Novinári sa boja oligarchizácie českých médií

Z Babišových novín odchádzajú obaja šéfredaktori, v Českej televízii sa hovorí o cenzúre z Hradu.

Kúpil si Andrej Babiš noviny ako novú hračku pre politiku alebo pre zisk?(Zdroj: MAFRA – DAVID NEFF)

PRAHA, BRATISLAVA. Keď sa na čelo talianskej vlády dostal mediálny magnát Silvio Berlusconi, mimovládna organizácia Freedom House zmenila stav slobody médií z kategórie „úplne slobodné“ do „čiastočne slobodné“.
Obávala sa až priveľkého previazania médií, podnikateľov a politiky.

V tejto kategórii je stále, spolu s Maďarskom, Balkánom alebo s Ukrajinou.

Balkanizácia Česka?

České médiá
Dva dôvody na obavy
  • Česká televízia sa otriasa: časť jej novinárov obviňuje vedenie televízie, že podlieha cenzúre z Hradu, čo sa napríklad prejavilo tým, že nezverejnili zábery na vrávorajúceho prezidenta Miloša Zemana na výstave korunovačných klenotov. V minulosti si pri tom bez problémov uťahovali z jeho predchodcu Václava Klausa, ako ukradol drahé pero v Čile.
  • Politik a magnát Babiš: miliardár Babiš tento rok prekvapil Čechov dvakrát, keď si kúpil Lidové noviny a MF Dnes a stal sa faktickým víťazom volieb. Jeho novinárom teraz podľa Kaisera hrozí autocenzúra, je im trápne písať kriticky o majiteľovi, ktorý im posiela výplaty.

V podobnej situácii je teraz aj Česko, píše šéfredaktor magazínu Reflex Pavel Šafr. „Navyše Taliansko dobre poznám a miera slobody je tam zásadne vyššia. A bola aj v období vlády Silvia,“ napísal na Facebooku.

Šafr neostal len pri slovách, napísal list priamo Freedom House, aby situáciu preveril.

Spomína prevzatie denníkov Lidové noviny a MF Dnes miliardárom Andrejom Babišom, ktorý sa stal so svojím hnutím ANO 2011 prakticky víťazom volieb spred dvoch týždňov, ale aj údajné ovplyvňovanie spravodajstva v Českej televízii.

Odchádzajúci šéfredaktor najčítanejšieho českého denníka MF Dnes Robert Čásenský to tak dramaticky nevidí.

„Myslím si, že sloboda slova nie je ohrozená. Ak sa novinári v Česku budú správať slobodne, nebude to také hrozné,“ povedal SME Čásenský.

No vstup Babiša do denníka, ktorý vďaka svojmu investigatívnemu oddeleniu viackrát zahýbal českou politikou, môže byť problém. Bola to MF Dnes, ktorá odhalila podozrivé obchody expremiéra Stanislava Grossa alebo pochybné praktiky šéfa Vecí verejných Víta Bártu.

Babiš v úzadí

„Aj hnutie ANO 2011 sa minimálne do tohto leta kvalifikovalo ako prvoradý predmet verejného záujmu, v MF Dnes však nič, čo by mohlo Babiša zabolieť, už nevyšlo,“ píše redaktor Reflexu Daniel Kaiser, ktorý sa podobne ako ďalších desať redaktorov rozhodol odísť z Lidových novín.

Upozorňuje napríklad na to, že Babišove noviny nikoho nevyslali do Bratislavy, keď miestny súd riešil spor medzi Babišom a slovenským Ústavom pamäti národa, ktorý tvrdí, že Babiš spolupracoval s ŠtB.

Čásenský ovplyvňovanie odmieta. Babiš a jeho ľudia sa mu paradoxne po prevzatí denníka ozývajú menej ako predtým. „Počas kampane sa mi osobne neozval nikto,“ hovorí.

Podobne sa vyjadruje aj šéfredaktor Lidových novín Dalibor Balšínek, ktorý je tiež na odchode.

Za predvolebnú kampaň Babiš zaplatil asi 70 miliónov českých korún, za vydavateľstvo dvoch prominentných denníkov, Mafru podľa odhadov 150 miliónov eur, teda okolo 3,7 miliardy korún. Podľa Reflexu za to dostal médiá, ktoré spomínali kauzy iných strán, ale jeho pôsobeniu v ŠtB alebo podnikateľským začiatkom sa veľmi nevenovali.

Doteraz Mafru vlastnili cudzinci, čo bolo podľa Čásenského lepšie. Nemali v Česku iné záujmy, ako vyrábať zisk. „Ak však médium preberie majiteľ so stovkami firiem v krajine, záujmy môže mať aj iné,“ pripúšťa.

Nepíšu o majiteľovi

Podobným prípadom je vydavateľstvo Economia, pod ktoré spadá magazín Respekt a Hospodárske noviny. Vlastní ich podnikateľ Zdeněk Bakala. O protestoch proti jeho OKD alebo o jeho zbohatnutí Respekt nepíše, šéfredaktor Erik Tabery to zvolil ako taktiku s tým, že tieto informácie si čitatelia ľahko nájdu v iných médiách, pretože by automaticky nedôverovali článkom o ich majiteľovi.

Prepojenie podnikateľov na médiá je vážnym problémom aj podľa Edwarda Lucasa, experta Economistu na strednú Európu. „Naša demokracia je založená na myšlienke, že trh vie podporiť serióznu žurnalistiku tak, aby aj ostatné súčasti systému (poslanci, mimovládky, whistlebloweri) dostali možnosť vyjadriť svoj názor a aby tieto médiá brali vládnucu triedu na zodpovednosť,“ povedal SME.

Problémom je podľa neho to, že pre krízu prichádzajú médiá o príjmy a stále viac sú závislé od konkrétnych veľkých inzerentov.

Pripomína napríklad, ako sa ČEZ snažil zastaviť uverejnenie investigatívneho článku o politických a obchodných kontaktoch jeho šéfa Martina Romana tým, že zruší inzerciu.

Česi nás preskočili

V Reflexe vtedy neuspel, či by sa tak stalo aj teraz (prípadne v inom médiu), nie je také isté. Aj preto nezávislosť médií považuje Lucas „za najväčší problém, ktorému demokracie teraz čelia“.

V ohrození sú aj verejnoprávne médiá, konkrétne Česká televízia. Časopis Reflex píše, že „verejnoprávnosť spravodajstva je opäť vyprázdnený pojem, za ktorý sa schováva potreba vyvažovať každý názor protinázorom, aj keď je úplne zbytočný a stupídny“.

Krátko po voľbách vznikli dve petície. V prvej sa 21 redaktorov na čele so známou moderátorkou Danielou Drtinovou sťažuje Rade ČT na cenzúru, v druhej 61 redaktorov vyjadruje podporu riaditeľovi spravodajstva Zdenkovi Šámalovi.

Za ním stojí aj Drtinová, problémom podľa nej je šéfredaktor Petr Mrzena. Ten vraj plní politické priania riaditeľa televízie Petra Dvořáka

V liste rade sa spomínajú viaceré prípady ovplyvňovania. Od komického, keď redaktori narýchlo zháňali Vietnamcov, aby ich natočili, ako týždeň dopredu oslavujú začiatok čínskeho nového roka, po celkom zásadné.
Ako pokusy o ovplyvňovanie spravodajstva pred parlamentnými voľbami v prospech strany zemanovcov (SPOZ) alebo na poslednú chvíľu odstránené zábery bľabotajúceho prezidenta Miloša Zemana.

Aj pre toto všetko novinár Daniel Kaiser tvrdí, že sloboda médií v Česku je ohrozená. „V tomto ohľade mierime na východ, ale preskakujeme Slovensko, kde je to stále o niečo lepšie,“ myslí si Kaiser.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 018
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 552
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 558
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 261
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 919
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 730
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 393
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 299
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 566
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 119

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Čína vyzvala na dialóg so Severnou Kóreou aj napriek odpáleniu rakety

Čínsky prezident si myslí, že nie je žiaden dôvod neviesť dialóg so Severnou Kóreou.

Británia zvýšila stupeň ohrozenia terorizmom na najvyšší

Krajine podľa Theresy Mayovej hrozí bezprostredne ďalší teroristický útok.

Turecká polícia zatkla dvojicu učiteľov, ktorí držia protestnú hladovku

Učiteľov prepustili z práce po neúspešnom pokuse o prevrat.

V Stredozemnom mori zachránili ďalších asi tisíc utečencov

Do Talianska dorazilo v tomto roku už asi 51-tisíc utečencov.