BERLÍN, BRATISLAVA. Po rokoch tvrdých vyjednávaní nakoniec v Bruseli v júni našli dohodu, ako radikálne znížiť oxid uhličitý v nových osobných automobiloch v Európe.
Nemecko vtedy európskych úradníkov presvedčilo, aby počkali na septembrové parlamentné voľby. Počkali, ale ani po voľbách prísne opatrenia nepresadili.
Nie všetky automobilky
Na októbrovom zasadnutí ministrov životného prostredia Nemecko dosiahlo odklad prísnych opatrení, ktorými chce Únia obmedziť splodiny od roku 2020 na 95 gramov CO2 na jeden kilometer. Nemci navrhujú, aby to platilo od roku 2024.
Už vtedy nemeckú kancelárku Angelu Merkelovú kritizovali opozícia a organizácie na ochranu životného prostredia, že presadila záujmy automobilového priemyslu.
„A to nemôžeme hovoriť o celom automobilovom priemysle, väčšina výrobcov sa na túto zmenu pripravila,“ povedal pre Deutsche Welle Matthias Groote (SPD), predseda výboru pre životné prostredie v Európskom parlamente. Tými, čo pripravení nie sú, myslel dve automobilky: Daimler a BMW.
A do toho zverejnil magazín Der Spiegel informáciu o najvyššom tohtoročnom dare pre politickú stranu. Darcom bola rodina Quandtovcov, prijímateľom kresťanskí demokrati (CDU) kancelárky Angely Merkelovej. Suma 690-tisíc eur.
Dar bol riadne zverejnený na stránke parlamentu. Podľa zápisu darovala vdova Johanna Quandtová a jej dve deti, ktorí spolu vlastnia 46,7 percenta akcií BMW, každý po 230-tisíc eur.
Odmena za krízu
Jedna z najbohatších nemeckých rodín i CDU popreli, že by dar súvisel s odkladom prísnejších opatrení pre osobné autá. Quandtovci vyhlásili, že o dare rozhodli už začiatkom roka a čakali len na koniec predvolebnej kampane. Teraz ho strane dali ako výraz uznania „za úspešnú prácu spolkovej kancelárky v boji s krízou v eurozóne“.
BMW prispelo na konto kresťanským demokratom už po vo voľbách v rokoch 2002 i 2005. Po tých v roku 2009 prišlo na účet CDU 450-tisíc eur.
Kancelárka Merkelová má s automobilovým priemyslom, ktorý je kľúčový pre ekonomiku, dobré vzťahy. V Nemecku sa ročne vyrobí 5,9 milióna áut a priamo či nepriamo je od výroby závislé každé siedme pracovné miesto v Nemecku.
V roku 2011 mali automobilky obrat 351 miliárd eur. Ich pobočky v európskych krajinách ovplyvňujú aj ďalšie európske ekonomiky.
Ochrana životného prostredia a odklon od jadrovej energie k obnoviteľným zdrojom pritom patria ku kľúčovým projektom kancelárky Merkelovej.
„Nemecko hralo v uplynulých rokoch kľúčovú úlohu pri ochrane životného prostredia,“ hovorí často minister životného prostredia Peter Altmaier. V prípade zníženia splodín je opatrnejší. Vraví, že nie je dôležité, kedy presne opatrenie prijmú, ale aby malo súhlas väčšiny krajín Únie.
Postkomunistická Ľavica to vidí inak. „BMW má Merkelovú vo vrecku,“ povedal poslanec Bundestagu Klaus Ernst pre Leipziger Volkszeitung.
Navrhol, aby sa tým začal zaoberať parlament. „Dary pre strany od firiem musíme úplne zakázať,“ navrhol.
Obmedziť výšku darov
Transparency International žiada miernejšie opatrenie. Chce, aby sa do prípadu vložil prezident Joachim Gauck. Ten má právomoc zvolať komisiu, aby navrhla riešenie problému.
Transparency navrhuje, aby bol dar pre strany obmedzený na sumu 50-tisíc eur ročne na podnikateľa. „Nekonečná diskusia o vplyve veľkých darcov by tak konečne prestala,“ povedal Christian Humborg pre Mitteldeutschen Zeitung.