Slogan americkej obchodnej siete Target „očakávaj viac, zaplať menej“ po decembrovom kyberútoku na citlivé bankové dáta zákazníkov mnohí považujú za tragikomický.
Zákazníci sa obávajú, že zaplatia aj za to, čo si nekúpili.
Strategické načasovanie
Treba uznať, že hackeri na to išli strategicky, keď si pre načasovanie útoku zvolili obdobie pred Vianocami. Ľuďmi sa to v obchodoch hemžilo.
Videla som sedemdesiatničku s plným vozíkom darčekov pre vnukov. Perfektný účes si prehrabla načerveno nalakovanými nechtami a z kabelky nonšalantne vybrala ponožku plnú stodolároviek. Uškŕňajúcej sa predavačke povedala „takto som platila v 60. rokoch a do banky ma nikto nedostane“.
Aj napriek tomu, že bežní Američania už len zriedka platia v hotovosti, banky akosi zabudli na bezpečnosť bezhotovostných platieb kartami s magnetickou páskou.
Niektorí zákazníci precitli pri pohľade na výpis z bankového účtu a pýtajú sa, prečo sa v Spojených štátoch nepoužívajú karty s čipom, tak ako v Európe.
Ako v 90. rokoch
Banky sa k problému stavajú pragmaticky, meniť karty na čipové nechcú, pretože výmena prístrojov na bezhotovostné platby by pre obchody bola nákladná.
Zavedenie platieb priamo cez smartphone by zas nebolo dostupné všetkým obyvateľom.
Stála som v rade a čakala na ďalšiu voľnú pokladňu. Predavačka sa ma s úsmevom opýtala, ako sa dnes mám a či budem platiť kartou, alebo v hotovosti.
Z kabelky som vytiahla ružové prasiatko naplnené jednodolárovkami. Takto som platila v 90. rokoch a aspoň mám istotu, že pri pohľade na výpis z účtu neodpadnem.
Autorka je fotografka, žije v Michigane.