Pár dní pred štvrtkovým Vďakyvzdaním americké obchodné domy zažívajú schizofréniu.
Prestieraniu na stoloch vitrín luxusných obchodných domov stále dominujú jesenné tóny, no sezónne oddelenie už začiatkom novembra vybalilo vianočné stromčeky.
Santa Clausovia sa fotia s deťmi na kolenách, do rytmu hrá Sinatra o zasnežených Vianociach. V kuchynskom oddelení niekoľko Američaniek diskutuje o receptoch na moriaka, zatiaľ čo šedivý pán dumá nad veľkosťou pekáča.
Aj napriek tomu, že Vďakyvzdanie niektoré rodiny stále prežívajú tradične pri bohatom stole a rodinných rozhovoroch, sviatky strávené pri televízii sú pravidlom. Vlani na Vďakyvzdanie televízia prilákala 114 miliónov divákov.
Obchodné siete ako Walmart využili situáciu a útočia na Vďakyvzdanie, Vianoce a prichádzajúci čierny piatok reklamami.
„Mám dojem, že nielen obchodné domy, no aj my prežívame schizofréniu. Nie sme schopní sa na moment odtrhnúť od obrazovky a venovať sa tým, za ktorých by sme mali byť vďační,” hovorí mi mladá Američanka, čo sa nedávno prisťahovala do Michiganu z Wisconsinu.
Pätnásťhodinový maratón ľahkej zábavy sa začína o deviatej ráno slávnostným sprievodom v New Yorku.
Fascinácia obrovskými balónmi rozprávkových postáv a komerčných symbolov poprepletaná reklamnými prestávkami staršie ročníky privádza do šialenstva.
Poobede sa americký konzument venuje sledovaniu športu. Na môjho švagra napríklad tradične s večerou čakáme, lebo koliduje s futbalovým zápasom. Ešteže sa ten rozporciovaný moriak ľahšie ohrieva.