SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ V SOBOTU 22:18

Malajzijský Boeing s 239 ľuďmi zmizol z radarov, v mori objavili ropnú škvrnu

Kontakt s lietadlom stratili hodinu po štarte južne od vietnamského pobrežia.

Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií.Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií. (Zdroj: SITA/AP)
  • v lietadle nebol žiadny Slovák, väčšina cestujúcich pochádzala z Číny
  • nočný let do Číny mal trvať šesť hodín, piloti nehlásili žiadny problém
  • na pátraní sa zúčastňujú viaceré krajiny aj počas noci
  • dvaja ľudia mali kradnuté pasy, USA riešia možný útok teroristov
  • Boeing 777 patrí k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti
  • mal prakticky bezchybné záznamy do havárie v San Franciscu v 2013

KUALA LUMPUR. Malajzijské aerolínie v sobotu oznámili, že stratili kontakt s lietadlom s 239 osobami na palube, ktoré smerovalo z Kuala Lumpur do Pekingu.

Boeing 777-200 vzlietol z hlavného mesta Malajzie v sobotu o 00:41 miestneho času (v piatok o 17.41 h SEČ) a do čínskej metropoly mal doraziť o 6:30 (23.30 h SEČ).

Stroj bol v čase, keď s ním stratili kontakt, vo vzduchu zhruba hodinu. Nachádzal sa vo výške 10 700 metrov a piloti nehlásili počas letu žiadny problém.

Posledný signál zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom.

Nie je však jasné, kde presne mohlo lietadlo spadnúť. V pátracej akcii tak Malajzii pomáhajú Vietnam, Singapur, Filipíny, Čína a USA.

Vypátrať polohu lietadla môžu pomôcť ropné škvrny nájdené neďaleko vietnamského pobrežia. Pátranie na mori pokračuje aj počas noci, letecké operácie pozastavili do rána.

Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com

Kliknutím obrázok zväčšíte

Signál zachytili južne od Vietnamu

Lietadlo malo po vzlietnutí smerovať na severovýchod naprieč Malajzijským polostrovom, Juhočínskym morom a Vietnamom. Podľa posledných informácií sa však do vietnamského vzdušného priestoru nedostalo.

Vietnamský admirál Ngo Van Phat pre agentúru Reuters povedal, že lietadlo „mohlo“ havarovať v malajzijských vodách asi 153 míľ od pobrežia ostrova Tho Chu, vzhľadom na jeho rýchlosť a poslednú známu polohu.

Vedenie Malaysia Airlines potvrdilo, že kontrolná veža stratila kontakt s lietadlom 120 námorných míľ od mesta Kota Bharu, ležiaceho na východnom pobreží Malajzie.

Vietnam informoval, že pátracie lietadlá zbadali neďaleko pobrežia Vietnamu dve podozrivé ropné škvrny, obe dlhé 10-15 kilometrov.

Ropné škvrny bolo vidieť o 11:30 SEČ, jednu 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a druhú 190 kilometrov od mysu Ca Mau.

"Ropné škvrny sú podozrivé, ale lietadlo (ktoré ich zbadalo) nemohlo vtedy klesnúť nižšie - posielame preto do oblasti záchranárske lode," povedal predstaviteľ vietnamskej vlády. Dodal, že záchranárske lietadlá sa vrátili na základňu, pretože sa už zotmelo.

V lietadle boli zväčša Ázijčania

Let do Pekingu
Občania ktorých krajín boli na palube
  • 153 z Číny
  • 38 z Malajzie
  • 7 z Indonézie
  • 6 z Austrálie
  • 5 z Indie
  • 4 z Francúzska
  • 3 z USA
  • po 2 z Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady
  • po 1 z Taiwanu, Holandskao a Ruska
  • pilot a prvý dôstojník boli Malajzijčania

V lietadle sa medzi 227 cestujúcimi a 12 členmi posádky nenachádzal slovenský občan, potvrdilo naše ministerstvo zahraničných vecí.

Podľa zoznamu aerolínii boli pasažieri štrnástich rôznych národností: 152 boli Číňania, 38 Malajzijčania, 7 Indonézania a 6 Austrálčania.

Medzi cestujúcimi podľa zistení úradov sedeli najmenej dvaja ľudia s kradnutými pasmi.

Vyšetrovatelia preto začali skúmať možnosť teroristického útoku.

Lietadlo pilotoval 53-ročný Malajzijčan Zaharie Ahmad Shah, ktorý bol v Malaysia Airlines od roku 1981.

Malaysia Airlines patria k najväčším a podľa agentúry Reuters aj najbezpečnejším leteckým spoločnostiam v Ázii. Denne prepravia 37-tisíc pasažierov do 80 destinácií po celom svete.

Trasa medzi Kuala Lumpur a Pekingom sa stávala stále populárnejšou vďaka narastajúcemu obchodu medzi oboma krajinami.

Boeing 777 nemával problémy

Boeingy 777 majú kapacitu 300 až 380 cestujúcich a patria k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti. Majú za sebou už zhruba päť miliónov letov.

Stroj absolvoval prvý let v roku 1995 a takmer dvadsať rokov sa pýšil prakticky bezchybnými záznamami.

Prvú smrteľnú haváriu mal až v júli 2013, keď lietadlo spoločnosti Asiana havarovalo na letisku v San Franciscu. Pri incidente vtedy zahynuli tri mladé Číňanky.

Leteckí experti vyjadrili prekvapenie nad náhlym zlyhaním tak spoľahlivého stroja.

Mohan Ranganathan podľa Guardianu povedal, že je „veľmi, veľmi zriedkavé“, aby lietadlo stratilo kontakt bez toho, aby predtým nenaznačilo problémy. Z online leteckých dát podľa neho vyplýva, že Boeing zaznamenal veľmi rýchlu stratu výšky a zmenu smeru.

Richard Quest pre CNN zase uviedol, že lietadlo malo byť v čase zmiznutia v najbezpečnejšej časti letu.

Za celý minulý rok 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov celkovo 265 ľudí.

Obdobný prípad ako teraz sa odohral v lete 2009, keď z radarov nad Atlantickým oceánom zmizol stroj spoločnosti Air France. Vtedy zahynulo takmer 230 ľudí.

Trasa letu naznačená na mape je iba ilustračná

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  10. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  1. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  2. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  3. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  4. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  5. Zahlasujte za ďalší klimatický projekt s podporou dm
  6. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  7. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 079
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 7 027
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 261
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 177
  5. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 963
  6. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 593
  7. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 238
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 460
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 141
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 654
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vedia koho vypočuť, ale nedá sa to.


3 h

Neprehliadnite tiež

Logo podcastu Dobré ráno.

Nemecko volilo nástupcu Merkelovej.


a 3 ďalší 35m
Skryť Zatvoriť reklamu