SME
Nedeľa, 7. marec, 2021 | Meniny má TomášKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ V SOBOTU 22:18

Malajzijský Boeing s 239 ľuďmi zmizol z radarov, v mori objavili ropnú škvrnu

Kontakt s lietadlom stratili hodinu po štarte južne od vietnamského pobrežia.

Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií.Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií. (Zdroj: SITA/AP)
  • v lietadle nebol žiadny Slovák, väčšina cestujúcich pochádzala z Číny
  • nočný let do Číny mal trvať šesť hodín, piloti nehlásili žiadny problém
  • na pátraní sa zúčastňujú viaceré krajiny aj počas noci
  • dvaja ľudia mali kradnuté pasy, USA riešia možný útok teroristov
  • Boeing 777 patrí k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti
  • mal prakticky bezchybné záznamy do havárie v San Franciscu v 2013

KUALA LUMPUR. Malajzijské aerolínie v sobotu oznámili, že stratili kontakt s lietadlom s 239 osobami na palube, ktoré smerovalo z Kuala Lumpur do Pekingu.

Boeing 777-200 vzlietol z hlavného mesta Malajzie v sobotu o 00:41 miestneho času (v piatok o 17.41 h SEČ) a do čínskej metropoly mal doraziť o 6:30 (23.30 h SEČ).

Stroj bol v čase, keď s ním stratili kontakt, vo vzduchu zhruba hodinu. Nachádzal sa vo výške 10 700 metrov a piloti nehlásili počas letu žiadny problém.

Posledný signál zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom.

Nie je však jasné, kde presne mohlo lietadlo spadnúť. V pátracej akcii tak Malajzii pomáhajú Vietnam, Singapur, Filipíny, Čína a USA.

Vypátrať polohu lietadla môžu pomôcť ropné škvrny nájdené neďaleko vietnamského pobrežia. Pátranie na mori pokračuje aj počas noci, letecké operácie pozastavili do rána.

Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com

Kliknutím obrázok zväčšíte

Signál zachytili južne od Vietnamu

Lietadlo malo po vzlietnutí smerovať na severovýchod naprieč Malajzijským polostrovom, Juhočínskym morom a Vietnamom. Podľa posledných informácií sa však do vietnamského vzdušného priestoru nedostalo.

Vietnamský admirál Ngo Van Phat pre agentúru Reuters povedal, že lietadlo „mohlo“ havarovať v malajzijských vodách asi 153 míľ od pobrežia ostrova Tho Chu, vzhľadom na jeho rýchlosť a poslednú známu polohu.

Vedenie Malaysia Airlines potvrdilo, že kontrolná veža stratila kontakt s lietadlom 120 námorných míľ od mesta Kota Bharu, ležiaceho na východnom pobreží Malajzie.

Vietnam informoval, že pátracie lietadlá zbadali neďaleko pobrežia Vietnamu dve podozrivé ropné škvrny, obe dlhé 10-15 kilometrov.

Ropné škvrny bolo vidieť o 11:30 SEČ, jednu 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a druhú 190 kilometrov od mysu Ca Mau.

"Ropné škvrny sú podozrivé, ale lietadlo (ktoré ich zbadalo) nemohlo vtedy klesnúť nižšie - posielame preto do oblasti záchranárske lode," povedal predstaviteľ vietnamskej vlády. Dodal, že záchranárske lietadlá sa vrátili na základňu, pretože sa už zotmelo.

V lietadle boli zväčša Ázijčania

Let do Pekingu
Občania ktorých krajín boli na palube
  • 153 z Číny
  • 38 z Malajzie
  • 7 z Indonézie
  • 6 z Austrálie
  • 5 z Indie
  • 4 z Francúzska
  • 3 z USA
  • po 2 z Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady
  • po 1 z Taiwanu, Holandskao a Ruska
  • pilot a prvý dôstojník boli Malajzijčania

V lietadle sa medzi 227 cestujúcimi a 12 členmi posádky nenachádzal slovenský občan, potvrdilo naše ministerstvo zahraničných vecí.

Podľa zoznamu aerolínii boli pasažieri štrnástich rôznych národností: 152 boli Číňania, 38 Malajzijčania, 7 Indonézania a 6 Austrálčania.

Medzi cestujúcimi podľa zistení úradov sedeli najmenej dvaja ľudia s kradnutými pasmi.

Vyšetrovatelia preto začali skúmať možnosť teroristického útoku.

Lietadlo pilotoval 53-ročný Malajzijčan Zaharie Ahmad Shah, ktorý bol v Malaysia Airlines od roku 1981.

Malaysia Airlines patria k najväčším a podľa agentúry Reuters aj najbezpečnejším leteckým spoločnostiam v Ázii. Denne prepravia 37-tisíc pasažierov do 80 destinácií po celom svete.

Trasa medzi Kuala Lumpur a Pekingom sa stávala stále populárnejšou vďaka narastajúcemu obchodu medzi oboma krajinami.

Boeing 777 nemával problémy

Boeingy 777 majú kapacitu 300 až 380 cestujúcich a patria k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti. Majú za sebou už zhruba päť miliónov letov.

Stroj absolvoval prvý let v roku 1995 a takmer dvadsať rokov sa pýšil prakticky bezchybnými záznamami.

Prvú smrteľnú haváriu mal až v júli 2013, keď lietadlo spoločnosti Asiana havarovalo na letisku v San Franciscu. Pri incidente vtedy zahynuli tri mladé Číňanky.

Leteckí experti vyjadrili prekvapenie nad náhlym zlyhaním tak spoľahlivého stroja.

Mohan Ranganathan podľa Guardianu povedal, že je „veľmi, veľmi zriedkavé“, aby lietadlo stratilo kontakt bez toho, aby predtým nenaznačilo problémy. Z online leteckých dát podľa neho vyplýva, že Boeing zaznamenal veľmi rýchlu stratu výšky a zmenu smeru.

Richard Quest pre CNN zase uviedol, že lietadlo malo byť v čase zmiznutia v najbezpečnejšej časti letu.

Za celý minulý rok 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov celkovo 265 ľudí.

Obdobný prípad ako teraz sa odohral v lete 2009, keď z radarov nad Atlantickým oceánom zmizol stroj spoločnosti Air France. Vtedy zahynulo takmer 230 ľudí.

Trasa letu naznačená na mape je iba ilustračná

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  2. Nové číslo Historickej revue
  3. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  4. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  5. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými?
  6. Petra Vlhová venuje svoju prilbu do súťaže pre Plamienok
  7. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele
  8. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia
  9. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami
  10. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou
  1. Svieže jarné ceny v PLANEO Elektro sú aj v marci extra výhodné
  2. Ako môžete zastaviť dýchavičnosť pri covide a po jeho prekonaní?
  3. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj
  4. Porsche sa rozrastá o nový shooting brake Taycan Cross Turismo
  5. Nové číslo Historickej revue
  6. Veolia dostala exkluzívne do správy projekt SKY PARK
  7. AS EUBA vyhlasuje protest proti novele zákona o VŠ
  8. Firmy sa spojili s učiteľmi, rozhodli sa pomôcť chudobným žiakom
  9. Počas pandémie vzrástli obavy z právnych sporov
  10. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať?
  1. Oplatí sa teraz kupovať byt alebo je lepšie si počkať? 24 030
  2. Korona zlacňuje elektroniku. Tento týždeň je až o 50 % lacnejšia 13 900
  3. Skutočná vanilka a čokoláda. Čo robí potraviny kvalitnými? 12 065
  4. Ostrov Saona pri Dominikánskej republike je pravý karibský raj 11 131
  5. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 11 008
  6. Telo v karanténe, jar a domácnosť, rozhovor s Denisou Dvončovou 10 956
  7. AGEL spustil testovanie expresnými PCR testami 9 592
  8. Denník SME spolu s knihou Rozhovory o ľudskom tele 7 486
  9. Nové číslo Historickej revue 7 104
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 6 811
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Čína

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Lietadlá
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lev Ponomarev

Dôvodom je ruský zákon o tzv. zahraničných agentoch.

1 h
Etna zasypala popolom okolité dediny

Nijaké zranenia alebo vážne škody neboli hlásené.

2 h
Ilustračná fotografia.

Žena údajne preskočila plot pozdĺž demilitarizovanej zóny.

2 h
Ilustračné foto

Z obehu stiahli výrobnú šaržu vakcíny od AstraZenecy.

2 h