Televízny hlas Kremľa RT je populárny aj v USA

Televízia RT, ktorú platí ruská vláda, tvrdo obhajuje ruskú pozíciu. Pre cenzúru z nej odišla novinárka.

Liz Wahlová odchádza z RT.(Zdroj: Reprofoto SME)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Ťažko by ste našli nejaké rozpory medzi názorom Kremľa a jej správami.

Vojakov na Kryme nazývajú krymskou domobranou, Ukrajinu ovládli radikálni nacionalisti. Vo štvrtok asi ako prví ukázali, ako môže vyzerať nová mapa Ruska aj s Krymom.

O tom, že televízia RT, predtým Russia Today, je propagandou Kremľa (financujú ju zo štátneho rozpočtu), sa hovorí od vzniku v roku 2005.

Reportéri bez hraníc to komentovali ako „ďalší krok k štátnej kontrole informácií“.

Prokremeľský a antiamerický postoj najviac vidno počas konfliktov – či už počas vojny s Gruzínskom v roku 2008, alebo teraz.

Len propaganda

Redaktorka RT America Liz Wahlová najskôr hodila na Twitter, že sa práve rozprávala so starými rodičmi, ktorí v roku 1956 ušli z Maďarska pred sovietskou okupáciou.

Ešte v ten deň v živom vysielaní oznámila, že končí v televízii, ktorá „obieľuje kroky Putina“. „RT nejde o hľadanie pravdy, ale o propagandu Kremľa,“ povedala Wahlová pre CNN.

Televízia jej vystúpenie označila len ako sebaprezentáciu. Wahlová povedala, že už keď tam pred dva a pol rokom prišla, tušila, do čoho ide, ale verila, že „si bude dávať pozor a zostane objektívna, ako to len pôjde“. Cenzurovali ju mnohokrát.

„Volala som s Ronom Paulom a oni vystrihli moju otázku o ruskej invázii. Hneď nato išla dokrútka o tom, aká je ukrajinská opozícia neonacistická,“ povedala pre MSNBC.

Deň predtým inváziu na Krym odmietla aj jedna z hlavných tvárí americkej verzie televízie Abby Martinová. Odísť sa však nechystá, rovnako je kritická aj k americkej politike.

Aj iní odchádzajúci redaktori hovorili o cenzúre. Korešpondent v Gruzínsku William Dunbar odišiel po tom, keď televízia odmietla jeho reportáž o ruskom bombardovaní civilných cieľov.

Jednotka na YouTube

Napriek viacerým hlasom o tom, že RT je hlásnou trúbou Kremľa, jej pozícia vo svete médií stúpa.

V Amerike, kde je populárna medzi mladými, je po BBC druhou najpopulárnejšou zahraničnou televíziou, pravidelne ju sledujú aj dva milióny Britov.

Úplnou jednotkou je na YouTube, kde ako prvá získala miliardu sledovaní.

Ukrajinskú televíziu nahradili ruskou

Rusko vedie na Kryme aj mediálnu vojnu. Tri televízie už nevysielajú.

SIMFEROPOĽ. Jedným z prvých cieľov vojsk na Kryme bola nezávislá Čiernomorská televízia. V pondelok prestala vysielať, pre kyberútoky nefunguje ani jej stránka.

Podľa časopisu Globe and Mail do jej centrály v sobotu vtrhlo 50 mužov, ktorí nútili zamestnancov televízie vysielať klamstvá. Na Kryme už nevysiela ani Kanál 5.

Spolupracovať s ruskými kolegami odmietli aj novinári z najväčších ukrajinských televízií v Odese. „Odeskí novinári sa snažia čeliť informačnej vojne vedenej ruskými televíziami, ktoré obetovali objektivitu v záujme propagandy,“ povedal podľa servera Zik.ua Andrij Anastasov z televízie Inter.

Premiér autonómneho Krymu Sergej Aksionov vo štvrtok zastavil podľa vydanej tlačovej správy aj vysielanie televízie 1+1 a ponúkol jej frekvencie ruskej televízii Rossija.

Ozbrojené jednotky zakázali vstup redaktorom televízie na Krymský polostrov, zvýšil sa aj počet útokov na novinárov.

Lukáš Onderčanin

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 592
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 842
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 291
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 984
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 014
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 894
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 718
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 551
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 240
  10. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 227

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Svet

Kurdskí militanti útočili v Turecku, zahynuli dvaja ľudia

Armáda spustila rozsiahlu operáciu s cieľom nájsť útočníkov.

Svet

NATO vybuduje v Kábule nové rehabilitačné stredisko

Budú tam liečiť zranených vojakov, policajtov i civilistov.

Svet

Z KĽDR hlásia slabé zemetrasenie, Čína hovorí o možnom výbuchu

Podobné zemetrasenia v minulosti zvyčajne nasledovali po skúškach jadrových zbraní.

Svet

Dánsko obvinilo muža, Islamskému štátu mal posielať drony a kamery

Dvadsaťosemročného muža obvinili na základe protiteroristického zákona.