NAÍ DILLÍ. Indický výrobca zbraní ponúka ženám revolver do kabelky.
Mal by ich ochrániť pred znásilnením, odborníci však hovoria, že je to len marketingový ťah.
V Indii podľa štatistík nahlásia na polícii znásilnenie každých dvadsať minút.
Inšpirovaní Američanmi
Nový revolver sa predáva pod názvom Neohrozená a v hindštine je slovnou hračkou odkazujúcou na meno študentky, ktorú v decembri 2012 v autobuse hromadne znásilnila skupina mužov. Dievčina neskôr podľahla zraneniam.
Jej príbeh vohnal do ulíc tisícky indických žien aj mužov, aby protestovali proti takémuto zaobchádzaniu so ženami aj proti slabej práci polície a justície.
Výrobca revolvera, ktorý sa predáva v šperkovnici, sa podľa Times of India nechal inšpirovať americkým trhom, kde ženám ponúkajú podobné produkty, často v ružovom prevedení.
Indické organizácie, ktoré združujú obete a zaoberajú sa prevenciou, však hovoria, že revolver znásilneniu nezabráni.
Naopak, podľa ich desaťročných záznamov je vraj zrejmé, že ak má žena so sebou zbraň a dostane sa do nebezpečnej situácie, existuje paradoxne 12-krát väčšia pravdepodobnosť, že ju zabijú, ako keby bola neozbrojená.
Indickí aktivisti odporúčajú menej radikálne kroky, ako zabrániť znásilneniam. Ženy by sa podľa nich mohli naučiť základné prvky sebaobrany, mala by sa zvýšiť prítomnosť policajtov v uliciach aj vo verejnej doprave a pomohlo by aj, keby sa nainštalovalo viac bezpečnostných kamier.
Zbraň len pre bohaté
Magazín Forbes tvrdí, že výrobca už má sto objednávok, v drvivej väčšine od žien. Získať zbrojný pas v Indii je však pomerne komplikované.
Revolver tiež ponúkajú za takmer dvetisíc dolárov, čo je v Indii veľmi vysoká čiastka a tak si ho budú môcť dovoliť len ženy z najvyšších kruhov.