SME

Južania pre krízu vymenili autá za bicykle

Španieli, Taliani aj Gréci v čase ekonomickej krízy cestujú čoraz viac na bicykloch.

Aj v Miláne je  bicykel stále populárnejším dopravným prostriedkom.Aj v Miláne je bicykel stále populárnejším dopravným prostriedkom. (Zdroj: SITA/AP)

MADRID, BRATISLAVA. V oboch štátoch sa konajú dvoje z troch najvýznamnejších cyklistických pretekov. Napriek tomu Taliani aj Španieli dlho sami bicyklovaniu neholdovali.

To sa v posledných rokoch zmenilo. Už nielen Amsterdam, Kodaň či Londýn, cyklistická revolúcia, ktorá momentálne prebieha v Európe, zasiahla aj južanské štáty: Taliansko, Španielsko a Grécko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Carmagedon

Taliansko, krajina mnohých známych automobiliek ako Ferrari či Fiat, bola dlho skôr krajinou áut. Za posledné dva roky sa tu však prvýkrát od druhej svetovej vojny predalo viac bicyklov (vlani 1,6 milióna) ako osobných áut (1,4 milióna).

SkryťVypnúť reklamu

Môže za to najmä prepad predaných automobilov. Šéf Fiatu Sergio Marchionne hovorí podľa AFP o celoeurópskom „carmagedone“. A aj keď predaj bicyklov tiež mierne klesol, prekonal autá.

„V našich mestách prebieha tichá revolúcia na dvoch kolesách,“ povedal Erasmo D'Angelis z talianskeho ministerstva dopravy pre magazín Quartz.

Podobná situácia je v Grécku či Španielsku. Ekonomická kríza, vysoká nezamestnanosť a drahý benzín prinútili mnohých južanov vymeniť auto za bicykel.

Najviac to asi vidno v Grécku. V roku 2008 sa tam predalo 220-­tisíc bicyklov, vlani to už bolo 320-­tisíc. Počet predaných áut klesol štvornásobne.

„Ľudia, ktorých nikdy bicyklovanie nezaujímalo, si teraz kupujú bicykle. Obchody, ktoré ich predávajú, rastú ako huby,“ povedal vlani pre Reuters grécky výrobca bicyklov Giorgos Vogiatzis.

SkryťVypnúť reklamu

Podobný trend vidno aj v Španielsku. Keď v Madride začala fungovať v roku 2004 akcia Critical Mass – stretnutie cyklistov, ktorí jazdou mestom chcú propagovať cyklistiku –, prišli štyria ľudia. V roku 2009 ich bolo dvadsať. Ako hovorí aktivista Pablo Leon pre NPR, teraz sa stretávajú tisícky cyklistov.

A to Madrid vôbec nie je mestom vhodným pre cyklistov. Až budúci rok má španielska metropola zaviesť systém požičiavania bicyklov, ktorý tento rok spustilo talianske Miláno.

Väčšie využívanie bicyklov vidno aj inde v Európe. V Poľsku sa napríklad vlani predalo takmer milión bicyklov, rok predtým to bolo len 600-­tisíc.

Celkovo sa predalo viac bicyklov ako áut v 26 z 28 krajín Európskej únie, výnimkami sú len Belgicko a Luxembursko. Na Slovensku sa ich vlani predalo 300­-tisíc, pred krízou v roku 2008 to bolo 250­tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Mladí šoférujú menej

Cyklistika je populárna najmä vo veľkých mestách a medzi mladými. Na Západe už mať auto nie je takým dôležitým symbolom postavenia. Naopak, mladí šoférujú menej.

V roku 2009 šoférovalo o štvrtinu menej mladých Američanov ako v roku 2001. A v Nemecku podľa Economistu stúpol v roku 2008 počet mladých domácností bez auta za desať rokov o 29 percent.

Voláme to velorúcia

Vyšší počet cyklistov potvrdili na svetovej konferencii všetci, tvrdí TOMÁŠ PECIAR z bratislavského združenia Cyklokoalícia.

Cítite, že počet cyklistov v Bratislave rastie?

„Áno, nárast bicyklov v uliciach je viditeľný. V apríli tohto roku sme ráno narátali 1960 cyklistov, čo je o 52 percent viac ako v 2012.“

S čím to súvisí?

„Je to celosvetový trend. Benzín je drahší, obyvatelia sú v otázke ekológie vyspelejší a vplyv majú aj zápchy.“

SkryťVypnúť reklamu

Vidíte tento trend aj v iných mestách Únie?

„Na najväčšej svetovej cyklodopravnej konferencii Velocity tento trend potvrdili všetci. Je to klasických päť dôvodov: cena, rýchlosť, sloboda pohybu, ekológia a zdravie. Ale je tam aj zopár skrytých vecí. Napríklad niekto rád sleduje prírodu po ceste z práce.“

Prežíva Európa bicyklovú revolúciu?

„My to skôr voláme velorúcia.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 074
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 627
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 819
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 888
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 604
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 265
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad na Zem.

Súťažili s projektom čistiarne.


TASR
Ursula von der Leyenová

Útok má najmenej 20 obetí.


TASR
Šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Krajiny znižujú výdavky na pomoc.


TASR
Ilustračné foto

Z Jemenu pravidelne útočia na krajinu povstalci.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu