Lietadlo Malaysian Airlines sa krátko pred zmiznutím z radarov mohlo pokúšať o zmenu pôvodného kurzu.
- lietadlo s 239 ľuďmi zmizlo v sobotu medzi Malajziou a Vietnamom
- posádka nehlásila žiadne problémy a nevyslala núdzový signál
- dvaja pasažieri mali kradnuté pasy, letenky kupovali spolu
- úrady preto prešetrujú možnosť teroristického útoku
WASHINGTON. Pátranie po nezvestnom lietadle Boeing 777-200 spoločnosti Malaysia Airlines, na ktorého palube bolo 239 ľudí, pokračuje.
Nateraz sa nepodarilo zachytiť signál čiernych skriniek ani objaviť trosky lietadla, hoci po v nich Juhočínskom mori pátra 34 lietadiel a 40 lodí.
Medzinárodný pátrací tím však zaznamenal olejové škvrny 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a 190 kilometrov od mysu Ca Mau. Odobral z nich vzorky a poslal ich do laboratória. Na výsledky rozborov sa stále čaká.
Boeing odštartoval v sobotu o večer z medzinárodného letiska v Kuala Lumpure a po necelých šiestich hodinách mal pristáť v Pekingu.
Približne po dvoch hodinách sa však so strojom prerušil kontakt a stratil sa niekde v oblasti medzi Malajziou a Vietnamom.
Pasažieri s kradnutými pasmi
Vyšetrovatelia medzitým začali skúmať kompletný zoznam pasažierov po tom, čo európski diplomati informovali, že v lietadle sedeli dvaja cestujúci s kradnutými pasmi.
Na pôvodnom zozname malajzijských aerolínii totiž sú Luigi Maraldi z Talianska a Christian Kozel z Rakúska, no ani jeden v lietadle nesedel. Maraldimu ukradli pas vlani v Thajsku a Kozelovi pred zhruba dvoma rokmi. Obaja sú v poriadku.
Úrady preto vyšetrujú možnosť teroristického útoku.
Malajzijský minister dopravy Hishammuddin Hussein povedal, že dokonca pracujú s verziou, že lietadlo možno zmenilo pôvodný smer letu na Peking a vrátilo sa do oblasti, kde sa po ňom teraz pátra.
Pripustil to na základe analýzy radarových záznamov. Oblasť, kde ho hľadajú, preto pátracie tímy rozšírili aj o západné pobrežie Malajzie.
Vyšetrovatelia podľa Husseina skúmajú identitu najmenej štyroch osôb na palube. Malajzia spolupracuje s americkou FBI a ďalšími medzinárodnými agentúrami, aby mená preverili.
Zdroj agentúre Reuters povedal, že zvyšní dvaja podozriví mali tiež európske pasy, "možno ukrajinské".
Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com
Letenky si kupovali spolu
Osoby, ktoré cestovali s kradnutými pasmi, si podľa BBC kupovali letenky spolu.
Rovnako mali spoločné letenky na let z Pekingu do Amsterdamu cez holandského prepravcu KLM. Odtiaľ mal jeden ísť do Frankfurtu a druhý do Kodane, píše Guardian.
Spoločnosť Malaysia Airlines informovala, že oboch majú na kamerovom zázname od check-inu až po nástup do lietadla.
Nemenovaný predstaviteľ americkej tajnej služby pre denník New York Times povedal, že aj keď je informácia o krádeži pasov zaujímavá, neznamená to, že šlo o teroristický útok.
"Ešte sme spojitosť s terorizmom nenašli, zatiaľ je veľmi skoro a rozhodne nie je nič definitívne," povedal ďalší americký činiteľ pre NBC.
Podľa amerických úradov je tiež možné, že tieto prípady môžu súvisieť s inými zločinmi, napríklad s pašovaním drog.
Nehlásili žiadne problémy
Posledným, kto sa so strojom skontaktoval, bol údajne kapitán lietadla smerujúceho do Japonska. Urobil tak na výzvu vietnamských dispečerov, ktorí už s posádkou nemali kontakt.
Posádka podľa jeho slov síce iba veľmi zle rozumela slovám pilotov, no podľa nich určite nehlásili žiadne problémy. Vyšetrovatelia teda usudzujú, že katastrofa sa odohrala veľmi rýchlo a nevylučujú výbuch na palube.
Podľa malajzijského bezpečnostného analytika náhla strata kontaktu nasvedčuje, že bez ohľadu na to, čo sa stalo, "pilot alebo ľudia na palube nemali čas reagovať", citovala ho agentúra DPA.
Signál z lietadla naposledy zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom. Posádka dovtedy nehlásila žiadne problémy.
Malaysia Airlines aj lietadlá Boeingy typu 777 majú dobrú povesť a výborné bezpečnostné záznamy.
Dispečer: Nad oceánom radar nemá pokrytie
Je bežné, že sa napríklad lety z Európy do USA pri pobreží riadiacim pracovníkom letovej prevádzky odhlásia.
„Lietadlo sa mohlo stratiť z radaru, pretože nad oceánom radar nemá pokrytie,“ povedal pre SME Miroslav Bartoš, dlhoročný skúsený letový dispečer a riaditeľ Letových prevádzkových služieb.
„Je celkom bežné, že sa napríklad lety z Európy do USA pri pobreží riadiacim pracovníkom letovej prevádzky odhlásia, nad Atlantikom potom piloti v presne určených časových intervaloch hlásia svoju polohu, podľa ktorej sa vypočítava, kedy lietadlo vstúpi do vzdušného priestoru USA, ale presná poloha tam nie je, pretože nad oceánom niet radaru.“
„Nechcem špekulovať, čo to bolo alebo nebolo, pretože o tom viem veľmi málo. Ale pri únose môže únosca lietadla prikázať pilotovi, aby vypol takzvaný odpovedač. Pokiaľ je odpovedač lietadla vypnutý, fakticky riadiaci letový prevádzky nevidí lietadlo na radare ani v prípade, keď sa nachádza nad pevninou. Takéto lietadlo síce môže zahliadnuť vojenský radar, no len za predpokladu, že niekde v okolí takýto radar funguje. Existujú pritom dva druhy radaru, takzvaný primárny, ktorý má dosah najviac 200 kilometrov, lenže na ňom vidíte len bodku, ktorá neviete, čo je. A potom je takzvaný sekundárny radar, kde už viete, či je to lietadlo, akej leteckej spoločnosti, aký typ a podobne,“ vysvetlil.
„Pokiaľ teda išlo o únos a lietadlo malo vypnutý odpovedač, mohol ho zaznamenať vojenský primárny radar, no aj tak je to pátranie zložité, pretože tie primárne radary sú menej vyspelé ako sekundárne.“
Adam Valček