Tak bezpečne ako dnes sa ani zďaleka ešte nelietalo

Vlani pri leteckých nehodách zahynulo rekordne málo ľudí. A to ich lieta čoraz viac.

Za bezpečnejším lietaním je lepšia navigácia aj spoľahlivejšie stroje.(Zdroj: SITA/AP)

V roku 2013 zahynulo pri leteckých nehodách strojov nad štrnásť pasažierov 265 ľudí.

BRATISLAVA. Niektoré odhady hovoria, že až štvrtina ľudí môže trpieť úzkosťou či strachom z lietania.

Pohľad na minuloročnú štatistiku leteckých havárií by nielen ich mohol trochu upokojiť. Lietanie dopravnými lietadlami nebolo nikdy bezpečnejšie.

Vyplýva to aj z minuloročných záznamov o nehodách, ktoré zverejnila nezávislá organizácia Aviation Safety Network, ktorá robí štatistiku nehôd.

Všímala si nehody nevojenských lietadiel, ktoré na palube viezli najmenej štrnásť pasažierov, teda najmä bežné komerčné lety. A zistila, že to bol rekordný rok.

Jednoznačne najmenej

Štatistika
  • 2004 – 454 mŕtvych
  • 2005 – 1074 mŕtvych
  • 2006 – 905 mŕtvych
  • 2007 – 773 mŕtvych
  • 2008 – 589 mŕtvych
  • 2009 – 760 mŕtvych
  • 2010 – 943 mŕtvych
  • 2011 – 524 mŕtvych
  • 2012 – 475 mŕtvych
  • 2013 – 265 mŕtvych
Zdroj: Aviation Safety

Podľa jej prepočtov vlani zahynulo v lietadlách 265 ľudí. Od sledovania nehôd v roku 1950 je to jednoznačne najnižší počet.

Predtým bolo najmenej obetí v roku 2004 (454) a počet z roku 2012 (475) klesol takmer o polovicu. Počet nehôd (29) bol v roku 2013 druhý najnižší.

„Od roku 1997 priemerný počet leteckých nehôd neustále a trvalo klesá. Je to pravdepodobne z veľkej časti vďaka pokračujúcim snahám medzinárodných organizácií a leteckého priemyslu o vyššiu bezpečnosť,“ citovala stránka svojho šéfa Holanďana Harra Rantera, ktorý ju v roku 1996 založil.

Nie je prekvapivé, že najviac nehôd sa stalo v Afrike. Každá piata sa viaže k tomuto kontinentu napriek tomu, že naň pripadajú len tri percentá všetkých letov.

V Európe (ak nerátame Ukrajinu a Rusko) sa vlani nestala žiadna havária.

Najhoršiu nehodu vlani zažili v ruskom meste Kazaň, keď zahynulo všetkých 50 ľudí na palube vrátane syna prezidenta ruskej republiky Tatarstan.

Aviation Safety Network spomína iba jednu haváriu veľkého dopravného lietadla s viac ako sto ľuďmi na palube. V júli traja z vyše 300 ľudí neprežili haváriu Boeingu 777 letiaceho z Južnej Kórey do San Francisca.

Len na porovnanie: najkrvavejším rokom v posledných dvoch desaťročiach bol rok 1996. Vtedy zahynulo 1845 ľudí.

Až 340 z nich zahynulo pri dvoch nehodách v Spojených štátoch, na Long Islande napríklad zhoreli po explózii v palivovej nádrži. Niečo podobné sme vlani nevideli.

Nehodu skôr prežijú

Je veľa dôvodov, prečo je lietanie čoraz bezpečnejšie.

„Lietadlá a motory sú spoľahlivejšie. Vyspelejšia navigácia a systém varovania rázne znížili kedysi bežné incidenty, že sa lietadlá zrazili či narazili v zlom počasí do hôr,“ napísal americký New York Times.

Ak lietadlo nakoniec havaruje, je vyššia šanca, že pasažieri prežijú.

Počet lietajúcich cestujúcich pritom rok čo rok stúpa. Miliarda pasažierov ročne lieta od roku 1978, dve miliardy od 1999. V roku 2012 to už boli necelé tri miliardy cestujúcich.

Tí sa môžu sťažovať na čokoľvek, no čo sa týka bezpečnosti, môžu byť podľa jedného prirovnania experta Johna Hansmana rovnako pokojní, akoby išli výťahom. Riziko smrti je podobné.

Nehody 2013

San Francisco, USA, 3 mŕtvi

V júli havaroval pri pristávaní v San Franciscu Boeing 777 Asiana Airlines letiaci z Južnej Kórey. Lietadlo priskoro zosadlo na dráhu. Z vyše tristo cestujúcich zahynuli traja.

Kazaň, Rusko, 50 mŕtvych

Počtom obetí sa najväčšia nehoda minulého roku odohrala pri ruskom meste Kazaň. Pri pokuse o pristátie lietadlo vybuchlo. Zahynul v ňom aj syn prezidenta Tatarstanu Rustam Minnichanov.

Laos, 49 mŕtvych

V októbri sa vlani stala počtom mŕtvych druhá najhoršia havária. Lietadlo počas miestneho letu spadlo do rieky Mekong v štáte Laos. Zahynulo všetkých 49 ľudí na palube, medzi nimi aj Francúzi či Američania.

Doneck, Ukrajina, 5 mŕtvych

Jediný prípad, keď havarovalo v roku 2013 lietadlo v Európe (ak nerátame dva ruské ázijské incidenty), sa stal na Ukrajine. Vo februári havaroval Antonov 24RV v Donecku. Z 50 ľudí zahynulo päť.

Namíbia, 33 mŕtvych

Najnebezpečnejšie je lietanie v Afrike. A nielen pre horšie lietadlá. V novembri havarovalo na polceste lietadlo v Namíbii. Podľa vyšetrovania pilot havaroval úmyselne.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 982
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 486
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 522
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 210
  5. Kam do tepla v januári? 1 794
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 645
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 603
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 447
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 345
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Turecké útoky v Sýrii pripravili o život 18 ľudí

Turci začali ofenzívu proti Kurdom.

Pence obhajoval v Jordánsku Trumpa, s kráľom hovoril o Jeruzaleme

Jordánsky kráľ stále verí v dvojštátne riešenie sporu medzi Palestínou a Izraelom.

Gréci protestovali v Solúne za zmenu názvu Macedónska

Grécko požaduje, aby sa susedné Macedónsko premenovalo.

Neodradilo ich ani zlé počasie. Vo svete pokračujú pochody za práva žien

Protestné akcie sa okrem Spojených štátov konajú aj v Británii a Austrálii.