Mohli by sme im hovoriť „béčka“, no v skutočnosti je to len zábavná náhoda. Hneď päť významných majiteľov médií a zároveň dolárových miliardárov z rebríčka Forbesu má meno začínajúce sa na písmeno B.
V Česku sú to Bakala a Babiš, vo svete Berlusconi, Bloomberg a Bezos. Ten posledný je šéfom internetového obchodu Amazon a do mediálneho biznisu vstúpil nedávno, keď kúpil renomovaný americký denník Washington Post.
V tom sa podobá Slovákovi z Česka, teda Andrejovi Babišovi. Peniaze zarobil v úplne inom odbore a noviny si kúpil tento rok, hoci je jasné, že to výhľadovo veľmi ziskový biznis asi nebude. Má to, samozrejme, výhodu v tom, že obaja kupovali lacno, či presnejšie povedané lacnejšie, než keby kupovali pred rokmi.
Obaja tvrdia, že ide z ich strany o bežnú investíciu, hoci sa zároveň vidia trošku ako záchrancovia.
„Kúpiť noviny? Nesmieš, mal si ich nechať skrachovať,“ napísal Babiš ironicky na blogu, keď citoval reakcie kritikov. Kúpou však pomohol hlavne sebe. Azda nie preto, že by v novinách neutralizoval kritikov.
Je to inak. Médiá napriek kríze nestratili jedno zo svojich kúziel spočívajúce v tom, že ich šéfov či majiteľov, „ožarujú“ spoločenskou prestížou.
Babiš je už roky bohatým a úspešným podnikateľom, ale práve kúpou novín sa stal naozaj dôležitým. A to v politike funguje, voličov fascinujú politici, ktorí sú silní a tvrdí, keď ponúkajú zmenu a jednoduché riešenia.
Kúpou Mafry a dobrou kampaňou svoje hnutie z kategórie „na hranici voliteľnosti“ dotiahol k vynikajúcemu výsledku a stal sa faktickým víťazom volieb.
Teraz sa ukáže, či to novinám odplatí; či ich po personálnej výmene nechá žiť ich životom, alebo ich svojimi záujmami zadusí.