AKTUALIZOVANÉ V PONDELOK 6:30

Pátranie po malazijskom Boeingu pokračuje, trosky stále nenašli

Lietadlo Malaysian Airlines sa pred zmiznutím z radarov mohlo pokúšať o zmenu kurzu.

Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií.(Zdroj: SITA/AP)

Lietadlo Malaysian Airlines sa krátko pred zmiznutím z radarov mohlo pokúšať o zmenu pôvodného kurzu.

  • lietadlo s 239 ľuďmi zmizlo v sobotu medzi Malajziou a Vietnamom
  • posádka nehlásila žiadne problémy a nevyslala núdzový signál
  • dvaja pasažieri mali kradnuté pasy, letenky kupovali spolu
  • úrady preto prešetrujú možnosť teroristického útoku

WASHINGTON. Pátranie po nezvestnom lietadle Boeing 777-200 spoločnosti Malaysia Airlines, na ktorého palube bolo 239 ľudí, pokračuje.

Nateraz sa nepodarilo zachytiť signál čiernych skriniek ani objaviť trosky lietadla, hoci po v nich Juhočínskom mori pátra 34 lietadiel a 40 lodí.

Medzinárodný pátrací tím však zaznamenal olejové škvrny 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a 190 kilometrov od mysu Ca Mau. Odobral z nich vzorky a poslal ich do laboratória. Na výsledky rozborov sa stále čaká.

Boeing odštartoval v sobotu o večer z medzinárodného letiska v Kuala Lumpure a po necelých šiestich hodinách mal pristáť v Pekingu.

Približne po dvoch hodinách sa však so strojom prerušil kontakt a stratil sa niekde v oblasti medzi Malajziou a Vietnamom.

Pasažieri s kradnutými pasmi

Vyšetrovatelia medzitým začali skúmať kompletný zoznam pasažierov po tom, čo európski diplomati informovali, že v lietadle sedeli dvaja cestujúci s kradnutými pasmi.

Na pôvodnom zozname malajzijských aerolínii totiž sú Luigi Maraldi z Talianska a Christian Kozel z Rakúska, no ani jeden v lietadle nesedel. Maraldimu ukradli pas vlani v Thajsku a Kozelovi pred zhruba dvoma rokmi. Obaja sú v poriadku.

Úrady preto vyšetrujú možnosť teroristického útoku.

Malajzijský minister dopravy Hishammuddin Hussein povedal, že dokonca pracujú s verziou, že lietadlo možno zmenilo pôvodný smer letu na Peking a vrátilo sa do oblasti, kde sa po ňom teraz pátra.

Pripustil to na základe analýzy radarových záznamov. Oblasť, kde ho hľadajú, preto pátracie tímy rozšírili aj o západné pobrežie Malajzie.

Vyšetrovatelia podľa Husseina skúmajú identitu najmenej štyroch osôb na palube. Malajzia spolupracuje s americkou FBI a ďalšími medzinárodnými agentúrami, aby mená preverili.

Zdroj agentúre Reuters povedal, že zvyšní dvaja podozriví mali tiež európske pasy, "možno ukrajinské".

Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com

Kliknutím obrázok zväčšíte

Letenky si kupovali spolu

Osoby, ktoré cestovali s kradnutými pasmi, si podľa BBC kupovali letenky spolu.

Rovnako mali spoločné letenky na let z Pekingu do Amsterdamu cez holandského prepravcu KLM. Odtiaľ mal jeden ísť do Frankfurtu a druhý do Kodane, píše Guardian.

Spoločnosť Malaysia Airlines informovala, že oboch majú na kamerovom zázname od check-inu až po nástup do lietadla.

Nemenovaný predstaviteľ americkej tajnej služby pre denník New York Times povedal, že aj keď je informácia o krádeži pasov zaujímavá, neznamená to, že šlo o teroristický útok.

"Ešte sme spojitosť s terorizmom nenašli, zatiaľ je veľmi skoro a rozhodne nie je nič definitívne," povedal ďalší americký činiteľ pre NBC.

Podľa amerických úradov je tiež možné, že tieto prípady môžu súvisieť s inými zločinmi, napríklad s pašovaním drog.

Nehlásili žiadne problémy

Posledným, kto sa so strojom skontaktoval, bol údajne kapitán lietadla smerujúceho do Japonska. Urobil tak na výzvu vietnamských dispečerov, ktorí už s posádkou nemali kontakt.

Posádka podľa jeho slov síce iba veľmi zle rozumela slovám pilotov, no podľa nich určite nehlásili žiadne problémy. Vyšetrovatelia teda usudzujú, že katastrofa sa odohrala veľmi rýchlo a nevylučujú výbuch na palube.

Podľa malajzijského bezpečnostného analytika náhla strata kontaktu nasvedčuje, že bez ohľadu na to, čo sa stalo, "pilot alebo ľudia na palube nemali čas reagovať", citovala ho agentúra DPA.

Signál z lietadla naposledy zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom. Posádka dovtedy nehlásila žiadne problémy.

Malaysia Airlines aj lietadlá Boeingy typu 777 majú dobrú povesť a výborné bezpečnostné záznamy.

Dispečer: Nad oceánom radar nemá pokrytie

Je bežné, že sa napríklad lety z Európy do USA pri pobreží riadiacim pracovníkom letovej prevádzky odhlásia.

„Lietadlo sa mohlo stratiť z radaru, pretože nad oceánom radar nemá pokrytie,“ povedal pre SME Miroslav Bartoš, dlhoročný skúsený letový dispečer a riaditeľ Letových prevádzkových služieb.

„Je celkom bežné, že sa napríklad lety z Európy do USA pri pobreží riadiacim pracovníkom letovej prevádzky odhlásia, nad Atlantikom potom piloti v presne určených časových intervaloch hlásia svoju polohu, podľa ktorej sa vypočítava, kedy lietadlo vstúpi do vzdušného priestoru USA, ale presná poloha tam nie je, pretože nad oceánom niet radaru.“

„Nechcem špekulovať, čo to bolo alebo nebolo, pretože o tom viem veľmi málo. Ale pri únose môže únosca lietadla prikázať pilotovi, aby vypol takzvaný odpovedač. Pokiaľ je odpovedač lietadla vypnutý, fakticky riadiaci letový prevádzky nevidí lietadlo na radare ani v prípade, keď sa nachádza nad pevninou. Takéto lietadlo síce môže zahliadnuť vojenský radar, no len za predpokladu, že niekde v okolí takýto radar funguje. Existujú pritom dva druhy radaru, takzvaný primárny, ktorý má dosah najviac 200 kilometrov, lenže na ňom vidíte len bodku, ktorá neviete, čo je. A potom je takzvaný sekundárny radar, kde už viete, či je to lietadlo, akej leteckej spoločnosti, aký typ a podobne,“ vysvetlil.

„Pokiaľ teda išlo o únos a lietadlo malo vypnutý odpovedač, mohol ho zaznamenať vojenský primárny radar, no aj tak je to pátranie zložité, pretože tie primárne radary sú menej vyspelé ako sekundárne.“

Adam Valček

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 356
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 144
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 625
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 419
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 050
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 011
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 903
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 602
  10. Inteligencia vo všetkom 1 542

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

Talianska prokuratúra preveruje možnú spoluprácu mimovládok s prevádzačmi

Prokurátor má dôkazy o priamych kontaktoch medzi organizáciami a prevádzačmi v Líbyi.

V Nemecku si pripomenuli oslobodenie dvoch nacistických táborov

Do koncentračného tábora Bergen-Belsen deportovali aj Annu Frankovú.

Tisíce ľudí v Berlíne demonštrovali za jednotnú Európu

Demonštranti na berlínskom námestí Gendarmenmarkt mávali únijnými vlajkami.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop