KUALA LUMPUR. Nezvestný Boeing 777 malajzijských aerolínií po zmene kurzu klesol do letovej hladiny 1525 metrov alebo ešte nižšie, aby sa vyhol civilným radarom.
V pondelok to napísali malajzijské noviny The New Strait Times, ktoré majú blízko k vláde.
Tento spôsob letu je známy ako "terénne maskovanie".
Zvyšuje sa podozrenie z únosu
Malajzijskí vyšetrovatelia medzitým skúmajú minulosť celej posádky lietadla i pozemného personálu, ktorý prišiel do kontaktu s Boeingom v nádeji, že objavia stopy, prečo s ním niekto z lietadla odletel tisíce kilometrov mimo stanoveného kurzu.
Vyšetrovatelia sú presvedčení, že lietadlo z jeho trasy z Kuala Lumpur do Pekingu odklonila osoba s veľmi dobrou znalosťou lietadla a komerčnej navigácie.
Lietadlo po vzlietnutí z letiska v Kuala Lumpure dňa 8. marca vyslalo o 01:07 h miestneho času pozemnej kontrole posledné údaje o motoroch stroja.
Niekoľko minút nato niekto v kokpite povedal malajzijskému riadiacemu stredisku letovej prevádzky "V poriadku, dobrú noc." Posledné slová z nezvestného letu s najväčšou pravdepodobnosťou vyslovil druhý pilot.
Vyšetrovatelia predtým povedali, že tieto slová zazneli v čase, kedy už boli komunikačné systémy lietadla vypnuté.
Riaditeľ malajzijských aerolínií zdôraznil, že počítačový systém ACARS mohol byť vypnutý pred alebo po poslednom slovnom kontakte s lietadlom. "Nevieme, kedy bol systém ACARS vypnutý. Vieme, kedy poslednýkrát komunikoval," vysvetlil.
Fakt, že posledné slová z kokpitu zazneli v čase, keď niekto začal odpájať systém ACARS, jeden z automatických systémov sledovania lietadla, posilnil podľa agentúry Reuters podozrenie z jeho únosu alebo sabotáže. Naznačil tiež, že sa jeden alebo obaja piloti museli na zmiznutí lietadla podieľať, napísala agentúra Associated Press.
Vypli systémy a otočili na západ
O 01:21 h lietadlo zmizlo z obrazoviek leteckej kontroly, pretože niekto vypol jeho rádiový odpovedač, ktorý reaguje na civilné radary.
Správa civilnej leteckej dopravy Vietnamu povedala, že sa lietadlo o 01:21 h, kedy sa malo hlásiť, neohlásilo riadiacemu stredisku letovej prevádzky v Hočiminovom Meste.
Vyšetrovatelia sú presvedčení, že niekto na palube vypol komunikačné systémy lietadla a otočil ho smerom na západ.
O 02:15 h miestneho času malajzijský vojenský radar zachytil let MH370 južne od ostrova Phuket v Malakkskom prielive, stovky kilometrov na západ od miesta, kde sa naposledy ohlásilo.
0 08:11 h zachytili satelity posledný signál z lietadla. Mohlo sa nachádzať v jednom z dvoch obrovských leteckých koridorov: severný vedie z Thajska smerom ku Kazachstanu, južný z Indonézie do južnej časti Indického oceánu západne od Austrálie.
Noviny The New Strait Times s odvolaním sa na zdroje blízke vyšetrovaniu uviedli, že všetko nasvedčuje tomu, že lietadlo letelo severným koridorom.
Malajzia v pondelok oznámila, že sa začalo pátranie po nezvestnom lietadle v oboch koridoroch. V južnom koridore si ho vzala na starosť Austrália.
V lete mohli pokračovať hodiny
Elektronické signály, ktoré si lietadlo vymieňalo pravidelne so satelitmi, naznačujú, že mohlo pokračovať v lete ešte asi šesť hodín po tom, ako zmizlo z dosahu malajzijského vojenského radaru.
Lietadlo malo dostatok paliva na sedem až osem hodín letu.
Pátranie sa rozšírilo aj na letiská v oblasti, ktoré sa už nepoužívajú a majú dráhy vhodné pre pristátie veľkého Boeingu.