Najväčšia loď na svete je dlhá pol kilometra, bude ťažiť zemný plyn

Obrovské plavidlo sa nebude presúvať. Zakotví nad náleziskom zemného plynu.

Najväčšie plavidlo sveta už kotví v juhokórejskom prístave. Od roku 2017 bude na mori vyrábať skvapalnený zemný plyn.(Zdroj: SITA/AP)

SOUL, BRATISLAVA. Veža Taipei 101 na Taiwane bola až do roku 2010 najvyššou budovou sveta. Meria 509 metrov.

Len o niečo menej je dlhé najväčšie plavidlo sveta, ktoré vo štvrtok prvýkrát položili na vodnú hladinu.

Plavidlo Prelude, ktoré pre ťažobnú spoločnosť Shell stavajú v juhokórejskej lodenici, nebude bežnou loďou.

Nielen pre svoje rozmery, keďže meria 488 metrov a plne naložená môže dosiahnuť hmotnosť 600-­tisíc ton, ale najmä pre účel, na ktorý ju stavajú.

lodisko-web.jpg

Schladiť a prepraviť

Nebude sa totiž plaviť po moriach a prevážať tovar, 25 rokov bude kotviť asi 200 kilometrov severozápadne od austrálskeho pobrežia. Tam sa pripojí k náleziskám plynu na morskom dne. Plyn schladí na mínus 162 stupňov Celzia, čím ho skvapalní, aby sa ľahšie prepravoval.

Tento postup by sa mohol využívať tam, kde sú náleziská príliš ďaleko od brehu, aby sa to oplatilo.

Ušetrí sa aj pri výstavbe infraštruktúry, keďže aj vtedy, keď sa plyn skvapalňuje na pevnine, ho treba prepojiť s prístavmi alebo doviezť do pobrežného terminálu.

Z Prelude sa bude skvapalnený plyn nakladať priamo na lode. Ušetrený bude aj od problémov s chladením, lebo na toto bude využívať priamo morskú vodu.

Keďže z vrtu sa nemusí plyn prevážať na skvapalnenie, nebude potrebná ani výstavba rúr na dne mora.

Prelude vyrobí ročne „len“ 3,6 milióna ton skvapalneného zemného plynu, pričom v porovnaní s niektorými „pozemskými“ továrňami to môže byť aj päťnásobok.

Takmer identické

Bruce Steenson zo Shellu dúfa, že ďalšie podobné plavidlá by mohli vyprodukovať oveľa viac plynu. „Už navrhujeme väčšie zariadenie, ktoré bude ďalšie na rade,“ povedal pre agentúru Reuters.

Pripravované plavidlo s názvom Browser by malo byť na 90 percent identické s Prelude. „Navrhneme jedno, vyrobíme mnoho,“ okomentoval Steenson.

Shell plánoval podobné plávajúce terminály už v 90. rokoch, no pre finančné problémy to odložil.

Plán obnovil v roku 2007, keď objavil nálezisko, kde bude kotviť Prelude – príliš vzdialené od pobrežia a príliš malé na to, aby sa ho oplatilo využívať iným spôsobom. S výstavbou plavidla začal tento rok v máji, prvé tony skvapalneného zemného plynu by mali z neho odísť v roku 2017.

Shell nie je jediný, kto sa dal na výstavbu obrovských plavidiel.

Už od 90. rokov existuje projekt „Lode slobody“ – plávajúceho mesta trikrát dlhšieho ako Prelude, na ktorom bude trvalo žiť 50-­tisíc ľudí. Jeho tvorcovia však stále čakajú, kým vyzbierajú miliardu dolárov na začiatok výstavby. Potom ešte budú potrebovať ďalších deväť miliárd.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 299
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 225
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 664
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 182
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 546
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 390
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 323
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 118
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 090
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 018

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko neuspelo v boji o sídlo Európskej liekovej agentúry

Bratislava nezískala sídlo EMA, bola na štvrtej nepostupovej pozícii.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

Neprehliadnite tiež

Svet

Merkelová menšinovú vládu nechce, uprednostňuje predčasné voľby

Rokovania o novej vláde v Nemecku stroskotali.

Svet

Saakašvili je pripravený viesť novú ukrajinskú vládu

Bývalý gruzínsky prezident a líder Hnutia nových síl Michail Saakašvili tvrdí, že Ukrajina potrebuje nové vedenie.

Svet

Nie je to revolúcia. Proti Mugabemu ide muž zodpovedný za niekoľko masakrov

Emmerson Mnangagwa stál verne po boku Roberta Mugabeho, budoval jeho režim. Teraz ho chce nahradiť.

Svet

Turci zvažujú vystúpenie z NATO. Nahnevali ich cvičenia v Nórsku

Podľa poradcu tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana nastal čas na to, aby Turecko prehodnotilo svoje členstvo v Severoatlantickej aliancii.