AKTUALIZOVANÉ V SOBOTU 22:18

Malajzijský Boeing s 239 ľuďmi zmizol z radarov, v mori objavili ropnú škvrnu

Kontakt s lietadlom stratili hodinu po štarte južne od vietnamského pobrežia.

Boeing 777-200 Malajzijských aerolínií.(Zdroj: SITA/AP)
  • v lietadle nebol žiadny Slovák, väčšina cestujúcich pochádzala z Číny
  • nočný let do Číny mal trvať šesť hodín, piloti nehlásili žiadny problém
  • na pátraní sa zúčastňujú viaceré krajiny aj počas noci
  • dvaja ľudia mali kradnuté pasy, USA riešia možný útok teroristov
  • Boeing 777 patrí k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti
  • mal prakticky bezchybné záznamy do havárie v San Franciscu v 2013

KUALA LUMPUR. Malajzijské aerolínie v sobotu oznámili, že stratili kontakt s lietadlom s 239 osobami na palube, ktoré smerovalo z Kuala Lumpur do Pekingu.

Boeing 777-200 vzlietol z hlavného mesta Malajzie v sobotu o 00:41 miestneho času (v piatok o 17.41 h SEČ) a do čínskej metropoly mal doraziť o 6:30 (23.30 h SEČ).

Stroj bol v čase, keď s ním stratili kontakt, vo vzduchu zhruba hodinu. Nachádzal sa vo výške 10 700 metrov a piloti nehlásili počas letu žiadny problém.

Posledný signál zachytili nad morom medzi Malajziou a Vietnamom.

Nie je však jasné, kde presne mohlo lietadlo spadnúť. V pátracej akcii tak Malajzii pomáhajú Vietnam, Singapur, Filipíny, Čína a USA.

Vypátrať polohu lietadla môžu pomôcť ropné škvrny nájdené neďaleko vietnamského pobrežia. Pátranie na mori pokračuje aj počas noci, letecké operácie pozastavili do rána.

Posledná pozícia Boeingu podľa flightradar24.com

Kliknutím obrázok zväčšíte

Signál zachytili južne od Vietnamu

Lietadlo malo po vzlietnutí smerovať na severovýchod naprieč Malajzijským polostrovom, Juhočínskym morom a Vietnamom. Podľa posledných informácií sa však do vietnamského vzdušného priestoru nedostalo.

Vietnamský admirál Ngo Van Phat pre agentúru Reuters povedal, že lietadlo „mohlo“ havarovať v malajzijských vodách asi 153 míľ od pobrežia ostrova Tho Chu, vzhľadom na jeho rýchlosť a poslednú známu polohu.

Vedenie Malaysia Airlines potvrdilo, že kontrolná veža stratila kontakt s lietadlom 120 námorných míľ od mesta Kota Bharu, ležiaceho na východnom pobreží Malajzie.

Vietnam informoval, že pátracie lietadlá zbadali neďaleko pobrežia Vietnamu dve podozrivé ropné škvrny, obe dlhé 10-15 kilometrov.

Ropné škvrny bolo vidieť o 11:30 SEČ, jednu 150 kilometrov od ostrova Tho Chu a druhú 190 kilometrov od mysu Ca Mau.

"Ropné škvrny sú podozrivé, ale lietadlo (ktoré ich zbadalo) nemohlo vtedy klesnúť nižšie - posielame preto do oblasti záchranárske lode," povedal predstaviteľ vietnamskej vlády. Dodal, že záchranárske lietadlá sa vrátili na základňu, pretože sa už zotmelo.

V lietadle boli zväčša Ázijčania

Let do Pekingu
Občania ktorých krajín boli na palube
  • 153 z Číny
  • 38 z Malajzie
  • 7 z Indonézie
  • 6 z Austrálie
  • 5 z Indie
  • 4 z Francúzska
  • 3 z USA
  • po 2 z Nového Zélandu, Ukrajiny a Kanady
  • po 1 z Taiwanu, Holandskao a Ruska
  • pilot a prvý dôstojník boli Malajzijčania

V lietadle sa medzi 227 cestujúcimi a 12 členmi posádky nenachádzal slovenský občan, potvrdilo naše ministerstvo zahraničných vecí.

Podľa zoznamu aerolínii boli pasažieri štrnástich rôznych národností: 152 boli Číňania, 38 Malajzijčania, 7 Indonézania a 6 Austrálčania.

Medzi cestujúcimi podľa zistení úradov sedeli najmenej dvaja ľudia s kradnutými pasmi.

Vyšetrovatelia preto začali skúmať možnosť teroristického útoku.

Lietadlo pilotoval 53-ročný Malajzijčan Zaharie Ahmad Shah, ktorý bol v Malaysia Airlines od roku 1981.

Malaysia Airlines patria k najväčším a podľa agentúry Reuters aj najbezpečnejším leteckým spoločnostiam v Ázii. Denne prepravia 37-tisíc pasažierov do 80 destinácií po celom svete.

Trasa medzi Kuala Lumpur a Pekingom sa stávala stále populárnejšou vďaka narastajúcemu obchodu medzi oboma krajinami.

Boeing 777 nemával problémy

Boeingy 777 majú kapacitu 300 až 380 cestujúcich a patria k najpoužívanejším lietadlám na dlhé vzdialenosti. Majú za sebou už zhruba päť miliónov letov.

Stroj absolvoval prvý let v roku 1995 a takmer dvadsať rokov sa pýšil prakticky bezchybnými záznamami.

Prvú smrteľnú haváriu mal až v júli 2013, keď lietadlo spoločnosti Asiana havarovalo na letisku v San Franciscu. Pri incidente vtedy zahynuli tri mladé Číňanky.

Leteckí experti vyjadrili prekvapenie nad náhlym zlyhaním tak spoľahlivého stroja.

Mohan Ranganathan podľa Guardianu povedal, že je „veľmi, veľmi zriedkavé“, aby lietadlo stratilo kontakt bez toho, aby predtým nenaznačilo problémy. Z online leteckých dát podľa neho vyplýva, že Boeing zaznamenal veľmi rýchlu stratu výšky a zmenu smeru.

Richard Quest pre CNN zase uviedol, že lietadlo malo byť v čase zmiznutia v najbezpečnejšej časti letu.

Za celý minulý rok 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov celkovo 265 ľudí.

Obdobný prípad ako teraz sa odohral v lete 2009, keď z radarov nad Atlantickým oceánom zmizol stroj spoločnosti Air France. Vtedy zahynulo takmer 230 ľudí.

Trasa letu naznačená na mape je iba ilustračná

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 758
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 399
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 025
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 262
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 820
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 438
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 335
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 786
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Až do minulého roka bol najznámejším prvým cisárskym rezom, keď prežili žena aj dieťa, prípad z roku 1500. Tím českých vedcov však prišiel s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

V Londýne vrazilo auto do chodcov, piatich previezli do nemocnice

Vozidlo najskôr vrazilo do steny a následne sa zrazilo s chodcami.

Egypt odložil zvýšenie poplatku za vstupné víza

Opatrenie odsunuli na žiadosť zástupcov odvetvia cestovného ruchu.

Iracké jednotky prenikli hlbšie do západného Mósulu

Západný Mósul je poslednou významnou mestskou oblasťou v Iraku, ktorú má IS ešte v rukách.

Vodiča z Heidelbergu nemôžu pre zranenia vypočúvať

Polícia terorizmus vylúčila, podozrivým je Nemec bez migračného pozadia.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop