamu

O 02:15 h miestneho času malajzijský vojenský radar zachytil let MH370 južne od ostrova Phuket v Malakkskom prielive, stovky kilometrov na západ od miesta, kde sa naposledy ohlásilo.

0 08:11 h zachytili satelity posledný signál z lietadla. Mohlo sa nachádzať v jednom z dvoch obrovských leteckých koridorov: severný vedie z Thajska smerom ku Kazachstanu, južný z Indonézie do južnej časti Indického oceánu západne od Austrálie.

Noviny The New Strait Times s odvolaním sa na zdroje blízke vyšetrovaniu uviedli, že všetko nasvedčuje tomu, že lietadlo letelo severným koridorom.

Malajzia v pondelok oznámila, že sa začalo pátranie po nezvestnom lietadle v oboch koridoroch. V južnom koridore si ho vzala na starosť Austrália.

V lete mohli pokračovať hodiny

Elektronické signály, ktoré si lietadlo vymieňalo pravidelne so satelitmi, naznačujú, že mohlo pokračovať v lete ešte asi šesť hodín po tom, ako zmizlo z dosahu malajzijského vojenského radaru.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo malo dostatok paliva na sedem až osem hodín letu.

Pátranie sa rozšírilo aj na letiská v oblasti, ktoré sa už nepoužívajú a majú dráhy vhodné pre pristátie veľkého Boeingu.

Lietadlá

Ilustračné foto.

Lietadlo Mitsubishi MU-2B-40 sa zrútilo do poľa.


TASR
Trosky havarovaného lietadla v Boca Raton.

Pre dopad lietadla na diaľnicu jedno z áut skončilo na železničných koľajach.


TASR
Jedna z doposiaľ nájdených trosiek letu MH370 na spomienkovom podujatí v Kuala Lumpure.

Lietadlo zmizlo pred vyše desiatimi rokmi.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 114
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 936
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 379
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 274
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 103
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 556
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 180
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 852
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Útočník Komety Brno Kristián Pospíšil.

Slovák cíti krivdu po faule od Lukáša Sedláka z Pardubíc.


Dominik Hašek.

Vyhrážky ruského exprezidenta a expremiéra smerom k Haškovi odsúdil aj premiér Fiala.


TASR
Peter Frühauf.

Spolupráca fungovala skvelo po celé dva roky, povedal hlavný tréner.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu