V roku 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov 265 ľudí.
BRATISLAVA. Niektoré odhady hovoria, že až štvrtina ľudí môže trpieť úzkosťou či strachom z lietania.
Pohľad na minuloročnú štatistiku leteckých havárií by nielen ich mohol trochu upokojiť. Lietanie dopravnými lietadlami nebolo nikdy bezpečnejšie.
Vyplýva to aj z minuloročných záznamov o nehodách, ktoré zverejnila nezávislá organizácia Aviation Safety Network, ktorá robí štatistiku nehôd.
Všímala si nehody nevojenských lietadiel, ktoré na palube viezli najmenej štrnásť pasažierov, teda najmä bežné komerčné lety. A zistila, že to bol rekordný rok.
Jednoznačne najmenej
- 2004 – 454 mŕtvych
- 2005 – 1074 mŕtvych
- 2006 – 905 mŕtvych
- 2007 – 773 mŕtvych
- 2008 – 589 mŕtvych
- 2009 – 760 mŕtvych
- 2010 – 943 mŕtvych
- 2011 – 524 mŕtvych
- 2012 – 475 mŕtvych
- 2013 – 265 mŕtvych
Podľa jej prepočtov vlani zahynulo v lietadlách 265 ľudí. Od sledovania nehôd v roku 1950 je to jednoznačne najnižší počet.
Predtým bolo najmenej obetí v roku 2004 (454) a počet z roku 2012 (475) klesol takmer o polovicu. Počet nehôd (29) bol v roku 2013 druhý najnižší.
„Od roku 1997 priemerný počet leteckých nehôd neustále a trvalo klesá. Je to pravdepodobne z veľkej časti vďaka pokračujúcim snahám medzinárodných organizácií a leteckého priemyslu o vyššiu bezpečnosť,“ citovala stránka svojho šéfa Holanďana Harra Rantera, ktorý ju v roku 1996 založil.
Nie je prekvapivé, že najviac nehôd sa stalo v Afrike. Každá piata sa viaže k tomuto kontinentu napriek tomu, že naň pripadajú len tri percentá všetkých letov.
V Európe (ak nerátame Ukrajinu a Rusko) sa vlani nestala žiadna havária.
Najhoršiu nehodu vlani zažili v ruskom meste Kazaň, keď zahynulo všetkých 50 ľudí na palube vrátane syna prezidenta ruskej republiky Tatarstan.
Aviation Safety Network spomína iba jednu haváriu veľkého dopravného lietadla s viac ako sto ľuďmi na palube. V júli traja z vyše 300 ľudí neprežili haváriu Boeingu 777 letiaceho z Južnej Kórey do San Francisca.
Len na porovnanie: najkrvavejším rokom v posledných dvoch desaťročiach bol rok 1996. Vtedy zahynulo 1845 ľudí.
Až 340 z nich zahynulo pri dvoch nehodách v Spojených štátoch, na Long Islande napríklad zhoreli po explózii v palivovej nádrži. Niečo podobné sme vlani nevideli.
Nehodu skôr prežijú
Je veľa dôvodov, prečo je lietanie čoraz bezpečnejšie.
„Lietadlá a motory sú spoľahlivejšie. Vyspelejšia navigácia a systém varovania rázne znížili kedysi bežné incidenty, že sa lietadlá zrazili či narazili v zlom počasí do hôr,“ napísal americký New York Times.
Ak lietadlo nakoniec havaruje, je vyššia šanca, že pasažieri prežijú.
Počet lietajúcich cestujúcich pritom rok čo rok stúpa. Miliarda pasažierov ročne lieta od roku 1978, dve miliardy od 1999. V roku 2012 to už boli necelé tri miliardy cestujúcich.
Tí sa môžu sťažovať na čokoľvek, no čo sa týka bezpečnosti, môžu byť podľa jedného prirovnania experta Johna Hansmana rovnako pokojní, akoby išli výťahom. Riziko smrti je podobné.
Nehody 2013
San Francisco, USA, 3 mŕtvi
V júli havaroval pri pristávaní v San Franciscu Boeing 777 Asiana Airlines letiaci z Južnej Kórey. Lietadlo priskoro zosadlo na dráhu. Z vyše tristo cestujúcich zahynuli traja.
Kazaň, Rusko, 50 mŕtvych
Počtom obetí sa najväčšia nehoda minulého roku odohrala pri ruskom meste Kazaň. Pri pokuse o pristátie lietadlo vybuchlo. Zahynul v ňom aj syn prezidenta Tatarstanu Rustam Minnichanov.
Laos, 49 mŕtvych
V októbri sa vlani stala počtom mŕtvych druhá najhoršia havária. Lietadlo počas miestneho letu spadlo do rieky Mekong v štáte Laos. Zahynulo všetkých 49 ľudí na palube, medzi nimi aj Francúzi či Američania.
Doneck, Ukrajina, 5 mŕtvych
Jediný prípad, keď havarovalo v roku 2013 lietadlo v Európe (ak nerátame dva ruské ázijské incidenty), sa stal na Ukrajine. Vo februári havaroval Antonov 24RV v Donecku. Z 50 ľudí zahynulo päť.
Namíbia, 33 mŕtvych
Najnebezpečnejšie je lietanie v Afrike. A nielen pre horšie lietadlá. V novembri havarovalo na polceste lietadlo v Namíbii. Podľa vyšetrovania pilot havaroval úmyselne.