Veľkou oscarovou konkurenciou je pre otca a syna Svěrákovcov ďalší mladý a ambiciózny muž.
Michael Bay.
V rovnakom čase stvoril film, nápadne sa zápletkou podobajúci tomu českému – Tmavomodrý svet.
Režisér made in USA
Tento chlapík dostal na filmy dva najväčšie rozpočty, aké kedy boli v Hollywoode režisérovi poskytnuté – Armageddon a Pearl Harbor.
Jeho Bad Boys sa dokázal prepracovať medzi najvychytenejšie filmy – hoci bol nízkorozpočtový.
A potom zrazu prišiel pád – Bay sa umelecky odpísal Armageddonom.
Tento famózny a veľmi nákladný „kvázi-trhák“ prekvapil akurát niekoľkými dych berúcimi sekvenciami – inak to bol obyčajný slaďák amerického typu.
Bruce Willis v ňom ako vždy zachráni celý svet – a ani si veľmi nezašpiní svoje povestné tielko.
Bay
Ale – americkí producenti sa už veľmi nezaoberajú filmovou kvalitou.
Armageddon bol technicky prevratný a bol to kasový trhák. Doniesol veľa peňazí a mal úspech. Čo viac si želať?
Michael Bay nie je z tých, ktorí by sa nadlho odmlčali.
Najnovšie plní stránky časopisov v súvislosti s novým, opäť mimoriadne nákladným filmom Pearl Harbor.
Nemožno sa čudovať, že režírovať ho dostal Bay.
Jeho kariéra je príkladom úspechu. Má za sebou tri úspešné filmy, mnoho mimoriadne imaginatívnych reklamných šotov, hudobných videoklipov, získal viac ocenení ako ktorýkoľvek režisér jeho veku.
Prvé filmové pokusy podnikol už v trinástich rokoch.
Najskôr to bolo fotografovanie, potom práca pre Lucasfilm.
To, čo sa u Lucasa naučil o efektoch, neskôr zúročil v klipoch pre Aerosmith, Meatloaf, Tinu Turnerovú a Lionela Richieho.
Tvorivý rozlet mu však dala až spolupráca s Jerrym Bruckheimerom – „jeho“ producentom.
Produkoval všetky tri Bayove najúspešnejšie trháky – a tie majú spoločné „našlapané“ vizuálne efekty a perfektne odvedenú technickú prácu.
Bruckheimer
Jerry patrí do vlny producentov, ktorý dominovali v Hollywoode od začiatku osemdesiatych rokov a nastúpili trend tvrdých chlapov, rýchlych áut a akcie.
Tento trend potvrdzuje v takmer všetkých filmoch, ktoré produkoval.
Karmínový príliv, Con Air, Policajt z Beverly Hills, Top gun, Dni hromu, Flashdance.
Sú to hity každej filmotéky, ktorým nechýba ani akcia, ani perfektný detail.
O tom je aj Pearl Harbor.
Film
Popis udalostí zo 7. decembra 1941 je ponímaný realisticky a so zmyslom pre detail, dejová línia je vcelku jednoduchá a typicky americká. Je postavená na klasickom trojuholníku medzi jednou ženou a dvoma kamarátmi z detstva – Danovi a Rafovi – ktorí spolu vyrastajú a snívajú o lietaní.
Rafe dostane šancu v kráľovskom letectve a zanecháva za sebou svojho kamaráta a lásku Evelyn.
Neskôr sa všetci stretnú v idylickom raji na Havaji, no len čo sa ľúbostný trojuholník začne komplikovať, prichádza 7. december 1941, ktorý naveky mení ich život.
Ben Affleck: „Som veľmi hrdý na Pearl Harbor. Myslím, že je to pre mňa, Jerryho a Michaela určite krok vpred.“
A pritom chcel spočiatku rolu odmietnuť – bál sa, aby ho nezaškatuľkovala ako tzv. akčného – a, úprimne, aj slaďákového – herca.
Bay: „Som bláznivý maniak, keď nakrúcam. Keď máte vo vzduchu letecké sily a ste zodpovedný za životy šesťsto ľudí na scéne, je to čertovská zodpovednosť. Musíte tú scénu viesť ako generál.“
Mal predsa na starosti aj rozpočet – 140 miliónov dolárov! Je jasné, že tým všetkých filmárov postaví pred nové výzvy.
Len nakrúcanie na Havaji stálo 600-tisíc dolárov na deň, na prácu sa dokonca prišla pozrieť aj havajská filmová komisia – aby film nechala vysvätiť miestnym duchovným.
Výzva s úsmevom na tvári
Pearl Harbor je výzva.
Americkí, a koniec koncov aj európski, diváci mali vždy slabosť pre nákladné a veľkovýpravné snímky.
Spomeňme si len na Bena Hura, Kleopatru alebo Cameronov Titanic.
Bayov projekt musí byť koktailom akcie, realizmu, špeciálnych efektov, hereckých výkonov, načasovania a mnohých investícií – ak má byť skutočne úspešný.
Michael Bay je však ten, ktorý to dokáže. A s úsmevom na tvári.
JÁN SLIACKY