MADRID, BRATISLAVA. V oboch štátoch sa konajú dvoje z troch najvýznamnejších cyklistických pretekov. Napriek tomu Taliani aj Španieli dlho sami bicyklovaniu neholdovali.
To sa v posledných rokoch zmenilo. Už nielen Amsterdam, Kodaň či Londýn, cyklistická revolúcia, ktorá momentálne prebieha v Európe, zasiahla aj južanské štáty: Taliansko, Španielsko a Grécko.
Carmagedon
Taliansko, krajina mnohých známych automobiliek ako Ferrari či Fiat, bola dlho skôr krajinou áut. Za posledné dva roky sa tu však prvýkrát od druhej svetovej vojny predalo viac bicyklov (vlani 1,6 milióna) ako osobných áut (1,4 milióna).
Môže za to najmä prepad predaných automobilov. Šéf Fiatu Sergio Marchionne hovorí podľa AFP o celoeurópskom „carmagedone“. A aj keď predaj bicyklov tiež mierne klesol, prekonal autá.
„V našich mestách prebieha tichá revolúcia na dvoch kolesách,“ povedal Erasmo D'Angelis z talianskeho ministerstva dopravy pre magazín Quartz.
Podobná situácia je v Grécku či Španielsku. Ekonomická kríza, vysoká nezamestnanosť a drahý benzín prinútili mnohých južanov vymeniť auto za bicykel.
Najviac to asi vidno v Grécku. V roku 2008 sa tam predalo 220-tisíc bicyklov, vlani to už bolo 320-tisíc. Počet predaných áut klesol štvornásobne.
„Ľudia, ktorých nikdy bicyklovanie nezaujímalo, si teraz kupujú bicykle. Obchody, ktoré ich predávajú, rastú ako huby,“ povedal vlani pre Reuters grécky výrobca bicyklov Giorgos Vogiatzis.
Podobný trend vidno aj v Španielsku. Keď v Madride začala fungovať v roku 2004 akcia Critical Mass – stretnutie cyklistov, ktorí jazdou mestom chcú propagovať cyklistiku –, prišli štyria ľudia. V roku 2009 ich bolo dvadsať. Ako hovorí aktivista Pablo Leon pre NPR, teraz sa stretávajú tisícky cyklistov.
A to Madrid vôbec nie je mestom vhodným pre cyklistov. Až budúci rok má španielska metropola zaviesť systém požičiavania bicyklov, ktorý tento rok spustilo talianske Miláno.
Väčšie využívanie bicyklov vidno aj inde v Európe. V Poľsku sa napríklad vlani predalo takmer milión bicyklov, rok predtým to bolo len 600-tisíc.
Celkovo sa predalo viac bicyklov ako áut v 26 z 28 krajín Európskej únie, výnimkami sú len Belgicko a Luxembursko. Na Slovensku sa ich vlani predalo 300-tisíc, pred krízou v roku 2008 to bolo 250tisíc.
Mladí šoférujú menej
Cyklistika je populárna najmä vo veľkých mestách a medzi mladými. Na Západe už mať auto nie je takým dôležitým symbolom postavenia. Naopak, mladí šoférujú menej.
V roku 2009 šoférovalo o štvrtinu menej mladých Američanov ako v roku 2001. A v Nemecku podľa Economistu stúpol v roku 2008 počet mladých domácností bez auta za desať rokov o 29 percent.
Voláme to velorúcia
Vyšší počet cyklistov potvrdili na svetovej konferencii všetci, tvrdí TOMÁŠ PECIAR z bratislavského združenia Cyklokoalícia.
Cítite, že počet cyklistov v Bratislave rastie?
„Áno, nárast bicyklov v uliciach je viditeľný. V apríli tohto roku sme ráno narátali 1960 cyklistov, čo je o 52 percent viac ako v 2012.“
S čím to súvisí?
„Je to celosvetový trend. Benzín je drahší, obyvatelia sú v otázke ekológie vyspelejší a vplyv majú aj zápchy.“
Vidíte tento trend aj v iných mestách Únie?
„Na najväčšej svetovej cyklodopravnej konferencii Velocity tento trend potvrdili všetci. Je to klasických päť dôvodov: cena, rýchlosť, sloboda pohybu, ekológia a zdravie. Ale je tam aj zopár skrytých vecí. Napríklad niekto rád sleduje prírodu po ceste z práce.“
Prežíva Európa bicyklovú revolúciu?
„My to skôr voláme velorúcia.“