AKTUALIZOVANÉ V SOBOTU 22:18

Malajzijský Boeing s 239 ľuďmi zmizol z radarov, v mori objavili ropnú škvrnu

Kontakt s lietadlom stratili hodinu po štarte južne od vietnamského pobrežia.

Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií.(Zdroj: SITA/AP)
  • v lietadle nebol žiadny Slovák, väčšina cestujúcich pochádzala z Číny
  • nočný let do Číny mal trvať šesť hodín, piloti nehlásili žiadny problém
  • na pátraní sa zúčastňujú viaceré krajiny aj počas noci
  • dvaja ľudia mali kradnuté pasy, USA riešia možný útok teroristov
  • Boeing 777 patrí k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti
  • mal prakticky bezchybné záznamy do havárie v San Franciscu v 2013

KUALA LUMPUR. Malajzijské aerolínie v sobotu oznámili, že stratili kontakt s lietadlom s 239 osobami na palube, ktoré smerovalo z Kuala Lumpur do Pekingu.

Boeing 777-200 vzlietol z hlavného mesta Malajzie v sobotu o 00:41 miestneho času (v piatok o 17.41 h SEČ) a do čínskej metropoly mal doraziť o 6:30 (23.30 h SEČ).

Stroj bol v čase, keď s ním stratili kontakt, vo vzduchu zhruba hodinu. Nachádzal sa vo výške 10 700 metrov a piloti nehlásili počas letu žiadny problém.

Posledný signál zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom.

Nie je však jasné, kde presne mohlo lietadlo spadnúť. V pátracej akcii tak Malajzii pomáhajú Vietnam, Singapur, Filipíny, Čína a USA.

Vypátrať polohu lietadla môžu pomôcť ropné škvrny nájdené neďaleko vietnamského pobrežia. Pátranie na mori pokračuje aj počas noci, letecké operácie pozastavili do rána.

Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com

Kliknutím obrázok zväčšíte

Signál zachytili južne od Vietnamu

Lietadlo malo po vzlietnutí smerovať na severovýchod naprieč Malajzijským polostrovom, Juhočínskym morom a Vietnamom. Podľa posledných informácií sa však do vietnamského vzdušného priestoru nedostalo.

Vietnamský admirál Ngo Van Phat pre agentúru Reuters povedal, že lietadlo „mohlo“ havarovať v malajzijských vodách asi 153 míľ od pobrežia ostrova Tho Chu, vzhľadom na jeho rýchlosť a poslednú známu polohu.

Vedenie Malaysia Airlines potvrdilo, že kontrolná veža stratila kontakt s lietadlom 120 námorných míľ od mesta Kota Bharu, ležiaceho na východnom pobreží Malajzie.

Vietnam informoval, že pátracie lietadlá zbadali neďaleko pobrežia Vietnamu dve podozrivé ropné škvrny, obe dlhé 10-15 kilometrov.

Ropné škvrny bolo vidieť o 11:30 SEČ, jednu 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a druhú 190 kilometrov od mysu Ca Mau.

"Ropné škvrny sú podozrivé, ale lietadlo (ktoré ich zbadalo) nemohlo vtedy klesnúť nižšie - posielame preto do oblasti záchranárske lode," povedal predstaviteľ vietnamskej vlády. Dodal, že záchranárske lietadlá sa vrátili na základňu, pretože sa už zotmelo.

V lietadle boli zväčša Ázijčania

Let do Pekingu
Občania ktorých krajín boli na palube
  • 153 z Číny
  • 38 z Malajzie
  • 7 z Indonézie
  • 6 z Austrálie
  • 5 z Indie
  • 4 z Francúzska
  • 3 z USA
  • po 2 z Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady
  • po 1 z Taiwanu, Holandskao a Ruska
  • pilot a prvý dôstojník boli Malajzijčania

V lietadle sa medzi 227 cestujúcimi a 12 členmi posádky nenachádzal slovenský občan, potvrdilo naše ministerstvo zahraničných vecí.

Podľa zoznamu aerolínii boli pasažieri štrnástich rôznych národností: 152 boli Číňania, 38 Malajzijčania, 7 Indonézania a 6 Austrálčania.

Medzi cestujúcimi podľa zistení úradov sedeli najmenej dvaja ľudia s kradnutými pasmi.

Vyšetrovatelia preto začali skúmať možnosť teroristického útoku.

Lietadlo pilotoval 53-ročný Malajzijčan Zaharie Ahmad Shah, ktorý bol v Malaysia Airlines od roku 1981.

Malaysia Airlines patria k najväčším a podľa agentúry Reuters aj najbezpečnejším leteckým spoločnostiam v Ázii. Denne prepravia 37-tisíc pasažierov do 80 destinácií po celom svete.

Trasa medzi Kuala Lumpur a Pekingom sa stávala stále populárnejšou vďaka narastajúcemu obchodu medzi oboma krajinami.

Boeing 777 nemával problémy

Boeingy 777 majú kapacitu 300 až 380 cestujúcich a patria k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti. Majú za sebou už zhruba päť miliónov letov.

Stroj absolvoval prvý let v roku 1995 a takmer dvadsať rokov sa pýšil prakticky bezchybnými záznamami.

Prvú smrteľnú haváriu mal až v júli 2013, keď lietadlo spoločnosti Asiana havarovalo na letisku v San Franciscu. Pri incidente vtedy zahynuli tri mladé Číňanky.

Leteckí experti vyjadrili prekvapenie nad náhlym zlyhaním tak spoľahlivého stroja.

Mohan Ranganathan podľa Guardianu povedal, že je „veľmi, veľmi zriedkavé“, aby lietadlo stratilo kontakt bez toho, aby predtým nenaznačilo problémy. Z online leteckých dát podľa neho vyplýva, že Boeing zaznamenal veľmi rýchlu stratu výšky a zmenu smeru.

Richard Quest pre CNN zase uviedol, že lietadlo malo byť v čase zmiznutia v najbezpečnejšej časti letu.

Za celý minulý rok 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov celkovo 265 ľudí.

Obdobný prípad ako teraz sa odohral v lete 2009, keď z radarov nad Atlantickým oceánom zmizol stroj spoločnosti Air France. Vtedy zahynulo takmer 230 ľudí.

Trasa letu naznačená na mape je iba ilustračná

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 592
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 659
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 066
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 435
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 338
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 888
  7. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 5 447
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 445
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 608
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 198

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Mesiac som žil v inteligentnej domácnosti. A takto to dopadlo

Moderná, zábavná a zaujímavá. Inteligentná domácnosť je ale drahá a slovenským príkazom zatiaľ nerozumie.

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

SVET

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Lídri, vojaci a odborníci sa rozprávajú o hrozbách.

SVET

Američania obkľučujú Severnú Kóreu. Tentoraz nejde o bluf

Pri Kórejskom polostrove sú lietadlové lode.

Neprehliadnite tiež

Trumpov zať Kushner bude s vyšetrovateľmi FBI spolupracovať

Hlavný poradca Donalda Trumpa Jared Kushner zaujíma FBI pre styky s Ruskom.

V Egypte strieľali na kresťanov, hlásia najmenej 23 obetí

Zatiaľ neznámi strelci útočili na autobus, v ktorom cestovali koptskí kresťania.

Odsedel si už dosť. Zeman vysvetľoval milosť pre Kajínka

Český prezident hovorí, že v Kajínkovom spise je mnoho divných vecí.

Rozhoduje sa o budúcnosti sveta, čo plánujú lídri (Globsec naživo)

Svetoví lídri, vojaci a odborníci na bezpečnosť sa v Bratislave rozprávajú o hrozbách vo svete. Sledujte to naživo.