Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom denníka SME
KUALA LUMPUR, BRATISLAVA. Ešte nikdy Čína do pátracej akcie nezapojila takú flotilu ako teraz.
Štyri bojové lode, štyri plavidlá pobrežnej stráže, osem lietadiel, vysokorozlišovacie satelity. A nie je v tom sama.
Po zmiznutom Boeingu 777 Malaysia Airlines s 239 cestujúcimi, ktorý minulý týždeň zrazu zmizol z radarov v mori pri Malajzii, pátra ďalších jedenásť štátov, desiatky lodí a lietadiel.
A pomáhať môžu analýzou satelitných snímok aj dobrovoľníci na internete.
Napriek tomu bol aj po šiestich dňoch výsledok rovnaký. Samá voda.
Graphic: How India's efforts in search for #MH370 match up globally. http://t.co/d79G83nSJF pic.twitter.com/8gAGW1wGWm
— WSJ India (@WSJIndia) March 13, 2014 Ako dve Slovenská Hľadať lietadlo v mori pritom nie je nič ľahké.
„Ak hľadáte na nesprávnom mieste, nezáleží, aký ste dobrý, nenájdete ho,“ povedal pre National Geographic americký výskumník z oceánografického inštitútu Woods Hole Dave Gallo.
Pátracie tímy momentálne skúmajú moria na východnom aj západnom pobreží Malajzie.
Celkovo prezerajú 93-tisíc štvorcových kilometrov, čo je viac ako dvojnásobok rozlohy Slovenska. Lietadlo, ktorého dve tretiny cestujúcich boli Číňania, pritom môže byť aj mimo skúmanej oblasti.
Denník Wall Street Journal napísal, že lietadlo mohlo letieť ešte štyri hodiny, malajzijské úrady túto informáciu popreli.
Prečítajte si tiež:
Čínsky satelit zachytil na mori plávajúce objekty, trosky Boeingu tam však nenašli
Plytké moria Tímy hľadajú trosky, ktoré by po páde lietadla do mora mohli plávať na hladine.
Mohlo by ísť o záchranné vesty, člny či vankúše zo sedadiel. Tie by potom mohli naznačiť aj to, kde leží samotné lietadlo s čiernymi skrinkami, ktoré by zrejme ako jediné vedeli povedať, čo sa počas letu stalo.
Všetky doterajšie stopy ako záber zo satelitov či olej v mori sa zatiaľ ukázali ako falošné.
Samotný Thajský záliv je pritom plytký, čiže lietadlo by mohli nájsť skôr ako za dva roky, koľko trvalo objavenie trupu lietadla Air France, ktoré spadlo v roku 2009 do Atlantického oceánu. To však vyťahovali z hĺbky štyri kilometre.
Záhadných zmiznutí lietadiel je viac Zmiznutie letu MH370 nie je prvou leteckou záhadou mimo oblasť Bermudského trojuholníka.
BRATISLAVA. Jedna z najznámejších je z roku 1937, keď nad Tichým oceánom zmizla Amelia Earhartová pri pokuse obletieť svet.
Nikdy nenašli ani ju, ani jej navigátora Freda Noonana a po dvoch rokoch ju vyhlásili za mŕtvu.
Napriek tomu, že trosky sa našli po piatich dňoch, trvalo dva roky kým sa objavili čierne skrinky letu Air France 447. Ten v roku 2009 spadol s 228 pasažiermi na trase z Rio de Janeiro do Paríža.
Air France odmieta závery vyšetrovania, podľa ktorých po zlyhaní autopilota neodhadli situáciu ani piloti.
Na ceste zo súostrovia Los Roques do Caracasu sa v januári 2013 stratilo lietadlo so šiestimi pasažiermi, vrátane šéfa talianskej módnej značky Missoni.
Trosky a telá vylovili až po šiestich mesiacoch. Tejto oblasti sa začalo hovoriť “nový Bermudský trojuholník”, keďže tu zmizlo už druhé lietadlo.
Pár minút po štarte z letiska JFK v New Yorku vybuchol v júli 1996 let Trans World Airlines 800. Napriek množstvu konšpiračných teórií sa ukázalo, že smrť 230 ľudí na palube spôsobil skrat v jednej z nádrží.
Najmä vďaka rastúcemu vplyvu internetu sa rýchlo šírili správy, že nešťastie má na svedomí americká testovacia raketa.
Z rovnakého letiska odlietalo aj egyptské lietadlo, ktoré v roku 1999 stroskotalo v medzinárodných vodách Atlantiku.
Pátranie amerického letectva viedlo k záveru, že pád naschvál zavinil pilot ako pomstu za pokarhanie za sexuálne obťažovanie. Egyptské úrady tento záver odmietali a ako príčinu uviedli mechanické zlyhanie.
Let uruguajského letectva 571 sa na ceste do čílskeho Santiaga v roku 1972 stratil z radaru, keď sa zrútil v Andách.
Pád prežila približne polovica posádky, ktorá v horách uviazla na viac ako dva mesiace. Tí, čo sa dočkali záchrany, sa priznali, že jedli ľudské mäso aby prežili.
Dominik Holič